ANNONS

Stor, stark och bekväm

Det är skillnad mellan traktor och traktor och Fendt hör till de bättre. Det kan vi konstatera efter vår provkörning av Fendt 939 Vario S4. Men som alltid smakar det så kostar det och med en prislapp på nästan 7 000 kronor per hästkraft, ligger vi i den absoluta toppen.

Man får en hel del för pengarna när man väljer en Fendt 939 Vario S4. Det är en mycket välutrustad traktor med kompressor för tryckluftsbromsar och därmed har man även pneumatisk hyttfjädring. Det blir mycket mjukt och behagligt med den utrustningen och i kombination med framaxelfjädringen och ett fint förarsäte blir färden behaglig i en 939:a oavsett man kör på vägen eller på åkern.
Hela traktorn andas kvalité och det är alltid något speciell med att köra Fendt då komfort och ljud får föraren att tänka lite lastbil.
I höger armstöd finns Fendts monitor Varioterminalen. Det är en stor pekskärm som kan delas i fyra rutor och därmed ge mycket information och inställningsmöjligheter på en gång. Som exempel kan man se traktorns funktioner i en ruta, övervaka och styra redskapet i en annan, ha autostyrningen i en tredje och ändå ha en över för en bild från en övervakningskamera.
Armstödet med sina reglage har sett ut på detta vis några år nu och därmed känner man igen sig. Det är bra när små och stora traktorer från samma fabrikat påminner om varandra, det gör det enklare för föraren.
Fendt envisas dock med att ha en hel del strömbrytare i instrumentpanelen, bland annat för belysning. Det är alltid svårt att komma åt och trycka på dessa knappar. De kunde suttit i en B-stolpe i hytten i stället.
Men pedal för att ställa in ratten, ett mycket fint passagerarsäte som kan bli ett bord eller fällas undan helt samt bred dörr med stor öppning och belysning i stegen, hör till finesser vad gäller förarkomforten.
Servicemässigt är Fendt ganska bra även om bytesintervallet för motorolja är lite kort. Olika oljesystem för hydraulik och transmission är bra. I vänster stege sitter filter till hyttventilationen lättåtkomligt och många andra servicepunkter är också bra. Men det är trångt under motorhuven på en Fendt.
Att köra Fendt 939 Vario S4 är trevligt. Även om den inte är störst från fabrikatet är den ändå stor. Motorn har ett härligt ljud och den går stabilt och mjukt.
Med en hand på ratten och den andra på körspaken reglerar man det mesta och har full kontroll. I transport går den mjukt och fint och man ökar och minskar farten exakt. Som vi nämnde tidigare har framaxelfjädringen ett system som automatiskt stramar upp den ju fortare man kör. Det innebär framförallt att kurvtagningen blir stabilare i hög fart vilket ökar trafiksäkerheten.
Motor och transmission styrs tillsammans av en dator som ser till att motorvarvtalet inte är större än nödvändigt för det arbete man som förare önskar. Det minskar bränsleförbrukningen och ljudnivån i hytten.
I transport i drygt 40 km/h ligger man ner mot 1 300 rpm och ljudet är bara 75 dBA. Det mesta kommer från hjulen. På tomgång, stillastående är det 72 dBA i hytten. Lugnt och stilla när man tar en paus alltså.
Transmissionen kan köras på flera sätt. Med en knapp i höger armstöd väjer man om farten ska regleras med körspaken eller fotpedalen. De flesta använder bara fotpedalen när man man kör sakta vid tillkoppling och liknande. Men det kan även vara en fördel om man kör med frontlastare då arbetet på så sätt påminner mer om en lastmaskin.
Använder man körspaken finns det flera sätt att köra på. Ett är att öka och minska farten manuellt genom att vippa spaken framåt eller bakåt. Ett annat är att ställa in hastigheter i farthållaren och genom att man vippar spaken åt höger intar traktorn vald hastighet.
När vi testkör utnyttjar vi detta. Då kan man dra spaken lite bakåt för att sänka farten på vändtegen, utföra alla moment där och när man kommit runt och hissat ner redskapet vippar man åt höger och traktorn intar rätt fart igen.
Vill man ha full automatik lägger man in alla moment i vändtegsautomatiken och då är det bara en knapptryckning för att utföra allt och som förare är det bara att styra.

Ska man sammanfatta våra intryck av Fendt 939 Vario S4 kan konstateras att det är en perfekt traktor för tunga arbeten i både fält och transport. Den rikliga utrustningsnivån innebär att man kan köra med de allra modernaste maskinerna med full kapacitet och teknikutnyttjande och genom att lära sig trakotrns alla funktioner och inställningsmöjligheter kan man utföra ett stort arbete i förhållande till insatserna.
 

