Smidig, billig och ett bra val till djur- och hästgård
New Holland TD80D för dig som annars skulle köpa begagnat.
Det finns en efterfrågan på enkla billiga traktorer i Sverige. Det kan vara mindre fritidsjordbruk eller hästgårdar som normalt köper begagnat eftersom deras behov inte motiverar en investering i en ny dyr traktor men som ser ett lågprisalternativ på en ny traktor som en bättre utväg. Nytt är ju som bekant alltid nytt och för fritidsjordbrukaren är det av största vikt att traktorn verkligen startar och att allt fungerar den där morgonen då man tvingas skrapa snö innan man beger sig till jobbet.
Vad finns det då för billiga traktorer.
Ja, först tänker alla på Belarus eller något okänt kinesiskt fabrikat, men det är inte tvunget.
New Holland har en modell som heter TD. Det är en riktig CNH konstruktion, ritad i Västeuropa och med Ivecomotor, fast tillverkad i en turkisk fabrik för att på så vis bli billigare.
I TD-serien finns fem modeller från 43–69 kW (59–94 hk) och NilehnTeknik har provkört mellanmodellen TD80D. I Sverige marknadsförs bara den samt den näst största TD90D, 65 kW (89 hk).
TD80D klassas som liten traktor, visst man kan både plöja och harva med den, men behöver man ta ut stor effekt vilket innebär högt motorvarvtal blir ljudnivån ganska hög i hytten. Det är visserligen en bit mellan motorvarvtalet 2200 rpm som gäller för vanligt 540 rpm pto och upp till fullvarv som är 2700 rpm men ska jag personligen välja bekväma kraftuttagsarbeten med TD80D väljer jag arbete som går lite lättare så man kan välja ekonomivarvet. Det innebär att kraftuttaget snurrar med 540 rpm redan vid motorvarvet 1715 rpm. Då blir det behagligt i hytten.
Hytten har stora rutor och god sikt överallt utom ner på lyftdragkroken. Den ser man i stället i en spegel i bakrutan.
Lyftdragkroken går att sänka ända ner i marken och vid upphissat läge är frigångshöjden 370 mm.
Fläkten sitter i taket och likaså de fyra luftutsläppen. Luftkonditionering finns som extrautrustning.
Instrumenteringen är analog och ratten ställbar i höjdled. Hytten har en trevlig inredning och ser inte billig ut vad gäller finnisch, men det är ändå i hytten man ser att TD80D är en lågpristraktor.
Frikoppling- och bromspedaler sticker upp ur golvet och det finns reglage både till höger och vänster om föraren.
Till vänster sitter handbroms, mekanisk spak till fyrhjulsdrift, växelspak mellan oberoende, neutral och drivhjulsberoende kraftuttag samt till och från i en handbromsliknande spak.
Snett fram till vänster finns golvväxelspaken för fram och back. Traktorn måste stå stilla innan växling sker och den går naturligtvis inte att jämföra med en kopplingsfri fram/back till vänster om ratten men är samtidigt ett stort lyft jämfört med äldre traktorer med backen i grupp- eller huvudväxellådan,
Även differentialspärren är en golvpedal att trampa ner med höger häl.
De båda golvväxelspakarna sitter fram till höger med huvudväxelspaken närmast föraren. Nere till höger sitter två eller tre spakar för yttre hydraulik och bakom dem reglage för den mekaniska trepunkten. Till denna finns även en gammal Fiatlösning som heter Quick Lift. Ett mekaniskt reglage som innebär att lyften hissas upp i toppläge när man trycker ner reglaget i enasidan och sänker lyften till förinställt värde när man trycker i andra sidan. Traktorn kan även utrustas med ett mekaniskt reglage för att reglera trepunkten utifrån.
Spaken för att lösa ut lyftdragkroken har en bra utformning och sitter i bakrutan.
Eftersom det sitter spakar på både höger och vänster sida om föraren går det inte att utrusta traktorn med passagerarsäte men är det nödvändigt kan en person sitta på den stoppade innerskärmen en kort stund.
Teleskopiska backspeglar är standard, men fästet är placerat lite väl långt ner. Även om speglarna är maximalt utdragna är det lätt att slå huvudet i dem när man klättrar in och ut i hytten. Såväl höger som vänster dörr går att använda.
I övrigt åker man bekvämt i TD80D och såväl kopplingspedal som huvudväxellåda går lätt.
Som jag nämnde innan når motorn 2700 rpm vid fullt gaspådrag vilket innebär cirka 40 km/h i högsta växeln. Men de sista 200–300 varven ger onödigt mycket extra oljud.
New Holland TD80D finns inte med super-steer. Vändradien är ändå ganska snäv eftersom hjulen lutar svagt vid fullt rattutslag.
New Holland TD80D.
Motor: Fyrcylindrig Iveco på 3,9 liter och 59 kW (80 hk) och max vridmoment 279 Nm vid 1500 rpm.
Transmission: Fyrväxlad synkroniserad låda, tre mekaniska gruppväxlar och separat mekanisk fram/back ger 12 fram och 12 bak.
Däck: 13.6R24 fram och 16.9R34 bak.
Bränsletank: 92 liter.
Lyftkapacitet: 3500 kp.
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag.
Vikt: 3340 kg (utan vikter).
Vändradie 5,6 m.
Serviceintervall: Motoroljebyte 300 timmar (11,7 liter), Transmissionsoljebyte 1200 timmar (55 liter).
Kraftuttag: 540 och 540E rpm samt drivhjulsberoende.
Pris: 269 100 kronor
Pris per hk: 3 363 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: 10 700:-
Frontvikter (10x40kg9: 6440:-
Frontlyft och pto: 41 100:-
Hydraulisk släpvagnsbroms: 5 000:-
Tredje dubbelverkande hydrauluttaget: 4 670:-
Skogshytt och skydd: 22 800:-