ANNONS

Smidig och lättkörd

Deutz-Fahr 6140 TTV E-Class är en smidig mellanklasstraktor med bekväm tyst hytt. Den passar många typer av arbeten och har en gedigen utrustningslista för att passa alla kunder.

Deutz-Fahr är specialister på att tillverka traktorer. Förutom skördetröskor är det i stort sett det enda de tillverkar i egen regi i dag. Deras modellutbud av traktorer är mycket stort och det finns många olika varianter i samma effektklass. Detta gäller inte bara transmission, hydraulik och elektronik utan även hytt, reglage och prestanda.
Modellen 6140 TTV E-Class har en lite mindre hytt än vad man är van vid från Deutz-Fahr i denna storlek och utrustningsnivå. Men det är ändå en rymlig och bekväm arbetsplats med reglagen ergonomiskt placerade och utmärkt sikt för föraren. Dörrarna är stora och med viss möda kan även höger dörr användas.
Till höger i hytten har reglagen delats upp så att de viktigaste finns i höger armstöd och resten i högerkonsolen. Längst fram i armstödet sitter den nya PowerCom S multifunktionsspaken som vippas fram eller bak för att minska eller öka farten, såvida föraren inte väljer att använda körpedalen för det.
I denna kan även färdriktning väljas i stället för med spaken till vänster om ratten. Tre knappar för trepunkt upp, ner och stopp samt fyra knappar som kan användas till valfria funktioner, exempelvis yttre hydrauluttag. Detta väljs via pekskärmen i hytten.
Resterande yttre hydraulik manövreras med vippor eller mekaniska spakar i högerpanelen. Även handgas och tillslag för kraftuttag finns i höger armstöd.
Till vänster om föraren finns handbroms och mekanisk växelspak för kraftuttag.
Passagerarsätet är inte så stort och det går inte heller att fälla ner så att det blir ett bord. Det är ett minus.
Instrumenteringen är tydlig och det grundläggande finns där medan specialinformation ges i monitorn till höger. Denna pekskärm kan även manövreras via knappar och ett vred ute till höger. Det är ofta enklare när man kör där det är lite ojämnt.
Ratten är ställbar men spaken till detta, under ratten, är lite svår att komma åt och få grepp om.
Att köra traktorn är enkelt och motorn är pigg. Denna har elektronisk styrning som samarbetar med transmissionen. Det finns tre körlägen att välja mellan; manuell, automat eller kraftuttagsarbete. Den går att köpa med 50 eller 40 km/h och vid det senare nås toppfarten vid ett reducerat varvtal på motorn.
Den som kör med frontlastare har nytta av det stora takfönstret samt möjligheten att i fem steg välja hur snabbt traktorn ska växla färdriktning och en extrautrustning som innebär att hjulen svänger snabbt även vid litet rattutslag.
Förutom i transport testar vi traktorn med en tre meter bred kultivator. Jämfört med andra fabrikat i storleken får vi säga att traktorn varken drar sämre eller bättre, dock går den mycket mjukt och tyst även vid stor belastning.
Testtraktorn har ingen hållare för den del, lyftdragkrok eller jordbruksdrag, som inte används för tillfället, men troligtvis går det att lösa på ett enkelt sätt.
Vad gäller service måste det till en nyckel för att låsa upp och öppna motorhuven. Det är ett krav i nya traktordirektivet och gäller alla fabrikat i dag. Tyvärr blir det två relativt stora sidoplåtar kvar på vardera sida om motorn när huven är öppnad.
Luftfilter sitter dock lättillgängligt i fronten.
Baktill är det lätt att komma åt och koppla hydraulslangar och elkontakter. Avståndet mellan mark och upplyft dragkrok är endast 33 centimeter med de hjul testtraktorn var utrustad med.
Men för ett tillägg på 28 700 kronor erhålls 650/60R38 bak och 520/60R28 fram. Ska traktorn användas till jordbearbetning och sådd är det att rekommendera.
Andra lämpliga arbeten förutom transport är i vallskörd samt med växtskyddspruta eller gödselspridare.
Deutz-Fahr 6140 TTV E-Class finns från 1 146 800 kronor. Då får man inte lastkännande hydraulik och hydraulpumpen ger endast 90 liter per minut. Hyttens takfönster försvinner, de yttre hydrauluttagen bak blir endast tre samt manövreringen mekanisk och antalet arbetsstrålkastare något färre.
6E finns även med semipowershift för dem som önskar en enklare och billigare transmission.
I vidstående extrautrustningslista är det angett pris för pneumatisk hyttfjädring. Den testade traktorn har mekanisk hyttfjädring som standard. En annan intressant möjlighet är drivhjulsberoende kraftuttag för 5 100 kronor.

Deutz-Fahr 6140 TTV E-Class

Motor:                       Fyrcylindrig Deutz på 3,6 liter och 105 kW (143 hk) max effekt och max vridmoment 544 Nm vid 1 600 rpm

Transmission:             Steglös

Däck:        440/65R28 fram och 540/65R38 bak

Bränsletank (diesel/AdBlue):        185/12 liter

Lyftkapacitet:             7 000 kg

Max hydraulflöde:      120 l/min

Max hydraultryck:      200 bar

Yttre hydraulik:          4 dubbelverkande uttag

Vikt:                         5200 kg (utan vikter)
Vändradie:                5,5 m

Serviceintervall:         Motoroljebyte 500 timmar (8,5 liter), Transmissionsoljebyte 1000 timmar (81 liter)

Kraftuttag:                 540, 540E och 1 000 rpm

Pris:          1 202 600 kronor

Pris per hk:                8 409 kronor

 

Vad kostar utrustningen

Luftkonditionering:     std

Frontvikter, 12 x 30 kg: 5 700

Passagerarsäte:            std

Frontlyft och pto:        47 900

Hydraulisk släpvagnsbroms:         std

Femte dubbelverkande uttag:        8 200

Luftfjädrad förarstol:   std

Säkerhetsbälte förare:  std

Säkerhetsbälte passagerare:           std

Vändbar förarplats:     nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std

Framaxelfjädring:       43 100
Hyttfjädring (luft):      10 800

Krypväxel:                 std

 

Tre plus:

  • Lättkörd
  • Bekväm
  • Tyst

 

Tre minus:

  • Reglage till vänster
  • Trög styrning
  • Sidoplåtar på motorn
Relaterade artiklar