Stadsjeep med bra benutrymme även i baksätet trots kort kaross
Kia har introducerat en ny modell på marknaden. Soul är en liten behändig stadsjeep med framhjulsdrift. Bilen har en speciell design med väldigt fyrkantiga linjer och lådliknade form vilket gör den uppmärksammad på vägarna. Men trots storleken så är utrymmet i bilen till belåtenhet för passagerare i både fram och baksätet. Däremot så är bagageutrymmet inget att skryta med. Två rejäla träningsväskor är allt man får plats med om man inte ska fälla baksätet. Gör man det får man ett plant lastutrymme som rymmer lite mer.
Körningen med denna nya sydkorean flyter på ganska bra. Man sitter högt i en relativt kort bil vilket gör den lättkontrollerad. Sikten är bra framåt men bakåt så skymmer de stora stolparna hörnorna på bilen vilket försvårar parkering.
Bilen lantbruk provade hade en 1,6 liters bensinmotor på 124 hästkrafter. Den ger bilen en skaplig acceleration upp till hundra kilometer i timmen men sen går det tungt. Bilen finns även att få med ett 1,6 liters diesel alternativ med ungefär lika många hästkrafter. På landsvägskörning känns bilen ganska stabil men skulle man få hård sidovind så försämras vägegenskaperna markant. Bilen har ett stort vindfång med sin stora höjd och väger inte så mycket, endast 1 680 kilo vilket gör den lite orolig när man får stark sidovind vid högre hastigheter.
Fjädersystemet är i hårdaste laget för grusvägskörning. Man känner av ojämnheter in i kupén på ett markant sätt. Däremot är markfrigången ganska hög med sina 18 centimeter och en lätt vikt inbjuder till en skaplig framkomlighet trots att bilen bara är framhjulsdriven.
Kupén har en fräck inredning med bege instrumentpanel med svarta detaljer som ger ett fräckt och sportigt intryck. Mittkonsolen är full med knappar där man styr radion och fläktarna, Bilen är inte utrustad med klimatanläggning vilket helt klart drar ner känslan lite. När man startar motorn så hörs den knappt in i kupén men lite vägbrus ger ändå en ljudnivå på 78 decibel vid 100 kilometer i timmen. Man ska dock ha med i beräkningarna att testbilen hade vinterdäck vilket ger högre ljudnivå.
En finness som bilen är utrustad är backkamera. Detta har många bilar idag men Kia har placerat skärmen i innerbackspegeln. När man lägger i backen så blir en tredje del av spegeln till skärm och resten vanlig spegel. En naturlig placering av skärmen då många ändå använder innerbackspegeln när de backar. Dock kostar backkameran 4 000 kronor extra vid inköpet.
Soul finns i två utrustningsnivåer, LX och EX. Det lyxigare EX paketet kostar
15 000 kronor extra och för dem får man bland annat större fälgar, parkeringssensor och bättre ljudanläggning. Väljer man ett diesel alternativ istället för bensin så kostar det också 15 000 kronor extra. En fördel med dieselalternativet är att man få den med automatväxellåda. Detta går inte att få till bensinmodellen.
En klar fördel med att investera i en Kia Soul är att man får 5 års nybilsgaranti eller 15 000 säkra mil.
Kia Soul 1,6 Ex
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 1,6 liter
Max effekt: 91 kW (124 hk) vid 6 300 rpm
Max vridmoment: 156 Nm vid 4 200 rpm
Transmission: 5 växlad manuell låda
Toppfart: 177 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 11 sekunder
Förbrukning: 0,65 liter per mil (enl. KIA) på blandad körning
Bränsletank: 48 liter
Yttre vändradie: 5,35 meter
Markfrigång: 180 millimeter
Mått: längd 410,5 cm, bredd 178,5 cm, höjd 166,1 cm, hjulbas 255cm
Vikt: tjänstevikt: 1 329 kilo, totalvikt: 1 680 kilo
Släpvagnsvikt med B körkort: 1 300 kilo
Pris: 175 100 kronor inklusive moms
Plus:
USB uttag för MP3-spelare
Belysning i högtalarna
Pris
Minus:
Endast på eller av på sätetsvärmen
Ratten är inte justerbar i längdled
Ingen farthållare