ANNONS

Stark fyrcylindrig traktor

Kort och stark, det är taktiken med alla de nya effektstarka fyrcylindriga traktorer som kommit ut på marknaden de senaste åren och Case IH Maxxum 130MC utgör inget undantag.

Med Case IH Maxxum 130MC når vi med effektstyrning ända upp till 112 kW (152 hk) från motorn. För att erhålla så hög effekt krävs att man antingen kör i transport eller använder kraftuttaget.
Traktorn lämpar sig bra på en djurgård med frontlastare. Då kan man tuffa runt hemma på gården med grundeffekt och låg bränsleförbrukning men när man kopplar slåtterkrossen till traktorn i vallskörden eller kopplar ett par tunga vagnar efter för ett transportarbete så finns extraeffekten där. Detta i kombination med att traktorn är kort och smidig samt lätt gör att den passar bra i vallskördearbetet.
Fenomenet effektstarka fyrcylindriga traktorer har funnits några år nu och alla fabrikat har anammat det. Det intressanta som kommit ut ifrån det är att det i storleksklassen 88–118 kW (120–160 hk) både finns fyr- och sexcylindriga traktorer att välja mellan från samma fabrikat.
Där den lite kortare fyrcylindriga traktorn framförallt har en nackdel mot den sexcylindriga är vid fältarbete och i viss mån i transport. En längre hjulbas ger både jämnare gång och bättre dragkraft. Ljudnivån brukar även den vara lägre från en sexcylindrig motor.
Men Case IH Maxxum 130MC är relativt tyst i hytten. Stillastående med fullgas och 2 350 rpm på den analoga varvräknaren mäter vi 80 dBA.
Ger vi oss ut på landsvägen, där traktorn toppar 40 km/h, är inte ljudet mer än 78 dBA. Det beror på att transmissionen har en 17:e växel i vilken man når toppfarten redan vid 1 800 rpm.
Det är en intressant konstruktion den 17:e växeln där kraften går raka vägen från motorn och bakåt utan att behöva driva resten av komponenterna i växellådan. Det sparar bränsle.
Transmissionen sköts med tre reglage, den mekaniska hög/låg-lådan betjänas med en spak längst fram i högerpanelen medan man därefter stegar åtta steg med + och – knapparna i körspaken i höger armstöd. Fram/back sköter man med en spak till vänster om ratten. Den spaken är inte riktigt bra. Den är för liten och kort och för att lägga i neutral måste man trycka den in mot ratten. Det finns bättre konstruktioner i andra modeller från Case IH.
Allra bäst är det om man även har parkeringsläge i fram/back-spaken.
På Maxxum 130MC sitter handbromsen till vänster om förarstolen, alla andra reglage är samlade till höger.
MC i modellbeteckningen står för Multicontroll och innebär att allt det viktigaste är samlat i höger armstöd. Här finns handgas en vippa till ett yttre hydrauluttag och en joystick till två yttre hydrauluttag. Det fjärde uttaget betjänas med knappar i körspaken och där finns även en strömbrytare för att höja och sänka trepunkten.
Det är elektronisk trepunkt på traktorn och lyftarmarna kan även hissas upp och ner med hjälp av knappar på bakskärmarna. Här sitter även en strömbrytare för att starta och stanna kraftuttaget.
Kraftuttaget har tre varvtalsområden, 540, 540 ekonomi och 1 000 och växlas med en spak i högerpanelen. Till och från är elhydrauliskt.
Case IH Maxxum är efterföljaren till Case IHs MXU-serie och man känner igen sig i hytten. De stora dörrarna som täcker hela sidan har den fördelen att det är enkelt att ta sig in i och ut ur hytten. Nackdelen är att dörren är lite tung att stänga, framförallt när man sitter ner i förarstolen och ska dra i det kulliknande handtaget längst bak på dörren.
Till vänster om föraren finns passagerarsätet. Det är ett riktigt säte med stoppning i både sittdyna och ryggstöd. Rullbälte är standard.
Vill man spara 2 300 kronor i affären struntar man i passagerarsätet. Det går att få med sig en passagerare ändå, men som i det fallet får sitta i en skålning i plastinredningen.
Servicemässigt är det mesta bra på Maxxum 130MC, undantaget är batteriet som sitter under ett lock bakom höger trappa.
Små finesser på traktorn är en lättåtkomlig pluspol på höger sida av motorn om man behöver starthjälp eller ska hjälpa något annat fordon.

Case IH Maxxum 130MC
Motor:                Fyrcylindrig CNH på 4,5 liter och 105 kW (142 hk) maxeffekt och max vridmoment 608 Nm vid 1 400 rpm
Transmission:                Semipowershift med kopplingsfri fram/back och 17 växlar fram och 16 back.
Däck:                480|65R28 fram och 600/65R38 bak
Bränsletank:                180 liter
Lyftkapacitet:                7 864 kg
Max hydraulflöde:                113 l/min
Max hydraultryck:                210 bar
Yttre hydraulik:                4 dubbelverkande uttag
Vikt:                5 600 kg (utan vikter), varav 40 procent på framaxeln
Vändradie:                5,55 m
Serviceintervall:                Motoroljebyte 600 timmar (10 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (62 liter).
Kraftuttag:                540, 540E och 1 000 rpm
Pris:                746 400  kronor
Pris per hk:                                5 256 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering:                std
Frontvikter, 12 x 45 kg: 10 500
Passagerarsäte:                std
Frontlyft och pto:                56 000
Femte dubbelverkande uttag:                nej
Luftfjädrad förarstol:                std
Säkerhetsbälte förare:                std
Säkerhetsbälte passagerare:                std
Vändbar förarplats:                 nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:                std
Framaxelfjädring:                33 300
Krypväxel:                                nej

Just detta arbetet är det som en effektstark fyrcylindrig traktor är bäst på. Transporter, lastararbete samt körning med kraftuttagsdrivna redskap är rätt jobb för Case IH Maxxum 130MC.

Just detta arbetet är det som en effektstark fyrcylindrig traktor är bäst på. Transporter, lastararbete samt körning med kraftuttagsdrivna redskap är rätt jobb för Case IH Maxxum 130MC.

I Multicontrollspaken manövreras växellådan, trepunkten upp/ner samt ett yttre dubbelverkande hydrauluttag.

I Multicontrollspaken manövreras växellådan, trepunkten upp/ner samt ett yttre dubbelverkande hydrauluttag.

Motorhuv öppnas rakt upp mot framrutan och inga irriterande sidoplåtar stannar kvar.

Motorhuv öppnas rakt upp mot framrutan och inga irriterande sidoplåtar stannar kvar.

Kort och smidig fyrcylindrig men stark som en sexa.

Kort och smidig fyrcylindrig men stark som en sexa.

Relaterade artiklar