ANNONS

Stark och smidig

Massey Ferguson 7499 Dyna-VT är störst i klassen och erbjuder stor dragkraft i en förhållandevis kompakt och lättmanövrerad traktor.

Massey Ferguson 7499 Dyna-VT har en Sisumotor från Finland. Motorfabriken ingår i Agco, företaget som tillverkar Massey Ferguson traktorerna.
Det är en modern motorfabrik som nyligen lanserat en sjucylindrig motor, först och främst för tröskor och exakthackar, men efterhand även till traktorer.
I 7499 sitter det en rak sexa, men det räcker långt det med. Det är en motor som uppfyller avgaskrav steg IIIB med SCR-teknik samt commonrailinsprutning, turbo, laddluftskylare och fyrventilsteknik.
I Massey Ferguson 7499 Dyna-VT sitter det en steglös variotransmission från Fendt. Såväl växellåda som bakaxel kommer från Fendts anläggning i Marktoberdorf i Tyskland till Beauvais i Frankrike där Massey Ferguson 7499 tillverkas.
Det är en mycket bra transmission med två områdesväxlar, i Sverige 0–20 respektive 0–40 km/h.
Med knappar i höger armstöd väljer man hastighetsområde, förprogrammerat motorvarvtal och körprogram.
Man kan köra den steglösa transmissionen på flera olika sätt. Ett är att ställa in ett fast motorvarvtal och reglera farten med körspaken. Har man ställt in en bestämd fart håller traktorn denna själv oavsett det blir uppförs- eller nerförsbacke.
Om det går tungt finns det ett prioritetsval, om traktorn ska göra allt för att hålla inställd hastighet eller prioritera så att motorvarvtalet inte ändras. Det senare passar bäst vid körning med kraftuttagsdrivna redskap.
På samma sätt kan man välja om traktorn ska köra så bränsleekonomiskt som möjligt eller prioritera dragkraften.
Fram/back växlas i en spak till vänster om ratten och med den kan man även justera utväxlingen i variotransmissionen. Det kan vara en praktisk möjlighet vid vissa arbeten.
Det viktiga med variotransmissionen i Massey Ferguson 7499 Dyna-VT är att den är enkel att förstå sig på.
Motor och transmission är sammanlänkade elektroniskt och via en dator styrs de båda gemensamt för bästa dragförmåga och minsta möjliga bränsleförbrukning.
Det här är en traktor för att dra tungt. Den passar lika bra på vägen som på åkern.
I vårt test kör vi med en femskärig buren plog på relativt lätt jord, ett arbete som inte är några som helst problem.
Vi testar den även på vägen.
På Massey Ferguson 7499 Dyna-VT kan man då välja att använda farthållaren och låta traktorn själv accelerera upp till inställd fart med lägsta möjliga motorvarvtal när rätt hastighet väl uppnåtts.
Under accelerationen rusar nämligen motorn upp mot maxvarv, om man inte valt att begränsa sig, men när rätt fart är nådd, ökar utväxlingen medan motorvarvet sjunker. Toppfarten 43 km/h nås redan vid 1 400 rpm på motorn. Det sparar bränsle.
Förarmiljön är bra på traktorn och de vita sportiga klockorna i instrumentpanelen är trevliga. Längst fram i höger armstöd sitter terminalen Datatronic III. Den följer ISOBUS standard så har man ett redskap som följer samma standard kan detta styras från traktorns terminal och man slipper ytterligare en monitor, som kan vara i vägen i hytten. I Datatronic III gör man alla inställningar för motorvarvtal, hydraulfunktioner och programmerar vändtegsautomatiken.
Tyvärr sitter fläkten i taket och där har vi även alla luftutsläpp. Det går således inte att få varm luft ner mot fötterna en kall vinterdag.
En annan usel sak är det lilla T-handtaget för att låsa upp spärren till lyftdragkroken. Det sitter långt nere till höger om föraren. Det märkliga i det hela är att Massey Ferguson har bättre lösningar i en del modeller, men inte i 7499.
Ljudnivån i hytten är okej. Stillastående på tomgång mäter vi 65 dBA, med fullgas 80 dBA och i transport, 43 km/h vid 1 800 rpm på motorn visar vårt testinstrument 79 dBA.
Vad gäller service är det bra att motorhuven öppnas i framkant men dåligt att inte hela huven går upp i ett stycke. För att komma åt allt måste man ta loss en sidoplåt på var sida.
För övrigt är det inte mycket att orda vad gäller servicen. Massey Ferguson har säkringar och reläer under ett lock bak till höger i hytten. Det innebär att man kan sitta bekvämt i förarstolen när man kollar dem, men å andra sidan är det ett väldigt virrvarr där nere.
Att koppla redskap går lätt och sikten bakåt är bra. Hydrauluttagen har tydlig märkning med både färger och plus och minus på locken och det hydrauliska utskjutet på kroken gör att man ser bra.
Även om traktorn är välutrustad från start finns det en hel del att välja till från extrautrustningslistan.
Större hydraulpump som ger 150 liter per minut får man för ett tillägg på 28 220 kronor. I det paketet ingår även ett fjärde dubbelverkande uttag.
Frontlyft och frontkraftuttag är en relativt dyr extrautrustning på den här traktorn. Däremot erbjuder Agco numera fabriksmonterad autostyrning med RTK genom ett nyligen påbörja samarbete med TopCon till ett skapligt pris. Tyvärr kan man inte få funktionerna av denna autostyrning i traktorns monitor, Datatronic III.

