Smidig dumpervagn med hydraulisk tvångsstyrning
De första massproducerade Krampe dumpervagnarna med hydraulisk tvångsstyrning och en totalbredd på endast 2,55 meter har nu rullat ut från fabriken i Tyskland. Den nya vagntypen är en idealisk lösning för alla som behöver en smidig och smal vagn på byggarbetsplatsen.
På många byggen ställs det höga krav på fordonens möjlighet att ta sig fram i trånga utrymmen. Här ger den hydrauliska tvångsstyrningen på den nya Krampe dumpervagn betydligt bättre manövrerbarhet och exakt styrning än en vanlig vagn. Kombinationen traktor och vagn är dessutom ofta en fördel, eftersom den ger mycket bättre terrängframkomlighet än en lastbil och snabbare transporter än med en traditionell dumper.
För att hålla totalbredden nere på 2,55 meter, även med styrande axel, erbjuder Krampe som tillval ett smalare chassi med en spårvidd på 1,95 meter till utvalda modeller. Det här alternativet finns till Krampe HD550 och HD620 i Heavy-Duty-serien samt till de populära allround-dumpervagnar Krampe SK550 och SK600.
Den nya vagnsmodellen kan även kombineras med 600 millimeter breda däck, som är mer skonsamma mot underlaget, samt med luftfjädring. Luftfjädringen ger inte bara bättre komfort under körning, utan gör det även möjligt att sänka vagnen vid avlastningl, vilket ger optimal stabilitet.
Krampes nyanställda försäljningschef i Sverige och Finland, Emil Rehwin, är nöjd med den nya dumpervagnen, som han tror kommer att tilltala många svenska entreprenörer.
– Tvångsstyrningen med BPW-axlar ger inte bara bättre köregenskaper, utan minskar även däckslitaget, är skonsammare mot marken och förbättrar stabiliteten, särskilt vid högre hastigheter och i snäva svängar, säger han.

