ANNONS

Smidig dragare

Tyst, lättkörd och mjuk med enastående manöverförmåga. Så kan man sammanfatta New Holland T7.210 AutoCommand.

En traktor med en maxeffekt på 156 kW (212 hk) är en relativt stor traktor och skulle kunna vara klumpig. Men så är inte fallet med New Holland T7,210 AutoCommand, tvärt om, den är smidig att köra och i vårt test har vi den framför såväl växtskyddssprutan som gödselspridaren.
I höger armstöd sitter monitorn IntelliViewIII, men om man önskar kan man även köpa traktorn med den större skärmen IntelliViewIV. Traktorn följer ISOBUS-standard och för dem som vill övervaka och manövrera redskapen i traktorns originalmonitor bör man gå på den stora skärmen. I denna kan man även ha autostyrning med GPS och RTK.
Förarplatsen är bra i traktorn och hytten är rymlig och ger föraren bra sikt. Alla reglage sitter i höger armstöd förutom den mekaniska kraftuttagsväxelspaken som sitter bak till höger samt radio, arbetsbelysningspanel och hyttventilation, vilket man hittar uppe till höger i taket.
Här har vi även ett stort takfönster, något som är bra när man kör med frontlastare.
Utsläppen för friskluft finns både mot föraren och ner mot golvet. Det är en fördel då det blir lättare att få värme mot fötterna en kall vinterdag.
New Holland har en klistrad LGF-skylt på vänster bakskärm. Det innebär att den inte skymmer sikten bakåt när man kopplar redskap och med det hydrauliska utskjutet på lyftdragkroken är det snabbt och enkelt att koppla.
Traktorn har steglös transmission och denna kan köras på flera olika sätt. Ett är att använda gaspedalen för att variera hastigheten och så körs traktorn som en automatväxlad bil.
Ett annat är att reglera farten med körspaken. Detta kan då ske med fast varvtal inställt, exempelvis vid kraftuttagsarbete, eller att traktorn själv väljer minsta möjliga varvtal för inställd hastighet, för minsta möjliga bränsleförbrukning.
I monitorn kan man ställa in tre olika hastigheter och dessa kan man enkelt aktivera med knappen C i körspaken. Då kan man ha en fart för transport, en för arbete på fältet och en som är lagom på vändtegen. Genom att växla med knappen intar traktorn automatiskt och direkt den valda hastigheten. Programmeringen av de tre hastigheterna är enkla. Man stegar till rutan för den hastighet man vill ändra och sen reglerar man enkelt med ett skrollhjul i körspaken.
Med ett vred en bit bak i höger armstöd ställer man in om traktorn ska ge maximal effekt i alla lägen eller prioritera bränsleekonomisk körning. Har man detta vred ställt för snålt kan det hända att man inte når den önskade hastigheten, då får man vrida lite på det till motorvarvet ökat tillräckligt.
Övriga saker som man ställer in i monitorn är flöde och tid på de olika yttre hydrauluttagen.
Traktorn har således en stor mängd finesser för att göra arbetet bekvämt och att få ut maximalt ur traktorn utan att bränslenotan sticker iväg. Det är fördelar som nya moderna traktorer med steglös transmission erbjuder.
En fördel med New Hollands hytt är det stora passagerarsätet som i nedfällt läge blir ett rejält bord.
Hytten är även tyst. Stillastående på tomgång är det 68 dBA. Drar vi på till fullgas, 2 200 rpm, visar ljudmätaren 80 dBA. I transport på asfalt med enbart traktorn når vi 43 km/h redan vid 1 500 rpm på motorn och då är det endast 74 dBA i hytten.
New Holland T7.210 AutoCommand fungerar till alla jobb. Den är bra i transport och fungerar utmärkt i tung jordbearbetning och sådd. Den är stark och har en pigg motor.
Vad gäller service är det lätt att öppna motorhuven och komma åt filter och oljepåfyllning. Serviceintervallen är normala men till nackdelen hör att det är samma olja till transmission och hydraulik.
Ska man sammanfattar våra intryck av New Holland T7.210 AutoCommand är det en mycket flexibel traktor som passar till det mesta. Den är störst i serien vilket innebär stor effekt i förhållande till vikt. Modellserien tillverkas vid CNHs fabrik i Basildon, Storbritannien och har funnits på marknaden ett par år nu.

