Sportbilsdesign på nya New Holland
New Hollans T7070 AutoCommand är snygg, stark och lättkörd. Det är en smidig traktor för tunga jobb i fält eller transporter på väg.
New Holland T7070 AutoCommand utsågs till Tractor of the Year 2010, och inte nog med det, traktorn fick även utmärkelsen The Golden Tractor för bästa design. Detta tog CNH, tillverkaren bakom New Holland, fasta på och i ett samarbete med den svenska däcktillverkaren Trelleborg har man tagit fram ett antal T7070 AutoCommand i en speciell utgåva. De heter Blue Power och har feta Trelleborgdäck, är lackerade i en vacker Maserati metallic blå färg samt har skinnsäten och en mängd annan utrustning som standard.
New Holland T7070 AutoCommand Blue Power är både snygg, stark och effektiv och det är bakgrunden till att Lantbrukets Affärer provkör den.
Eftersom undertecknad sitter på det svenska mandatet i den europeiska kommittén som varje år utser Tractor of the Year har jag givetvis provkört T7070 AutoCommand grundligt redan i fjol. Detta är dock första gången jag kör traktorn på min egen gård med mina egna redskap och de testerna är givetvis bättre.
Det första som slår mig när jag kommer i kontakt med denna specialutgåva av T7070 är vad det är för mening med att betala extra för en speciell lack eller design. Givetvis går man inte från 6 till 8 ton vete per hektar bara för att traktorn i spannmålsproduktionen är vacker. Men det finns flera värden även i ett företag. När man mår bra och känner sig nöjd gör man ett bättre arbete. Kan man uppnå det med en snygg traktor kan till synes onödiga kostnader i ett företag förbättra lönsamheten.
Men i Lantbrukets Affärer ger vi inga pluspoäng för snygg design eftersom det är synnerligen svårt att värdera. Här är det tekniken och priset som räknas.
Det räcker gott och väl för toppbetyg. New Holland T7070 AutoCommand är en bra maskin.
Vi startar testet med en rundtur med enbart traktorn. I hytten mäter vi upp 62 dBA vid tomgång, 850 rpm, 72 dBA stillastående på fullgas, 2 300 rpm och 71 dBA vid transport på väg. Då går traktorn i 43 km/h med varvmätaren visande på 1 400 rpm.
Hytten är mycket genomtänkt. New Holland har lite bredare hytter än flera av de andra tillverkarna. Vilket som är bäst är en högst personlig fråga. Jag tycker det är bra. Det blir luftigt och framförallt när man stoppar in ett antal extra monitors för diverse maskiner så behövs det lite plats.
En annan fördel är att passagerarsätet blir stort och bekvämt. En fördel i denna precis som i alla andra New Holland från T6000 och uppåt är att ryggstödet på passagerarsätet kan fällas ner och då får man en plan yta att ha som bord. Mycket bra vid fikarasten eller om man måste göra några anteckningar.
Alla viktiga reglage finns samlade i höger armstöd. Det enda som inte är där är det elektriska vredet för att välja mellan de fyra kraftuttagsvarven samt lite kontakter. Dessa är ute i höger sidan på hytten. Reglagen för hyttklimat sitter i vänster C-stolpe.
Man kan erhålla traktorn med 710 mm breda däck för ett tillägg om 16 200 kronor. Det har testtraktorn.
Testtraktorn har Terraglide, New Hollands utrustning för framaxelfjädring. Vidstående pris i faktarutan avser dock standardframaxel. Det finns ett tredje alternativ, super steer. Med det blir New Holland T7070 AutoCommand 28 000 kronor dyrare.
Även utan super steer är vändradien förhållandevis liten på T7070.
Vi provkör traktorn både i fält och på väg. I transport är den mycket trivsam. Den är stark och accelererar jämnt. Den steglösa transmissionen kan köras i tre hastighetsområden. Vilken maxfart man ställt in för respektive område visas i monitorn i höger armstöd. I denna gör man även alla andra inställningar som har med motor, transmission och hydraulik med mera att göra.
