ANNONS

Snabb ökning av laddbara bilar

Efter en uppmärksammad prognos om 2,5 miljoner laddbara fordon till 2030 bekräftas den snabba utvecklingen. I januari tillkom 2 384 laddbara fordon vilket gör att det nu finns 71 189 laddbara fordon i trafik i Sverige. Än så länge rullar en större andel laddhybrider än elbilar på vägarna men den mest populära laddhybriden kan se sig utmanad av nya elbilar som når marknaden.

Elbilsåret 2019 inleddes starkt med en ökning på 2 384 laddbara fordon i trafik. Ökningen, som är den näst högsta någonsin följer den prognos som Power Circle nyligen publicerat om 2,5 miljoner laddbara fordon till 2030. Det finns nu 71 189 laddbara fordon i trafik i Sverige varav 17 681 elbilar och 50 470 laddhybrider. Andelen laddhybrider väntas öka ett par år till innan elbilen blir det självklara valet.

– Konsumenterna tycker fortfarande att laddhybriden är attraktiv i och med den flexibilitet det medför att ha tillgång till fler typer av bränsle. Elbilen väntas dock sjunka i pris samtidigt som laddinfrastrukturen byggs ut vilket kommer att medföra att fler väljer elbil framöver, säger Alexandra Andersson, projektledare och statistikansvarig Power Circle.

Ett ökat modellutbud bidrar också till ett större intresse för eldrift. Den mest populära laddhybriden kan redan nu se sig utmanad av de nya elbilarna som nådde marknaden vid årsskiftet. Exempelvis tillkom under januari hela 196 exemplar av den nya elbilen KIA E-Niro att jämföra med den sen länge marknadsledande laddhybriden som bara ökade med 8 exemplar under årets första månad.

Jämfört med samma månad föregående år har den publika laddinfrastrukturen ökat med 50 procent och omfattar nu 7 162 laddpunkter. Laddpunkterna är fördelade på 1 743 laddstationer varav 386 erbjuder snabbladdning. Det finns en publik laddpunkt per tio laddbara bilar i Sverige.

– Omställningen är bara några år bort. Det är viktigt att regioner och kommuner tar höjd för storskalig elektrifiering och planerar strategiskt för laddinfrastruktur redan nu, säger Alexandra Andersson, projektledare och statistikansvarig Power Circle.

Det finns totalt 110 helt eldrivna bussar i Sverige, registrerade i 15 kommuner. Jämfört med samma månad förra året har antalet elbussar ökat med mer än 100 procent. Flest elbussar (19 st) finns just nu i Helsingborg kommun där det i januari registrerades hela 14 nya elbussar.

Topplistan

De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (4 122 st), Tesla Model S (3 675 st) samt Renault Zoe (3 600 st). Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE (11 924 st), Mitsubishi Outlander PHEV (9 066 st) och Kia Optima PHEV (4 260 st) vanligast.

På nya www.elbilsstatistik.se finns ytterligare information om det laddbara beståndet och laddinfrastrukturen i Sverige, inklusive grafer och andra visualiseringar av intressant statistik.

ELIS – Elbilen i Sverige

Power Circle publicerar varje månad utvalda delar av statistiken över beståndet av laddbara lätta fordon i Sverige. Statistiken sammanställs från en unik databas över Sveriges samtliga laddbara fordon (personbilar, lätta lastbilar och fyrhjuliga mc) och ger en mer heltäckande bild av elbilar och laddhybrider i Sverige än annan tillgänglig statistik. I databasen, som går att beställa i sin helhet, belyses bland annat olika laddstandarder, tekniska specifikationer specifika för elbilar och geografiska data för varje enskild bil.

ELIS innehåller även kommun- och regionspecifika prognoser år för år över elbilsutvecklingen fram till och med 2045. Informationen ger ett unikt beslutsunderlag då det kommer till uppbyggnad av lokal laddinfrastruktur, inköp av elfordon och marknadsöversikt.

Elbilsläget 2018 med ny prognos

I januari publicerade Power Circle rapporten Elbilsläget 2018 med ny prognos som pekar på 2,5 miljoner elbilar till 2030 vilket skulle minska klimatutsläppen från personbilar med 30 procent. Utvecklingen ställer krav på förnybar elproduktion och att laddinfrastrukturen runt om i landet fortsätter att utvecklas. Rapporten visar att bonus-malussystemet har stimulerat elektrifiering under senare delen av 2018 men att Sverige bara är i början av en storskalig elektrifiering. I rapporten finns information om utvecklingen av laddbara bilar i trafik i Sverige, publik laddinfrastruktur, bilmodeller samt regionala topplistor.

Relaterade artiklar