ANNONS

Smidig liten gårdstraktor

Deutz-Fahr har i dag ett stort antal modeller och varianter av traktorer, allt för att passa alla kunder. Nya 5115.4G är en perfekt traktor för det mindre lantbruket som behöver en maskin som kan användas till allt.

 

NilehnTeknik provkör Deutz-Fahr 5115.4G med frontlastare, med betesputsare och i transport. Det är typiska arbeten som traktorn passar till och vår bedömning är att det är en tillförlitlig, bekväm och effektiv maskin på det mindre familjelantbruket.
Traktorn är lätt att förstå sig på och enkel att köra. Det är enkelt att ta sig in i hytten och föraren sitter bekvämt. Förutom några reglage till vänster, som man inte använder särskilt ofta, sitter allt annat ergonomiskt placerat till höger.
Den fyrcylindriga Deutz-motorn går tyst och mjukt och verkar ha bra segdragningsförmåga.

Transmissionen har mekanisk hög/låg i en kort spak till höger om föraren samt fem synkroniserade huvudväxkar. Det är en lång spak och långa slag mellan växellägena. I växelspaksknoppen finns tre knappar, en för att frikoppla och två för att steg upp eller ner i den trestegade powershiften. Med den kopplingsfria fram/backspaken till vänster om ratten får man därmed hela 30 växlar fram respektive back, vilket räcker långt. I fram-/backspaken finns även ett skrollhjul med vilket man kan ställa in hur aggressiv fram- backväxlingen ska bli. I det mest mjuka läget blir traktorn som att köra med converter och det passar utmärkt vid lastararbeten. En annan finess vad gäller transmissionen är funktionen Stop and Go. Det innebär att man endast behöver hålla på bromsen så slutar traktorn driva och när man släpper bromsen börjar den att dra igen. Tyvärr kopplas denna funktion ur när man kommer upp i en viss hastighet och därmed kan man inte använda den vid stopp i transport. Så fort Stop and Go kopplats ut måste man trycka på en knapp för att aktivera den igen.
Samma sak gäller för funktionen med färre rattvarv vid svängning. Man aktiverar detta med en knapp och vid lastararbete som exempel, kan man vrida hjulen maximalt med bara ett litet utslag på ratten. Men när man kör transport kopplas denna funktion ur av säkerhetsskäl. Detta är en extrautrustning som kostar 4 400 kronor.
Transmissionen är konstruerad för 50 km/h så i Sverige där maxfarten är 40 km/h når man toppfarten vid ett reducerat varvtal på motorn. Det minskar bränsleförbrukningen samt sänker ljudet i hytten.
Hytten är ljus och bekväm. Den är mindre än på de stora traktorerna från Deutz-Fahr, men det finns plats för passagerarsäte.
Föraren har även några reglage till vänster, handbroms, växelspak för kraftuttag 540 och 1 000 samt en spak för normal- och ekonomivarv på kraftuttaget.
Om man önskar kan traktorn även erhållas med drivhjulsberoende kraftuttag.
Fyrhjulsdrift och differentialspärr kopplas in med elhydraulik och förutom ovan nämnda reglage sitter resterande fint placerade till höger om föraren.
För den som önskar finns det även krypväxellåda och då blir det dubbla antalet växelsteg i vardera riktningen.
Det finns även bredare däck, 540 fram och 600 bak.
Hydrauliken är lastkännande och egentligen är tre dubbelverkande yttre hydrauluttag max. Men för ett tillägg om 3 800 kronor kan man få ett fjärde som då manövreras med samma som nummer tre, men man väljer vilket man vill betjäna med en strömbrytare i hytten.
Motorn uppfyller avgaskrav steg IV utan AdBlue och har en viscofläkt så att man inte slösar energi på att kyla motorn då det inte behövs.
Till fördelarna vad gäller utrustning kan nämnas att hydrauliskt utskjut av lyftdragkroken är standard men till nackdelarna kan nämnas att man varken kan få framaxelfjädring eller hyttfjädring även om man är beredd att betala extra.
Några små detaljer som vi reagerade på vid provkörningen:
Mycket lättkörd och liten vändradie och man ser allt som sker.
Men elektroniken piper enerverande om man glömmer att dra åt handbromsen och hytten är så tät att man måste slå i dörrarna för att de ska stängas.
Slutligen; många modeller från Deutz-Fahr har separat olja vad gäller transmission och hydraulik, vilket är bra, men i 5115.4G är det samma vätska i hydraulik som i transmission.

Deutz-Fahr 5115.4G är en liten och smidig traktor som passar på familjelantbruket. Den är endast 2 740 millimeter hög.

 

Deutz-Fahr 5115.4G

Motor:         Fyrcylindrig Deutz på 2,9 liter och 80 kW (109 hk) maxeffekt och max vridmoment 436 Nm vid 1 x00 rpm

Transmission:       Semipowersjift med kopplingsfri fram/back

Däck: 440/65R28 fram och 540/65R38 bak

Bränsletank: 150 liter

Lyftkapacitet:        4 800 kg

Max hydraulflöde:  60 l/min

Max hydraultryck: 100 bar

Yttre hydraulik:     3 dubbelverkande uttag

Vikt:   4 500 kg (utan vikter)
Vändradie:   4,95 m

Serviceintervall:     Motoroljebyte 600 timmar (11 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (51 liter)

Kraftuttag:   540, 540E, 1000 och 1 000E rpm

Pris:   728 000 kronor

Pris per hk:           6 678 kronor

 

Utrustning

Luftkonditionering:         std

Frontvikter, 8 x 40 kg: 6 800

Passagerarsäte:      std

Frontlyft och pto:  62 100

Hydraulisk släpvagnsbroms:      std

Fjärde dubbelverkande uttag:     3 800

Luftfjädrad förarstol:       std

Säkerhetsbälte förare:      std

Säkerhetsbälte passagerare:       std

Vändbar förarplats:         nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:         std

Framaxelfjädring:   nej

Krypväxel:            4 800

 

Tre plus:

  • Bra sikt
  • Lågt pris
  • Seg motor

 

Tre minus:

  • Långt slag i huvudväxellådan
  • Reglage till vänster i hytten
  • Bakrutan öppnas i två steg

Hytten saknar B-stolpe och dörren är därmed stor. Insteget är bra och endast två trappsteg från marken.

Det finns fungerande dörr även till höger och där finns även en praktisk hållare till jordbruksdraget.

Traktorn har som standard åtta arbetsstrålkastare.

Instrumentpanelen är helt ny och digital.

Trepunkten är elhydraulisk men yttre hydraulik är mekaniska spakar.

Deutz-Fahr bygger alltid sina traktorer kompakt vid motorn så att huven ska bli liten och sluttande för bra sikt. Trots det kommer man lätt åt batteri, luftfilter och kan dela kylare för att rengöra.

I hytten finns det reglage till vänster om föraren. Handbroms och växelspakar till kraftuttag.

Negativt bak: bakrutan öppnas i två steg. Varför? Positivt bak: Gott om plats runt yttre hydrauluttag och därmed lätt att sätta i slangarna. Det är även tydligt utmärkt med olika färger och plus och minus. Den som kopplar fel ska inte köra traktor!

Relaterade artiklar