Transmissionen körs enkelt i tre olika körsätt. Med farthållaren kan man ställa in tre hastigheter fram och tre bak. Genom att aktivera farthållaren med knappen ”C” i körspaken intar och håller traktorn rätt hastighet och anpassar utväxling och motorvarvtal så man kör bränslesnålt. Vid kraftuttagsarbete vill man ju inte att motorvarvtalet ändras och så fort man slår till kraftuttaget kommer transmissionen att endast ändra utväxling när det går tungt och bibehålla motorvarvtalet. Det tredje läget är manuell och då reglerar föraren själv såväl motorvarvtal som hastighet. Hastigheten kan regleras med fotpedalen eller med körspaken.
Körspaken är hämtad från New Hollands tröskor och självgående exakthackar och har flera funktioner. Som exempel kan fram/back växlas antingen med spaken till vänaster om ratten eller med en knapp i körspaken.
Jämför man New Holland T7000 AutoCommand med systertraktorn Case IH Puma CVX är den sistnämnda lite enklare att förstå sig på när det gäller transmissionen men när man lärt sig T7070 AutoCommand har den minst lika många fördelar.
I fält kör vi med en djupkultivator fram och en jordfräs bak. Frontlyften regleras med joysticken i höger armstöd. Man sitter högt i hytten och har bra sikt över redskapen både fram och bak. I hytten finns även ett takfönster. Även när vi kör på kraftuttagsvarv är det tyst i hytten. Det finns inget att klaga på vad gäller förarkomfort, manöverduglighet eller styrka när vi testkör New Holland T7070 AutoCommand.
Hydrauliken kan bestå av ända upp till 9 dubbelverkande yttre hydrauluttag och två av dem manövreras med en knapp i körspaken, fyra med vippor i armstödet och tre med joysticken i armstödet. Vilket uttag som ska betjänas med vilket reglage kan föraren själv välja och då även mellan uttag fram och bak.
Detta reglerar man in i monitorn och där kan man även ställa in tid och flöde med olika värde på tryck och retursidan och göra dessa inställningar på alla nio ventilerna.
Monitorn fungerar även som ett gårdskontor för lagring av uppgifter om arbete man utför med traktorn.
Servicemässigt är det enkel att komma åt på New Holland T7000 AutoComand, men när man fäller upp huven sitter det fortsatt kvar en tunn plåt på varje sida framför motorn. Det är en dålig lösning på ett fabrikat som haft hel huv sedan innan.
Likaså kan det vara en nackdel att ha samma olja i transmission som i hydrauliken. Med maskinsamverkan med grannar vet man aldrig vad som hamnar mellan kugghjulen.
New Holland T7070 AutoCommand är störst i en serie av fyra traktorer. De tillverkas i CNHs fabrik i Basildon i Storbritannien. Motorn uppfyller endast avgaskrav steg IIIA vilket innebär att det sker en förändring vad gäller denna traktor senast den 1 januari 2011 när steg IIIB börjar gälla för traktorer i denna storlek.
New Holland T7070 AutoCommand
Motor: Sexcylindrig CNH på 6,8 liter och 185 kW (251 hk) maxeffekt och max vridmoment 1 025 Nm vid 1 500 rpm
Transmission: Steglös med kopplingsfri fram/back
Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42 bak
Bränsletank: 412 liter
Lyftkapacitet: 8 647 kg
Max hydraulflöde: 170 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 7 510 kg (utan vikter)
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (15 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (84 liter).
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000E rpm
Pris: 1 136 600 kronor
Pris per hk: 4 528 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 22 x 45 kg: std
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 69 100
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: 17 500
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: 33 800
Hyttfjädring: std
Förberedd för autostyrning: 43 900
Tryckluftsbroms: 29 000
Avgasbroms (kräver tryckluftsbroms): 4 400
Krypväxel: std
Reverserbar kylfläkt: 15 400
Grafik vändradie:
Vändradie är 7,0 meter med 600/65R28 fram och 710/70R38 bak.
Fem plus:
– Bekväm hytt
– Liten vändradie
– Bra transmission
– Bra sikt
– Välutrustad
Fem minus:
– Samma olja i transmission och hydraulik
– Ingen högerdörr
– Batteriplaceringen
– Små knappar till trepunkt på bakskärmarna
– Sidoplåtar på motorn