ANNONS

Stark och bekväm allroundtraktor med bra sikt

Deutz-Fahr Agrotron 165 är en stark och bekväm allroundtraktor med bra sikt.
Förra gången jag provade en Deutz-Fahr Agrotron var det en 90, en traktor med den bästa sikt jag hittills fått tag i under ATL-testerna. Agrotron 165 har längre motor, plus två cylindrar, och kan därmed inte få lika sluttande motorhuv och därmed inte lika bra sikt rakt fram, men 165:an ligger trots det mycket bra till, bättre än de flesta i den här storleken. Det är ju inte enbart rakt fram man ska se. Hytten med sin runda form och smala hyttstolpar erbjuder bra sikt och det stora fönstret i taket är mycket bra vid lastararbeten. Bakskärmarnas design att de följer hjulets form ger bra sikt snett neråt bakåt.
Traktorn erbjuder en bekväm arbetsplats. Det luftfjädrade sätet innebär att man enkelt kan justera sittdynans höjd och därmed få det bekvämt för knäna. Säkerhetsbälte är standard.
Det är en ljus och trevlig hytt med reglagen till höger. I armstödet sitter reglage för trepunkt, handgas och den fyrstegade powershiften. Den senare kan även manövreras med tryckknappar i huvudväxelspaken.
Huvudväxelspaken sitter snett fram till höger och när man växlar i den sexväxlade lådan kan man använda frikopplingsknappen på spaken och därmed spara vänsterfoten. Växelspaksplaceringen är det enda som inte är riktigt bra vad gäller reglageplaceringen. Den sitter lite för långt från föraren och på den här traktorn med en extra joystick i armstödet skyms den av detta.
Om det är ett litet eller stort problem är dock upp till var och en att avgöra. Trots allt behöver man inte röra huvudväxelspaken speciellt ofta när traktorn har fyra powershiftsteg.
Spakarna till de fyra yttre hydrauluttagen sitter på en prydlig rad och har en mycket bra märkning med både siffror och färger. Samma siffror och färger finns baktill på traktorn vid uttagen så man vet exakt hur man ska koppla för att få funktionen på önskad spak samt rätt vad gäller plus och minus.
Kraftuttaget har fyra varvtal vila väljs med två växelspakar. Tillslaget är elhydrauliskt med tryckknappar.
Strömbrytare för fyrhjulsdrift och differentialspärr samt automatfunktioner av dem samma sitter i instrumentpanelen. Här sitter även strömbrytare för all belysning.
Ratten är ställbar i både höjd- och teleskopled och till vänster om den sitter den kopplingsfria fram-/backspaken. Transmissionen går inte att programmera utan det blir alltid samma powershiftsteg i båda körriktningarna.
Till vänster om föraren finns passagerarsätet. Det är ett plastsäte utan stoppning, men det har en rundad formning och är trots allt ganska bekvämt. Här finns inget vanligt rullbälte utan i stället en bygel som fälls upp framför passageraren.
Bakom passagerarsätet sitter kontrollpanelen till hyttventilationen. Det är en bra anläggning. Filtren sitter i de båda B-stolparna och är lätta att ta loss och rengöra eller byta. Fläkten sitter under hytten vilket innebär att det finns utsläpp för värme och kyla både mot vindrutan, mot föraren, mot golvet och i hyttens sidor. Det ger ett mycket bra klimat.
Traktorn har stora dörrar och det går även att slinka ut på högersidan. Innifrån öppnas dörrarna gen om att man vrider på ett cylinderformat handtag på dörrens innerräcke. Det är en bekväm lösning.
Man tankar traktorn från marken vid vänster insteg.
Under höger insteg sitter batteriet och över det en verktygslåda. Verktygslådan är lätt att ta loss om man vill ha den med sig men för att komma åt batteriet krävs verktyg för att skruva av locket. Det är inte bra.
Hela motorhuven lyfts på gasdämpare.
Vid första anblicken ser det trångt och krångligt ut, men det är det inte.
Alla servicepunkter är lättåtkomliga och trots att kylarna är tätt sammanfogade för att få plats under den sluttande huven är de lätta att dela så man kan rengöra emellan dem.
Den första Deutz-Fahr Agrotron 165 kom egentligen redan år 2000, men denna 165:an är helt ny från hösten 2004. Då fick traktorn helt ny motor, ny transmission och ny design. Motorn är starkare och uppfyller miljökrav steg II samt har en separat bränslepump till varje cylinder.
Traktorn har tre hydraulpumpar, en till styrning och släpvagnsbroms, en till växellådan och en till arbetshydrauliken. Det är samma olja till alla tre.
Deutz-Fahr ingår i italienska Samegruppen, men Agrotron tillverkas i tyska Lauingen.
Det finns tio storlekar i Agrotronserien från 74–192 kW (100–261 hk).

Deutz-fahr Agrotron 165
Motor: Sexcylindrig Deutz på 7,1 liter och 134 kW (182 hk) och max vridmoment 755 Nm vid 1 350–1 750 rpm.
Transmission: Sex synkroniserade växlar, fyrstegad powershift samt kopplingsfri fram/back ger totalt 24 växlar i vardera riktningen.
Däck: 540/65R28 fram och 650/65R38 bak.
Bränsletank: 380 liter.
Lyftkapacitet: 9 240 kp.
Max hydraulflöde: 120 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: 5 970 kg (utan vikter).
Vändradie: 6,0 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (17,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (72 liter).
Kraftuttag: 540, 540 ekonomi 1 000 och 1 000 ekonomi.
Pris: 718 000 kronor
Pris per hk: 3 945 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 10 x 45 kg 4 000:-
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 61 700
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Säkerhetsbälte förare/passagerare: std
Framaxelfjädring: 49 000:-
Hyttfjädring: 6 100:-
Krypväxel: 7 300:-

Deutz-Fahr Agrotron har en seg motor med maximalt vridmoment över ett brett varvtalsområde. Trots att vi låter motorn gå för fullt är det ändå tyst i hytten och man kan prata i mobiltelefon utan problem.

Glada färger är typiskt Deutz-Fahr. Rött för transmission och gas. Blått för hydraulik, grönt för trepunkt och orange för kraftuttag. De tre knapparna i armstödet är till minnesfunktionen för motorvarvtalet. Notera också att det finns luftutsläpp i hyttens sidor.

Spaken för lyftdragkroken är rejäl och har en bra placering i bakrutan. Med hydrauliskt utskjut är det lätt att se kroken från förarplatsen. Med upplyft krok är frigångshöjden 40 cm.

Agrotron 165 har en bra instrumentering med analoga klockor och en digital display för bland annat hastighet. Kombinationsspaken för blinkers med mera sitter rakt ut till vänster varför fram/backspaken flyttats upp en bit. Det är inte bra.

NilehnTeknik testar Agrotron 165.

Relaterade artiklar