Snabb och bekväm – nya Fastrac testad
JCB Fastrac är inget alternativ till en vanlig jordbrukstraktor. Det är en konceptmaskin som måste ha sina speciella användningsområden för att vara aktuell.
Givetvis känns det fantastiskt att kunna åka i full fart på en dålig markväg utan att slå huvudet i taket och inte blir det sämre av att passageraren åker lika bra. Det finns fler härliga saker med JCB Fastrac. Tryckluft till bromsar och delar av transmissionen ger lastbilskänsla och den sexcylindriga Cumminsmotorn har ett härligt sound. Det är även fler medtrafikanter som tittar lite extra när man kommer körande med Fastracen jämfört med när man kör med en vanlig traktor, men inget av detta rättfärdigar att betala över 6 000 kronor per hästkraft för en traktor.
För att göra det krävs att traktorn först och främst används många timmar per år och dessutom i arbete där Fastracens speciella teknik behövs.
Ett självklart jobb är att koppla en lämplig vagn bakefter och använda den som dumpers eller liknande. Då blir det en fraktare som till skillnad från en lastbil tar sig fram både i terräng och på väg. Beroende på hur den är registrerad får den då köras i upp till 70 km/h.
Men ska Fastracen vara berättigad krävs ännu mer för annars är det bättre att köpa en dumpers eller lastbil direkt.
Det löser man genom att sätta en kranarm på maskinen och antingen klippa vägkanter viss del av tiden eller mata ett flisaggregat eller något liknande.
Används traktorn till den här typen av jobb får man en mycket bekväm och robust maskin. Är det sen så att man har ett lantbruk parallellt med entreprenadverksamhet fungerar den även bra där. Vi har provat Fastrac för att plöja, sprida gödning, jordbearbeta och flytta bevattningsmaskin. Det man ska ha klart för sig är att vändradien är extremt stor och att lyftdragkroken inte syns från förarplatsen. Men när redskapet är kopplat fungerar det hur bra som helst.
JCB Fastrac 7270, som vi testat, är störst i en serie om fyra.
Fastrac 7270 har fram och back i en spak till vänster om ratten. Med en knapptryckning växkar man i den synkroniserade fyrväxlade lådan och med en joystick i höger armstöd växlar man i den sexstegade powershiften.
Väljer man automatläge sköts powershiften av sig själv vilket är perfekt i transport. Det går att programmera hur den ska växla efter varvtal och belastning. Det går även att ställa in ett motorvarvtal som traktorn intar vid en knapptryckning. Alla inställningar sköts i en monitor.
Fastrac har elektroniskt styrd frontlyft både bak och fram och kraftuttaget fram går att få med rotationsriktning både med- och motsols.
De stora backspeglaran är elektriskt ställbara från förarplatsen och bakrutan är eluppvärmd.
JCB tillverkas i Storbritannien och säljs i Norge genom Hans Anton Mörk.
Jämför man JCB Fastrac med en konventionell lantbrukstraktor är det ett par saker förutom den större toppfarten som är utmärkande. Den breda hytten med lastbilskomfort är en sak som är viktig och som ger föraren och även passageraren utmärkt komfort. Det andra, som även det har med komfort att göra, är att traktorn har fjädring även på bakaxeln.
Motorhuven öppnas i ett stycke rakt upp på gasdämpare vilket innebär att kylare och motor är lätta att komma åt.
Till nackdelarna med traktorn kan nämnas en brant stege upp till hytten.
JCB Fastrac 7270
Motor: Sexcylindrig Cummins på 6,7 liter och 201 kW (270 hk) maxeffekt utan effektboost och max vridmoment 990 Nm vid 1 6 00 rpm
Transmission: Semipowershift med 24 växlar fram och 9 back samt kopplingsfri fram/back.
Däck: 600/70R30 fram och 650/85/38 bak
Bränsletank: 350 liter
Lyftkapacitet: 9 100 kg
Max hydraulflöde: 165 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag bak
Vändradie är 9,75 meter
Vikt: 6 580 kg (utan vikter)
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (17,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (42 liter) Hydraloljebyte 2 000 h (120 l)
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000 E rpm
Pris: uppg. sakn.
Pris per hk: uppg. sakn.
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Frontvikt: 1 000 kg: uppg. sakn.
Passagerarsäte: std
Frontlyft och frontkraftuttag: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: uppg. sakn.
Framaxelfjädring: std
Bakaxelfjädring: std
Krypväxel: uppg. sakn.
Avgasbroms: uppg. sakn.
Reverserbar fläkt: uppg. sakn.