Fendt 939 Vario S4

Motor:         Sexcylindrig Deutz på 7,8 liter och 271 kW (396 hk) maxeffekt

Transmission:       Steglös

Däck: 600/70R34 fram och 710/75R42 bak

Bränsletank: 600 + 36 liter

Lyftkapacitet:        11 800 kg

Max hydraulflöde:  152 l/min

Max hydraultryck: 200 bar

Yttre hydraulik:     4 dubbelverkande uttag

Vikt:   10 830 kg (utan vikter)
Vändradie:   7,1 m

Serviceintervall:     Motoroljebyte 500 timmar (36 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (67 liter), Hydrauloljebyte 1 000 timmar (109 liter)

Kraftuttag:   540E och 1 000 rpm

Pris:   2 750 000 kronor

Pris per hk:           6 944 kronor

 

Vad kostar utrustningen

Luftkonditionering:         std

Frontvikt, 1 250 kg:        29 000

Passagerarsäte:      std

Frontlyft och pto:  std

Hydraulisk släpvagnsbroms:      std

Femte dubbelverkande uttag:     14 000

Luftfjädrad förarstol:       std

Säkerhetsbälte förare:      std

Säkerhetsbälte passagerare:       std

Vändbar förarplats:         nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:         std

Framaxelfjädring:   std
Hyttfjädring:          std

Krypväxel:            std

 

Tre plus:

  • Välutrustad
  • Bra transmission
  • Lätt i förhållande till effekt

 

Tre minus:

  • Ingen högerdörr
  • Dyr per hästkraft
  • Sidoplåtar på motorhuv
    Fendt 939 Vario S4 är en kraftfull traktor som passar perfekt i transport.

    Fendt 939 Vario S4 är en kraftfull traktor som passar perfekt i transport.

    Frontlyft och kraftuttag är integrerat och standard från fabrik. Här ser vi även en skymt av den fjädrande framaxeln.

    Frontlyft och kraftuttag är integrerat och standard från fabrik. Här ser vi även en skymt av den fjädrande framaxeln.

    Annorlunda lösning. Ett mellanrum och vindrutetorkaren kan gå hela varvet runt i en cirkel.

    Annorlunda lösning. Ett mellanrum och vindrutetorkaren kan gå hela varvet runt i en cirkel.

    Dörren öppnas ordentligt och insteget är bra. Tanklock för diesel och AdBlue precis bredvid varandra.

    Dörren öppnas ordentligt och insteget är bra. Tanklock för diesel och AdBlue precis bredvid varandra.

    Yttre hydraulik har tydlig märkning med färger som man inte tar fel på och det är enkelt att programmera i skärmen vilket uttag som ska manövreras i vilket reglage.

    Yttre hydraulik har tydlig märkning med färger som man inte tar fel på och det är enkelt att programmera i skärmen vilket uttag som ska manövreras i vilket reglage.

    Kompressor på traktorn innebär att man kan ha luftfjädrad hytt.

    Kompressor på traktorn innebär att man kan ha luftfjädrad hytt.

    Backspeglar med dubbla glas så man kan se på rätt sätt i trafiken i de övre och på redskapet bakom traktorn i de andra. Självklart elektriskt inställbara från hytten.

    Backspeglar med dubbla glas så man kan se på rätt sätt i trafiken i de övre och på redskapet bakom traktorn i de andra. Självklart elektriskt inställbara från hytten.

    Tanken för hydrauloljan sitter till höger och där är batteriet placerat bakom en lucka och överst har man en verktygslåda. Den hade varit bättre att ha på vänster sida.

    Tanken för hydrauloljan sitter till höger och där är batteriet placerat bakom en lucka och överst har man en verktygslåda. Den hade varit bättre att ha på vänster sida.

    Det är trångt under motorhuven. Med öppen huv är det ändå två stora sidoplåtar kvar som måste tas loss var för sig.

    Det är trångt under motorhuven. Med öppen huv är det ändå två stora sidoplåtar kvar som måste tas loss var för sig.

    Bekväm arbetsplats och hela passagerarsätet kan fällas framåt så man får ett bord.

    Bekväm arbetsplats och hela passagerarsätet kan fällas framåt så man får ett bord.

    Höger armstöd är bekant och har sett ut så här ett tag i Fendt nu. Men det är bra placerade och utformade reglage och Varioterminalen är relativt lätt att förstå sig på.

    Höger armstöd är bekant och har sett ut så här ett tag i Fendt nu. Men det är bra placerade och utformade reglage och Varioterminalen är relativt lätt att förstå sig på.

    Varioterminalen har upp till fyra bildrutor och är en så kallad pekskärm, men man kan även styra den med knappar ute till höger. Något som kan vara bekvämare när man kör på ojämnt underlag.

    Varioterminalen har upp till fyra bildrutor och är en så kallad pekskärm, men man kan även styra den med knappar ute till höger. Något som kan vara bekvämare när man kör på ojämnt underlag.

    Digitala klockor rakt fram och en hel del knappar. Många hade föredragit att ha dessa i höger B-stolpe.

    Digitala klockor rakt fram och en hel del knappar. Många hade föredragit att ha dessa i höger B-stolpe.

    Säkringarna sitter under ett lock bak till höger i hytten.

    Säkringarna sitter under ett lock bak till höger i hytten.

    Praktisk låda under förarstolen och handbromsen till vänster. Knappen på golvet är avgasbromsen.

    Praktisk låda under förarstolen och handbromsen till vänster. Knappen på golvet är avgasbromsen.

    Traktorn har ingen dörr på höger sida.

    Traktorn har ingen dörr på höger sida.

 

Relaterade artiklar