Ska råda bot på teknikerbristen
Det är brist på utbildade servicetekniker och mekaniker i Sverige. Därför gör Zeppelin en storsatsning på ett nationellt traineeprogram tillsammans med Arbetsförmedlingen och etablerade yrkesskolor i hela Sverige. Målet är att bredda rekryteringsbasen och täcka Zeppelins framtida behov av professionella mekaniker. I februari går startskottet för de tre första skolorna.
Först ut är Björknäsgymnasiet i Boden, Utbildning Nord i Övertorneå samt Utvecklingscentrum för servicetekniker i Ljungby. Löpande under våren kommer ytterligare skolor att anslutas för utbildningsstart i höst.
– Det här är en unik satsning för Zeppelin och maskinbranschen. Det finns ett stort behov av kompetensförsörjning på samtliga våra orter där vi är etablerade för att vi ska kunna växa som bolag och nå våra mål, berättar Mikaela Murén, HR-specialist och ansvarig för kompetensförsörjning inom Zeppelin Sverige.
– Genom att ta ansvar för utbildningsbehovet driver vi utvecklingen framåt vilket direkt kommer våra kunder till godo. Entreprenörer och maskinägare ska känna sig trygga med att vi långsiktigt säkrar spetskompetensen. Vi vill hålla högsta möjliga servicenivå för att ta hand om den starkt växande volymen av Caterpillar-maskiner på den svenska marknaden, berättar Eva Holm, marknadsdirektör Zeppelin Sverige.
Traineeprogrammet är på heltid under ett par års tid, täcker alla maskinslag och varje praktikperiod är verksamhetsförlagd. Utbildningen är kvalitetssäkrad genom att kursplanen är gemensam för samtliga skolor, varje student kan tillgodoräkna sig studiepoäng samt kursinnehållet har tagits fram av Zeppelins avdelning Tekniskt center och HR-avdelningen. Efter färdig utbildning har varje elev fått en generell mekanikerkunskap för tunga fordon och en särskild specialistkompetens för Caterpillar-maskiner.
Bakgrundskraven för att gå programmet är enkla.
– Vi vill inte begränsa urvalet genom att ha höga förkunskapskrav. Vi vill i stället komma in tidigt i processen och se till individens fallenhet och brinnande intresse för yrket. Utbildningen tar hand om resten, förklarar Mikaela Murén.
– Eftersom det är ett traineeprogram följer vi med hela vägen, från urvalsprocessen tills man är färdig mekaniker. Vi hjälper till med att hitta praktikplatser runtom i landet och går igenom möjligheten till anställning efter utbildningens slut, fortsätter hon.
Med traineeprogrammet hoppas Zeppelin att fler kvinnor och män ska välja yrkesbana och bli en välutbildad servicetekniker och mekaniker.
– Önskescenariot är att vi om några år inte upplever brist på arbetsmarknaden utan att vi i stället har en kontinuerlig och välplanerad kompetensförsörjning till våra filialer i Sverige. Vår strävan är även att vi har en god mix av erfarna och nyutbildade medarbetare.
De första utbildningarna inleds under våren med informationsträffar i februari som följs av ansökningar och urval.
– Om man är intresserad av programmet ska man kontakta lärosätet så snart som möjligt för att se hur processen ser ut. Vi börjar med de tre första skolorna nu och fortsätter med ännu fler senare under året, berättar Mikaela Murén.