Smidig dragare
Tyst, lättkörd och mjuk med enastående manöverförmåga. Så kan man sammanfatta New Holland T7.210 AutoCommand.
En traktor med en maxeffekt på 156 kW (212 hk) är en relativt stor traktor och skulle kunna vara klumpig. Men så är inte fallet med New Holland T7,210 AutoCommand, tvärt om, den är smidig att köra och i vårt test har vi den framför såväl växtskyddssprutan som gödselspridaren.
I höger armstöd sitter monitorn IntelliViewIII, men om man önskar kan man även köpa traktorn med den större skärmen IntelliViewIV. Traktorn följer ISOBUS-standard och för dem som vill övervaka och manövrera redskapen i traktorns originalmonitor bör man gå på den stora skärmen. I denna kan man även ha autostyrning med GPS och RTK.
Förarplatsen är bra i traktorn och hytten är rymlig och ger föraren bra sikt. Alla reglage sitter i höger armstöd förutom den mekaniska kraftuttagsväxelspaken som sitter bak till höger samt radio, arbetsbelysningspanel och hyttventilation, vilket man hittar uppe till höger i taket.
Här har vi även ett stort takfönster, något som är bra när man kör med frontlastare.
Utsläppen för friskluft finns både mot föraren och ner mot golvet. Det är en fördel då det blir lättare att få värme mot fötterna en kall vinterdag.
New Holland har en klistrad LGF-skylt på vänster bakskärm. Det innebär att den inte skymmer sikten bakåt när man kopplar redskap och med det hydrauliska utskjutet på lyftdragkroken är det snabbt och enkelt att koppla.
Traktorn har steglös transmission och denna kan köras på flera olika sätt. Ett är att använda gaspedalen för att variera hastigheten och så körs traktorn som en automatväxlad bil.
Ett annat är att reglera farten med körspaken. Detta kan då ske med fast varvtal inställt, exempelvis vid kraftuttagsarbete, eller att traktorn själv väljer minsta möjliga varvtal för inställd hastighet, för minsta möjliga bränsleförbrukning.
I monitorn kan man ställa in tre olika hastigheter och dessa kan man enkelt aktivera med knappen C i körspaken. Då kan man ha en fart för transport, en för arbete på fältet och en som är lagom på vändtegen. Genom att växla med knappen intar traktorn automatiskt och direkt den valda hastigheten. Programmeringen av de tre hastigheterna är enkla. Man stegar till rutan för den hastighet man vill ändra och sen reglerar man enkelt med ett skrollhjul i körspaken.
Med ett vred en bit bak i höger armstöd ställer man in om traktorn ska ge maximal effekt i alla lägen eller prioritera bränsleekonomisk körning. Har man detta vred ställt för snålt kan det hända att man inte når den önskade hastigheten, då får man vrida lite på det till motorvarvet ökat tillräckligt.
Övriga saker som man ställer in i monitorn är flöde och tid på de olika yttre hydrauluttagen.
Traktorn har således en stor mängd finesser för att göra arbetet bekvämt och att få ut maximalt ur traktorn utan att bränslenotan sticker iväg. Det är fördelar som nya moderna traktorer med steglös transmission erbjuder.
En fördel med New Hollands hytt är det stora passagerarsätet som i nedfällt läge blir ett rejält bord.
Hytten är även tyst. Stillastående på tomgång är det 68 dBA. Drar vi på till fullgas, 2 200 rpm, visar ljudmätaren 80 dBA. I transport på asfalt med enbart traktorn når vi 43 km/h redan vid 1 500 rpm på motorn och då är det endast 74 dBA i hytten.
New Holland T7.210 AutoCommand fungerar till alla jobb. Den är bra i transport och fungerar utmärkt i tung jordbearbetning och sådd. Den är stark och har en pigg motor.
Vad gäller service är det lätt att öppna motorhuven och komma åt filter och oljepåfyllning. Serviceintervallen är normala men till nackdelen hör att det är samma olja till transmission och hydraulik.
Ska man sammanfattar våra intryck av New Holland T7.210 AutoCommand är det en mycket flexibel traktor som passar till det mesta. Den är störst i serien vilket innebär stor effekt i förhållande till vikt. Modellserien tillverkas vid CNHs fabrik i Basildon, Storbritannien och har funnits på marknaden ett par år nu.
New Holland T7.210 AutoCommand
Motor: Sexcylindrig FPT på 6,7 liter och 156 kW (212 hk) maxeffekt och max vridmoment 912 Nm vid 1 500 rpm
Transmission: Steglös
Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42 bak
Bränsletank: 330 liter + 48 liter
Lyftkapacitet: 8 259 kg
Max hydraulflöde: 140 l/min
Max hydraultryck: 210 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 6 900 kg (utan vikter)
Vändradie: 6,0 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (15 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (68 liter)
Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm
Pris: 1 105 900 kronor
Pris per hk: 5 216 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Frontvikter 1 000 kg: 10 400
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 61 100
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: 10 300
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: 35 800
Hyttfjädring: std
Krypväxel: std
Tre plus:
- Bekväm transmission
- Hel motorhuv
- Smidig för sin storlek
Tre minus:
- Måste tanka AdBlue
- Samma olja i transmission och hydraulik
- Ingen högerdörr