Det går bra för Skoda
Skoda stärker sin marknadsposition under de fyra första månaderna av 2019. Ackumulerat t.o.m. april har bilmärket registrerat 5623 bilar och når därmed en marknadsandel på 5,4%. Även globalt går Skoda framåt och ökar sin omsättning med 8,2% under det första kvartalet. Samtidigt lägger man grunden för framtiden och gör omfattande investeringar inom elektrifiering.
Det är framförallt SUV-modellerna KODIAQ och KAROQ som säljer extra bra på den svenska marknaden. Hittills i år har det registrerats 1326 (+38%) fordon av modell KODIAQ och 899 (+102) av den mindre SUV:en KAROQ. ŠKODAs omfattande modelloffensiv öppnar upp möjligheter för att nå nya kunder i andra segment. Företagets starka utveckling i SUV-segmenten kompletteras i höst av kommande KAMIQ. Tillsammans med nylanserade SCALA tar ŠKODA klivet in i segmentet för kompakta bilar där det erbjuder teknikspäckade bilar med svårslagen rymlighet och funktionalitet.
Andra goda nyheter är att hela återförsäljarnätet uppdaterat sina bilhallar och nästa stora satsning blir ŠKODA Göteborg som inviger en helt ny anläggning i Sisjön som blir världens första ŠKODA anläggning att lasera ett helt nytt bilhallskoncept med fler digitala presentationshjälpmedel.
– Vi har arbetat hårt för att långsiktigt öka kundnöjdheten genom att utveckla våra återförsäljare och deras verksamheter. Det är glädjande att se att detta arbete även påverkat försäljningen positivt, säger Eva Grundel, försäljningschef ŠKODA Sverige.
Även ŠKODA AUTO visar bra siffror från årets första kvartal med en ökad omsättning på 8,2%. Investeringar i materiella anläggningstillgångar ökade med 74,3% jämfört med motsvarande period föregående år. ŠKODA AUTO investerar kraftigt och utökar sin kapacitet inom komponenttillverkning för elbilar. Detta beror på en stor satsning som företaget gör inom elektrifierade fordon och kommer att i början på hösten starta försäljningen av helt eldrivna CITIGO iV (270 km WLTP) och uppdaterade SUPERB pluginhybrid (55 km WLTP).