ANNONS

Smidig och steglös

Lamborghini R4.110 VRT är en synnerligen smidig och lättkörd traktor, helt perfekt för arbeten där man vill ha stor motoreffekt men lätt traktor.

Det bästa med Lamborghini R4.110 VRT är den steglösa transmissionen. Inte bara för att den är just steglös, men för att den sitter i en så pass liten traktor. Same Deutz-Fahr, det italienska företaget bakom fabrikatet Lamborghini, har verkligen gjort ett bra jobb när man tagit fram Lamborghini R4.110 VRT och lillebror R4.100 VRT. Det är en liten smidig traktor med snäv vändradie, låg hytt, 2,6 meter och liten vikt, drygt 4 ton, som utrustats med en modern motor och steglös transmission utan kompromisser vad gäller förarkomfort och reglageplacering.
Hela traktorn är en Same Deutz-Fahr konstruktion. Företaget äger motorfabriken Deutz i Tyskland och i VRT är det även egenproducerad transmission från företagets huvudanläggning i Triviglio, Italien. Det är intressant eftersom det sitter transmissioner från tyska ZF i de större steglösa Deutz-Fahr.
Enkelt utryckt är det en automatisk powershift med lameller och en hydrostat som jämnar ut farten mellan stegen.
Föraren kan välja mellan två hastighetsområden, fält och transport. I fältläget, 0,1–24 km/h körs traktorn nästan helt mekaniskt i transmissionen i det viktiga området 5–18 km/h. Genom att hydrostatdelen inte är verksam här minskas bränsleförbrukningen. Samma sak gäller i intervallet 10–38 km/h i transportläget, 0,1–40 km/h.
Toppfarten 40 km/h nås redan vid 1 800 rpm på motorn. Det ger 20 procents bränslebesparing jämfört med att åka i 40 km/h vid 2 100 rpm på motorn.
Med ett vred i förarhytten väljer föraren om motor och transmission ska prioritera bästa bränsleekonomi eller maximal dragkraft vid körning. På fram/backspaken till vänster om ratten kan föraren med knappar välja hur snabbt traktorn ska byta färdriktning, i fem steg.
Förarplatsen är mycket bekväm med perfekta reglage för att vara en traktor i den här storleken. Det enda som är lite gammaldags är spaken bak till vänster i hytten för att växla mekaniskt mellan olika kraftuttagsvarvtal. Å andra sidan erbjuder VRT hela fyra kraftuttagshastigheter.
Alla reglage till höger i hytten har en bra och bekväm placering.
Med spaken till vänster om ratten väljer man körriktning och därefter är det bara att trampa på gasen för att reglera farten. Med en vippa i höger armstöd ställer man in vilket som ska vara maxfarten med fullt nertryckt pedal. Inställningen ser man i en display i höger A-stolpe.
Hytten har ingen B-stolpe utan det är dörr på hela sidan. Två trappsteg från marken och upp samt de breda dörrarna innebär att det är enkelt att ta sig in i och ut ur hytten.
Hytten är bekväm och trivsam. Det finns ett passagerarsäte till vänster som kan fällas åt sidan då det inte används. Eftersom det är begränsat med plats i hytten är detta extrasäte inte så värst bekvämt, men det fungerar för kortare åkturer.
Man har bra sikt från förarplatsen åt alla håll.  Testtraktorn hade ingen lastare vilket var synd. Detta är en traktorstorlek som ofta har frontlastare och takfönstret underlättar sikten vid lastning på höjden. Traktorns konstruktion, det vill säga liten vikt, smidig att köra samt stor motoreffekt innebär att den är perfekt att dra en växtskyddsspruta eller gödningsspridare med. Trepunkten är kraftfull, men om den ska utnyttjas för fullt, det vill säga till 6 200 kg, behöv något tungt i traktorns front. Den fungerar även bra i vallskörden eller framför en potatisupptagare. Att använda Lamborghini R4.110 VRT som dragare för vagnar, gödseltankvagnar eller jordbearbetningsredskap innebär att det måste vara en relativt liten gård med små maskiner. Det går inte att stirra sig blind på den angivna motoreffekten cirka 110 hästar och tänka att det bara är lite mindre än vad en gammal Volvo BM 810 har. Det är inte samma hästkrafter nu som då och detta gäller alla traktorfabrikat. Dessutom är VRT lätt och först och främst anpassad för arbeten där det är krav på smidighet.
Traktorn kan ha upp till fyra yttre hydrauluttag och dessa regleras då med två vippor i armstödet samt en joystick i högerpanelen.
Hytten är relativt tyst och på tomgång, vid 800 rpm mäter vi 61 dBA. Stillastående på fullgas visar mätaren 74 dBA och den analoga varvräknaren står på 2 100 rpm. Vid transport på asfalterad väg når vi drygt 40 km/h vid cirka 1 800 rpm och då hörs inte mycket ljud från motorn. Det mesta ljudet kommer från däcken och mätaren visar 71 dBA.
Bakom ratten i instrumentpanelen finns alltså både analoga och digitala instrument. Som digitala siffror ser man hela tiden bränsleförbrukningen i liter per timme, vilket är mycket intressant.
Lillebror som alltså heter Lamborghini R4.100 VRT har en maxeffekt på 75 kW (102 hk). Den är 27 000 kronor biligare, men med tanke på att vikt och mått är exakt de samma på dessa båda är min rekommendation att sikta på den större när priset inte skiljer mer.
Hydrauliken på traktorn har en kugghjulspump och om de 60 litrarna per minut inte räcker till finns det 93 liter per minut att tillgå som extrautrustning. VRT har samma olja i transmission och hydraulik och det är faktiskt det enda att anmärka på vad gäller konstruktionen.
Lamborghini säljs i Sverige via Rosenqvist Maskin som även har Deutz-Fahr från samma tillverkare. Det senare fabrikatet är vanligare i Sverige och just Lamborghini R4.110 VRT finns även som motsvarande i Deutz-Fahr. Då heter den Agrofarm TTV430.

Lamborghini R4.110 VRT är en mycket trevlig traktor som är smidig och lättkörd.

Den steglösa transmissionen gör det enkelt att backa eftersom man aldrig riskerar att välja fel växel.

Även höger dörr fungerar utmärkt för passage in i och ut ur hytten.

Det finns luftutsläpp både i taket och i hyttsidorna så man kan få värme ner mot golvet. Den orange spaken är handbromsen.

Bakrutan kan öppna i två steg och låsas. Även framrutan är öppningsbar.

Fönster i hyttaket är bra när traktorn har frontlastare. Till höger i bild ser man säkringarna. En mycket bra placering.

Ratten är ställbar men det är två reglage för att låsa upp respektive ändringsläge.

I höger armstöd finns de viktigaste funktionerna och resten sitter bra placerade i högerkonsolen.

Till vänster i hytt finns förutom handbromsen, spaken för mekanisk växling i kraftuttaget samt lite olika fack för dryckeshållare, mobiltelefon, med mera.

Framaxelfjädring finns inte som tillval, men dock frontlyft och frontkraftuttag, vilket är relativt prisvärt.

Motorhuven öppnas i ett stycke men kylarna sitter relativt trångt till för rengöring.

Lamborghini R4.110 VRT passar bra till lätta arbeten där man vill ha stor precision.

Relaterade artiklar