Massey Ferguson 7499 Dyna-VT
Motor:    Sexcylindrig Sisu på 7,4 liter och 176 kW (240 hk) maxeffekt och max vridmoment 904 Nm vid 1 400 rpm
Transmission:    Steglös med kopplingsfri fram/back
Däck:    480/70R30 fram och 620/70R42 bak
Bränsletank:    380 liter
Lyftkapacitet:    9300 kg
Max hydraulflöde:    110 l/min
Max hydraultryck:    200 bar
Yttre hydraulik:    3 dubbelverkande uttag
Vikt:    6 940 kg (utan vikter)
Vändradie:    6,2 meter
Serviceintervall:    Motoroljebyte 400 timmar (21 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (58 liter), Hydrauloljebyte 1 200 timmar (100 liter)
Kraftuttag:    540, 540E och 1 000 rpm
Pris:    1 305 850 kronor
Pris per hk:        5 441 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    std
Frontvikter 14 x 55 kg:    15 040
Passagerarsäte:    std
Frontlyft och pto:    81 110
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Fjärde dubbelverkande uttag:    4 610
Luftfjädrad förarstol:    std
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    std
Vändbar förarplats:     nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std
Framaxelfjädring:    std
Hyttfjädring:_    std
Krypväxel:        std
Autostyrning:    138 160

Fem plus:
–    Bra reglage
–    Hastighetsreglering med fram/back-spaken
–    Löstagbar verktygslåda
–    Transmissionen
–    Låg vikt per hk

Fem minus:
–    Litet passagerarsäte
–    Rörigt bland säkringar och relä
–    Höger insteg är något sämre
–    B-stolpe
–    Dyr frontlyft

Med Massey Ferguson 7499 Dyna-VT erhåller man mycket effekt i ett chassi som är betydligt lättare och smidigare än i de större traktorerna i 8600-serien.

Med Massey Ferguson 7499 Dyna-VT erhåller man mycket effekt i ett chassi som är betydligt lättare och smidigare än i de större traktorerna i 8600-serien.

Massey Ferguson 7499 Dyna-VT är stört i serien och en helt ny traktor som kom ut år 2010.

Massey Ferguson 7499 Dyna-VT är stört i serien och en helt ny traktor som kom ut år 2010.

7499-3

I båda trapporna sitter en arbetsstrålkastare som ger god sikt åt sidorna. Perfekt när man kör på vändtegen.

I båda trapporna sitter en arbetsstrålkastare som ger god sikt åt sidorna. Perfekt när man kör på vändtegen.

Motorhuven öppnas i ett stycke men dessvärre lämnas en sidoplåt kvar på varje sida. Dessa måste man häkta av separat.

Motorhuven öppnas i ett stycke men dessvärre lämnas en sidoplåt kvar på varje sida. Dessa måste man häkta av separat.

7499-6

Massey Ferguson 7499 Dyna-VT har en bra förarplats med bekväm reglageplacering. Som exempel växlas kraftuttagsvarvtalet med knappar i högerpanelen.

Massey Ferguson 7499 Dyna-VT har en bra förarplats med bekväm reglageplacering. Som exempel växlas kraftuttagsvarvtalet med knappar i högerpanelen.

Den steglösa transmissionen kan antingen regleras med den orange spaken till höger eller med fram/back-spaken vid ratten.

Den steglösa transmissionen kan antingen regleras med den orange spaken till höger eller med fram/back-spaken vid ratten.

Passagerarsätet är stoppat i såväl sittdyna som ryggstöd och när det inte används kan 1/3 närmast föraren fällas ner.

Passagerarsätet är stoppat i såväl sittdyna som ryggstöd och när det inte används kan 1/3 närmast föraren fällas ner.

På bakskärmarna finns strömbrytare för trepunkt och kraftuttag.

På bakskärmarna finns strömbrytare för trepunkt och kraftuttag.

Hyttfjädring är standard på Massey Ferguson 7499 Dyna-VT.

Hyttfjädring är standard på Massey Ferguson 7499 Dyna-VT.

Relaterade artiklar