 

New Holland T7.210 AutoCommand

Motor:         Sexcylindrig FPT på 6,7 liter och 156 kW (212 hk) maxeffekt och max vridmoment 912 Nm vid 1 500 rpm

Transmission:       Steglös

Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42 bak

Bränsletank: 330 liter + 48 liter

Lyftkapacitet:        8 259 kg

Max hydraulflöde:  140 l/min

Max hydraultryck: 210 bar

Yttre hydraulik:     4 dubbelverkande uttag

Vikt:   6 900 kg (utan vikter)
Vändradie:   6,0 m

Serviceintervall:     Motoroljebyte 600 timmar (15 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (68 liter)

Kraftuttag:   540, 540E och 1 000 rpm

Pris:   1 105 900 kronor

Pris per hk:           5 216 kronor

 

Vad kostar utrustningen

Luftkonditionering:         std

Frontvikter 1 000 kg: 10 400

Passagerarsäte:      std

Frontlyft och pto:  61 100

Hydraulisk släpvagnsbroms:      std

Femte dubbelverkande uttag:     10 300

Luftfjädrad förarstol:       std

Säkerhetsbälte förare:      std

Säkerhetsbälte passagerare:       std

Vändbar förarplats:         nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:         std

Framaxelfjädring:   35 800
Hyttfjädring: std

Krypväxel:            std

 

Tre plus:

  • Bekväm transmission
  • Hel motorhuv
  • Smidig för sin storlek

 

Tre minus:

  • Måste tanka AdBlue
  • Samma olja i transmission och hydraulik
  • Ingen högerdörr
    Vi kör New Holland T7.210 AutoCommand med en Kverneland gödselspridare. Traktorn är visserligen i största laget för maskinen, men det fungerar fint.

    Vi kör New Holland T7.210 AutoCommand med en Kverneland gödselspridare. Traktorn är visserligen i största laget för maskinen, men det fungerar fint.

    New Holland T7.210 AutoCommand är smidig i förhållande till sin storlek. Vändradien är endast 6 meter och traktorn är 3,5 meter hög och avståndet mellan mark och upplyft dragkrok är 49 centimeter.

    New Holland T7.210 AutoCommand är smidig i förhållande till sin storlek. Vändradien är endast 6 meter och traktorn är 3,5 meter hög och avståndet mellan mark och upplyft dragkrok är 49 centimeter.

    Höger insteg är bra. Här ser vi även verktygslådan på bränsletanken.

    Höger insteg är bra. Här ser vi även verktygslådan på bränsletanken.

    På vänster bakskärm sitter en limmad LGF-skylt Det är bra för då riskerar den inte skadas och den skymmer inte heller sikten.

    På vänster bakskärm sitter en limmad LGF-skylt Det är bra för då riskerar den inte skadas och den skymmer inte heller sikten.

    Hyttfjädring är standard och här syns även hållare för trepunktskulorna.

    Hyttfjädring är standard och här syns även hållare för trepunktskulorna.

    På vänster sida av motorn finner man oljestickan och filter.

    På vänster sida av motorn finner man oljestickan och filter.

    Framaxelfjädringen är hydraulisk.

    Framaxelfjädringen är hydraulisk.

    Reglagen är samlade i höger armstöd, sånär som på växelspaken till kraftuttaget. Längst fram sitter monitorn där alla inställningar görs. I denna kan man ha autostyrning integrerat.

    Reglagen är samlade i höger armstöd, sånär som på växelspaken till kraftuttaget. Längst fram sitter monitorn där alla inställningar görs. I denna kan man ha autostyrning integrerat.

    I taket finns radio, reglage för hyttventilation och knappar för arbetsbelysning.

    I taket finns radio, reglage för hyttventilation och knappar för arbetsbelysning.

    I den orange spaken till vänster om ratten har man fram, neutral och back. Men det finns även parkeringsläge vilket ökar säkerheten.

    I den orange spaken till vänster om ratten har man fram, neutral och back. Men det finns även parkeringsläge vilket ökar säkerheten.

    Backspeglar med två speglar ger möjlighet att se trafiken i den ena och ner mot redskapet i den andra, utan att man behöver ställa om dem.

    Backspeglar med två speglar ger möjlighet att se trafiken i den ena och ner mot redskapet i den andra, utan att man behöver ställa om dem.

    Höger sida har ingen dörr, men det finns ändå en trappa så man kommer upp om man vill putsa rutan eller skrapa is.

    Höger sida har ingen dörr, men det finns ändå en trappa så man kommer upp om man vill putsa rutan eller skrapa is.

Relaterade artiklar