Smidig och stabil med bra sikt
Det första som slår en när man kör Avant 528 är att man själv som förare följer med lastarens frontparti när man svänger. Men när man väl vant sig vid det är maskinen lätt att köra.
Stora midjestyrda lastmaskiner, och även en del små för den delen, har leden till midjan mellan förarplats och lastare. När man svänger vrider sig lastaren medan föraren är någotsånär stilla. På Avant 528 sitter midjan bakom föraren och när man vrider på ratten åker man i sidled. I början känns det lite obehagligt, men när man väl vant sig är det helt okej. Konstruktionen har en fördel och det är att man hela tiden ser redskapet rakt fram.
Avant har gjort mer än så för att ge föraren bra sikt. Teleskoparmen till lastaren är sidomonterad och man behöver inte sitta snett i hytten för att se.
Hytt och hytt. Testmaskinen har bara störtbåge och plastruta i taket. Avant 528 kan beställas med hytt. Två versioner finns att välja på och priset är 9 900 respektive 29 900 kronor.
Lämnar man maskinen med fullt rattutslag till vänster är det lite svårt att ta sig in och ur förarplattformen. Annars är det enkelt och man sitter bra.
Säkerhetsbälte är standard och det finns även en mängd praktiska förvaringsfack. Ovanligt på en minilastare.
Viktfördelningen är bra och midjan är stel. Fyrhjulsdrift är standard och för 6 500 kronor i tillägg får man antispinn. Den hydrostatiska framdrivningen har bara en växel och toppfarten är 10 km/h. Det finns två pedaler, en för fram och en för back. Det är bra att flytta foten dem emellan. De sitter tätt och själv råkar jag ibland trampa på båda samtidigt. Då står maskinen stilla.
Är man van vid fram/backspak är det lite ovant i början.
Motorvarvtalet ställer man in med en handgas till höger. Man får ha ganska bra med fart på motorn om man ska utföra ett tyngre arbete och när Conpot lastar jord får vi faktiskt motorstopp en gång.
Ljudnivån när man sitter på förarsätet vid 2 000 rpm är 83 dBA. På fem meters avstånd från maskinen har det sjunkit till 70 dBA. Det går alltså utmärkt för en person att arbeta på marken i dess närhet.
Med störtbåge är maskinen 195 centimeter hög och 110 centimeter bred. Det innebär att den kommer fram i trånga utrymmen.
Användningsområdet är enormt stort för kompaktmaskiner typ Avant 528 och med de extra hydraulfunktionerna fram kan man ha sopborste, grip, sandspridare, borr, fräs och till och med ett komplett grävaggregat.
Det finns även hydraulisk lyft bak som extrautrustning vilket kostar 6 500 kronor.
Vid tyngre lastararbete upplever vi maskinen som lite ryckig. Anledningen är att man måste ha högt motorvarv och är underlaget ojämnt är det svårt att smyga med fram-/backpedalerna. Troligtvis är även det något man vänjer sig vid.
För sin storlek är Avant 528 relativt robust att lasta med och det går utan problem att ränna in i en hård jordhög och få skopan full utan att hjulen kör sönder underlaget.
Vad man däremot ska satsa på är en kopplingsanordning bak. En maskin med endast 19 centimeters frigångshöjd kommer att köra fast förr eller senare och då är det bra att ha något att dra i.
Belysning fram och bak för väg är även det att rekommendera när man letar i extrautrustningslistan.
Avant 528
Motor: Trecylindrig Kubota på 1,1 liter och 21 kW (28 hk) effekt.
Transmission: Hydrostatisk
Däck: 23×10.50-12 runt om
Bränsletank: 30 liter
Lyftkapacitet: 1 500 kg
Lyfthöjd: 2 820 mm
Max hydraulflöde: 36 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik fram: 1 dubbelverkande uttag
Vändradie: 4,45 m
Vikt: 1 320 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 200 timmar (5,1 liter), Hydrauloljebyte 200 timmar (38 liter)
Pris: 206 0000 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: inte aktuellt
Hytt: 9 900
Ett dubbelverkande uttag bak: 6 500
Drag bak: 1 400
Luftfjädrad förarstol: nej
Säkerhetsbälte: std
Bomdämpning: nej
Parallellföring: 8 900
Gräshjul: 2 000