Smidig och flexibel
Teleskoplastaren är smidig och flexibel och skulle kunna ha betydligt större utbredning inom lantbruket än vad den har i dag.
Merlo P 38.10 är den första teleskoplastare som undertecknad kör i ett NilehnTeknik test. För att ha lite referenser har jag även bekantat mig lite snabbt med en John Deere och en Claas. Fast i den här artikeln jämför jag snarare teleskoplastaren med alla de konventionella hjullastare, bakhjulsstyrda och midjestyrda, undertecknad kört genom åren.
Man behöver inte köra länge förrän man märker fördelarna med den här lilla smidiga maskinen.
Merlo P 38.10 har hytten till vänster och motorn till höger. Det innebär att båda sitter monterade lågt. Fördelen med låg hytt är att det är smidigt att klättra in och ut. Bra när lastaren används till djurskötsel eftersom man då ofta kör många och korta turer. Fördelen med motorn lågt placerad är att hela maskinens tyngdpunkt blir låg.
Merlo P 38.10 är konstruerad för att vara stabil med låg tyngdpunkt. Det innebär att maskinen även kan arbeta i kraftiga sidolut. Runt hela maskinen löper ett solitt rundjärn, som en extra ram. Det fungerar som påkörningsskydd samtidigt som det blir en tyngd.
Hela maskin är inte mer än 2,23 meter bred och 2,48 meter hög. Markfrigången är 40 cm.
Den mittmonterade bommen har en låg infästning där bak. Det innebär att föraren har fri sikt även åt höger.
Med en grön strömbrytare i instrumentpanelen kan man slå till bomdämpningen. Det är framförallt bekvämt vid transport.
Teleskoparmen har tre leder och når nästan tio meter högt. Räckvidden rakt fram är 6,21 meter.
Den som är van vid en konventionell lastare märker snabbt att en teleskoplastare hanterar man inte hur som helst. Är man oförsiktig kan det gå riktigt illa.
Så fort man börjar skjuta ut teleskoparmen minskar lyftkraften dramatiskt och en tung last högt upp och långt ut minskar maskinens stabilitet väsentligt.
En strömbrytare i instrumentpanelen har tre lägen. I mitten är alla hydraulfunktioner låsta. I de två andra är varningssystemet till respektive från.
Med varningssystemet till stannar hydraulfunktionerna strax innan maskinen överbelastas. En varningssignal ljuder och genom att hålla inne en återställningsknapp kan man sänka lastaren alternativt dra in teleskoparmen så att viktfördelningen åter blir acceptabel. Vid denna inställning är föraren säker.
Kör man med varningssystemet frånkopplat finns inga begränsningar. Då kan man köra till man välter om man är oförsiktig.
Merlo P 38.10 har parallellföring. För att kunna tippa tillräckligt långt fram i upphissat läge är brytvinkeln vid marken för liten för den som lastar med en skopa. Lastar man spannmål, potatis eller något annat som rinner lätt trillar det mesta av igen med en vanlig skopa. För att klara det krävs att man har en kil ner till så att avståndet mellan skopans bakstycke och låsöglorna ökar.
När man byter från en lastmaskin till en teleskoplastare blir det alltså lite anpassningar innan de gamla redskapen passar. Väljer man adaptern till BM-fästet, se vidstående extrautrustningslista, minskar lyftkraften eftersom redskapet kommer längre fram. Bättre är då en ombyggnad till BM-fäste, men det kostar mer än dubbelt så mycket som en adapter.
Transmissionen är bra på Merlo P 38.10. Fram, neutral och back till vänster om ratten och elhydraulisk hög/låg. Den senare växlas med knappar. För ett tillägg om 7 800 kronor kan man växla under gång. Toppfarten är 40 km/h och P 38.10 har permanent fyrhjulsdrift. Maskinen styr på alla fyra hjulen och med en spak i hytten väljer man mellan, enbart framhjulsstyrning, fyrhjulsstyrning eller krabbstyrning.
Hytten är bekväm och sikten perfekt. Ett stort takfönster medför att redskapet aldrig försvinner ur siktfältet var det än befinner sig.
Lastaren sköter man med joysticken till höger. Telskoparmen och tredjefunktionen manövreras med två hjul i joysticken. Dessa har proportionalventiler vilket innebär att man kan smyga med funktionerna.
Ljudnivån i hytten är i högsta laget när man kör på höga motorvarv, exempelvis vid transport.
För att komma åt batteriet, som är på 100 Ah, behövs en insexnyckel, det är onödigt. Motor och filter är däremot lätta att komma åt.
För ett tillägg på 19 500 kronor kan man få ett hydrauldrivet kraftuttag bak på maskinen. Eftersom detta är centrummonterat kan det inte kombineras med kopplingskroken. Kraftuttaget är med andra ord tänkt för stationärdrift av ett elverk, en vattenpump eller liknande.
Merlo P 38.10.
Motor: Fyrcylindrig Deutz på 4,0 liter och 103 kW (140 hk) effekt vid 2 500 rpm.
Transmission: Två elhydrauliska växlar och hydrostat
Däck: 405/70×24 fram och 405/70×24 bak
Bränsletank: 155 liter
Lyftkapacitet: 3 800 kg
Lyfthöjd: 9 650 mm
Max hydraulflöde: 150 l/min
Max hydraultryck: 210 bar
Yttre hydraulik: 1 dubbelverkande uttag fram
Vikt: 7 350 kg
Vändradie 4,55 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (8,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (12+3 liter)
Pris: 740 000 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: 13 670:-
Hydraulisk släpvagnsbroms: 13 200:-
Ett dubbelverkande uttag bak: 5 850:-
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte: std
Hydraulisk hitch bak: 15 000:-
Diffspärr bak/fram: 6 300:-
Bomdämpning: 12 700:-
Adapter stora BM inkl 3:e funktion: 14 500:-