Smidig och funktionell
Intresset för teleskoplastare är inte lika stort i Sverige som i övriga Europa. Men den som tycker att tekniken är passande kan nog finna nya Manitou MLT 841 Platinum intressant.
Maskinen är robust och lättkörd. Bakaxeln pendlar fritt medan framaxeln kan justeras +/-7° med en hydraulikkolv.
De fyra lika stora hjulen kan köras med fyrhjulsstyrning, framhjulsstyrning eller krabbstyrning och centreras automatiskt när föraren väljer nytt styrsystem med knapparna framme till höger i hytten.
Det här är en liten smidig maskin för den som önskar en lite mindre teleskoplastare på gården. Trots sina kompakta mått har den ganska rejäl kapacitet, 4,1 tons lyftkraft i markplanet.
Brytvinkel kunde varit större men begränsas av telekoparmens konstruktion.
Transmissionen består av en converter och fem automatika powershiftsteg. Vid konstant fart i fjärde eller femte växeln kopplas convertern bort, så kallad lock-up, och kraften går direkt från motorn via powershiftväxellådan till hjulen. Det sparar bränsle.
Maskinen är konstruerad för att dra 32 ton bakefter.
Vid körning med konstant hydraulikflöde ställs handgasen för lämpligt motorvarvtal och farten regleras med bromspedalen som ha så kallad inch-funktion.
Detta system kan även användas för att få en snabb rörelse av lastaren utan att maskinen rör sig snabbare.
När lastaren sänks öppnas en extra ventil så att bomen faller snabbt ner av tyngdkraften, motorn behöver inte rusas för att snabba på rörelsen neråt.
Centralsmörjning är standard på testmaskinen och innebär minskat arbete för föraren och även längre hållbarhet då inga bussningar körs torra från fett.
Med en strömbrytare väljs Ecostop som innebär att motorn slås ifrån automatiskt om maskinen står på tomgång utan förare i stolen en stund.
Bränsle, Adblue och hydraulikolja fylls på bakom en lucka till höger om dörren och uunder motorhuven är de flesta servicepunkter lätta att komma åt.
Den hydraulikdrivna kylfläkten reverseras då och då för att hålla kylare och luftintag rena från smuts.
Manitou MLT 841 finns även i en enklare version som heter Elite och kostar 1 330 000 kronor. Då saknas bland annat centralsmörjning, kamera på bommen, adaptiv snabbstyrning och förarstol med värme, justerbar svank och plandämpning. Men allt detta går att köpa till även på Elite.
Manitou MLT 841 Platinum
Motor: Fyrcylindrig Yanmar på 4,6 liter och 105 kW (141 hk) maxeffekt och max vridmoment 602 Nm vid 1 500 rpm
Transmission: Converter och automatisk powershift
Däck: 500/70R24 fram och 500/70R24 bak
Bränsletank: 142 liter + 21 l AdBlue
Lyftkapacitet: 4 100 kg
Lyfthöjd: 7,6 m
Räckvidd: 4,45 m
Max hydraulflöde: 200 l/min
Max hydraultryck: 270 bar
Yttre hydraulik: 1 dubbelverkande uttag fram/bak
Vikt: 9 160 kg
Vändradie: 4,3 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 1 000 timmar (18 liter), Hydraulikoljebyte 2 000 timmar (105 liter) Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (21 liter)
Pris: 1 435 000 kronor
Utrustning
Luftkonditionering: std
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Luftfjädrad förarstol: nej
Säkerhetsbälte förare: std
Tre plus:
– Smart transmission
– Bekväma reglage
– Bra insteg
Tre minus:
– Dålig sikt till höger över redskapet
– Dörren öppnas lite för lite
– Liten brytvinkel