S&H tappar även JCB
Söderberg & Haak och JCB går skilda vägar. Efter ett och ett halvt år av diskussioner och förhandlingar, med påföljande ryktesspridning, kan det nu bekräftas att samarbetsavtalen mellan företagen inte kommer att förnyas i samband med kommande årsskifte, detta efter att JCB slutligen meddelat att man återigen vill pröva en ny distributionsstrategi.
Samarbetet mellan Söderberg & Haak och JCB inleddes 2009 med Agri-sortimentet och utvidgades 2011 med entreprenadsortimentet. Under åren har ca 1500 maskiner sålts av Söderberg & Haak på den svenska marknaden och JCBs marknadsandelar för de 8 största entreprenadmaskintyperna har ökat från 3-4 % till 10-12 %, med hjullastare som det allra största framgångsområdet. Framgångsfaktorerna i Sverige har utgjorts av det heltäckande nätet av 40-talet sälj- och serviceställen, övernattdistribution av reservdelar samt det nationella ansvarstagandet för marknadsföring, utbildning, maskinlogistik osv.
– Vi har presenterat en affärsmodell som både tar höjd för hur de större och tyngre entreprenadmaskinerna skulle omhändertas fortsättningsvis resp hur man kombinerar marknadsföring och försäljning i egen regi samt genom fristående återförsäljare, enligt vår nya affärsmodell för framtiden, förklarar Thomas Svensson, vd för Söderberg & Haak,
– Men tyvärr har man avvisat vårt koncept och vi beklagar detta. Framtiden får utvisa om detta, deras beslut att återigen förändra sin distribution i Sverige stärker JCBs image och marknadsandelar ytterligare.
Thomas Svensson berättar att i och med att denna process pågått en längre tid har de såklart påbörjat en plan B i form av att förhandla med andra intressanta, möjliga partners i entreprenadbranschen.
– För där tänker vi stanna och detta vill vi göra som en betydande nationell aktör. Vi är ju, som en av få, representerade över hela landet, fastslår Thomas Svensson och avslutar lite kryptiskt ”i några fall är förhandlingarna lovande, för att inte säga långt gångna”.