Smarta lastbilar klarar sig själv
I dag rullar cirka 175 000 Volvolastbilar med uppkoppling på vägarna i Europa. En del av dessa kan redan i dag skicka information om när de behöver servas och delar av servicearbetet går dessutom att administrera på distans. Men detta är bara början.
– Om några år kommer lastbilen exempelvis själv att kunna se över sin status i realtid, vilket innebär snabbare och enklare service och högre produktivitet för alla inblandade – förare, verkstäder och åkerier, säger Hayder Wokil, Director Quality & Uptime på Volvo Lastvagnar.
I framtiden kommer lastbilen även underlätta verkstädernas administration genom att själv boka in sig på service vid behov, boka rätt mekaniker och i förväg beställa reservdelar till verkstaden. Servicen kan ske var lastbilen än befinner sig och genomförs vid en passande tidpunkt.
– Servicen synkas med lastbilens schema och bokas in på närmaste verkstad vid en tidpunkt då lastbilen ändå skulle ha stått stilla, exempelvis på natten eller när föraren måste ta rast enligt körtidsreglerna. Via uppkopplingen kommer lastbilen även att kunna göra enklare självreparationer på distans, säger Hayder Wokil.
Framtidens lastbil kommer också att öppna upp för större flexibilitet. I takt med att uppkopplingsmöjligheterna för lastbilar utvecklas kan ett fordon specificeras alltmer utifrån varje enskilt uppdrag, vilket i sin tur ger en effektivare körning.
– Framtidens lastbilar kommer att bli alltmer skräddarsydda och kommer till exempel att kunna anpassas efter förarens körstil. Konfigurationerna kommer också att kunna uppdateras utifrån specifika transportuppdrag, säger Hayder Wokil.
En viktig förutsättning för att kunna dra nytta av fördelarna med uppkopplingsbarhet är att det går att samla in stora mängder data.
Enligt Per Adamsson, direktör för strategi och affärsutveckling vid Volvo Group Telematics, kommer dagens lastbilar att följa den utveckling som smartphones har haft under senare år. I fordonsbranschen talar man om “The Smartphone on Wheels Evolution”.
– Inom en snar framtid kommer lastbilar att kunna kommunicera med andra medtrafikanter och lastbilar samt bärbara saker som cykelhjälmar, vilket innebär minskad risk för olyckor och färre oplanerade stopp. Tack vare uppkopplingen kommer lastbilen i framtiden också att på egen hand kunna läsa av trafiksituationen och välja den mest effektiva rutten vid exempelvis trafikstockningar eller vägarbeten, säger Per Adamsson.
Men även om stora delar av tekniken för att förverkliga framtidens lastbil existerar redan idag, kan det att dröja innan framtidsscenariot blir verklighet.
– Den största utmaningen ligger i att sålla i den stora mängd data vi samlar in från våra fordon. Infrastrukturen för uppkoppling runtom i världen behöver också utvecklas ytterligare innan vi kan omvandla framtidens visioner till verklighet, säger Hayder Wokil.