ANNONS

Stark och smidig med steglös låda

Det är lätt att välja rätt traktor i Massey Fergusons nya mellanklass tack vare en stor mängd alternativ vad gäller transmission och hydraulik.

 

En fördel med nya 6600-serien är att man som kund kan välja mellan tre olika transmissioner, två semipowershift med fyra eller sex powershiftsteg eller den steglösa lådan.
Testtraktorn har Agcos steglösa transmission som heter Dyna-VT när den sitter i en Massey Ferguson, men som är samma teknik som Fendt Vario.
Vi kör traktorn i transport och i fält med en kultivator och en såmaskin. Traktorn är lättkörd och Dyna-VT är enkel att använda och är extremt flexibel för varierande förutsättningar. Ingen växling, ryck eller avbrott, varken i dragkraft eller styrka. Spaken som heter Power Control gör växlingar framåt/bakåt och hastighetsändringar enkla.

Det finns en utrustning som heter belastningskontroll och den är ständigt i stand by-läge och aktiveras när motorvarvtalet sjunker under belastning. Fördelen med denna är att transmissionen automatiskt minskar körhastigheten för att behålla all kraft även när belastningen på motorn ökar och motorns varvtal sjunker, vid arbete med utrustning med kraftuttag såväl som vid fältarbete och transport.

Traktorns hastighet hålls konstant om man använder farthållaren, knapparna SV1 och SV2, och arbetar med maximal effekt även om belastningen varierar. Vilken hastighet man vill ha i SV1 och SV2 väljer man själv.
Att ha två förprogrammerade hastigheter är bra i många arbeten. Det kan vara vid gödselspridning där man har en fart i arbete i fält och en annan när man transporterar sig till och från åkern.
Hytten är ljus och rymlig och föraren har perfekt sikt. Hytten har C-stolpen en bit in där bak så att sidorutan bak blir välvd. En design Massey Ferguson haft i många år nu och som ger bra sikt snett bakåt.
Vid tomgång stillastående är ljudet i hytten 69 dBA och då går motorn på 850 rpm. Drar man åt handbromsen sjunker motorvarvtalet till 750 rpm vilket minskar bränsleförbrukningen och ljudet blir mindre. Drar vi på till fullgas, 2 230 rpm blir ljudet i hytten 78 dBA. Samma ljudnivå mäter vi upp i transport på asfalt. Då går traktorn i 43 km/h vid 1 600 rpm.
En förbättring jämfört med gamla 5400-serien är att jordbruksdraget nu sitter i en hållare vid framaxeln då draget inte används. Förr satt hållaren under vänster insteg och det var mycket svårt att sätta fast draget där.
En sak som fortfarande är lite sämre på traktorn är att fläkten och alla luftutsläppen sitter i taket och därmed får man inte varmluft vid fötterna. Men detta har man löst genom att förse alla svensksålda MF med en extra fläkt för varmluft framför bromspedalerna.
Även när det gäller hydraulik är utbudet stort på 6600-serien. Man kan välja mellan helt mekaniska reglage, elhydrauliska vippor eller i kombination med en joystick i höger armstöd. Med den senare kan man själv i monitorn, välja vilka funktioner som ska vara i joystick och vilka som ska vara i vipporna. Kör man med frontlastare eller fronthydraulik är den en god idé att lägga funktionen för dessa i joysticken och på så sätt få höj/sänk och tilt i samma spak. Tredje funktionen för lastaren kan man då ha i knappar i samma spak. Agco kallar dessa tre möjligheter för Essential, Efficient och Exclusive.
Totalt finns det fyra storlekar i 6600-serien som effektmässigt sträcker sig från 88 till 118 kW (120–160 hk). I modellerna med semipoershift kan motorn ge extraeffekt med upp till 18 kW (25 hk) i den största modellen. Denna extra kraft blir tillgänglig vid hastigheter över 6 km/h eller vid kraftuttagsarbeten.
Höjden till hyttaket är 291 centimeter och lägsta punkt, som är trappan till hytten, är 42 centimeter från marken.
Vad gäller servicen är det mesta bra. Säkringar och relä kommer man åt sittande bekvämt på förarplats, hela motorhuven öppnas i ett stycke och man kommer åt filter och kylare perfekt. Batteriet sitter till höger under ett lock och det är enkelt att se oljenivån till hydraulik- och transmissionsoljan. En fördel med traktorn är att den har separat olja för hydraulik och transmission.
I bränsletankens nederkant sitter verktygslådan infälld och denna kan man ta loss och bära med sig. Den har en nackdel och det är att den lätt vippar ut om man bara ska dra ut den en bit och öppna locket för att ta ett verktyg.
Bakskärmarna på traktorn är lagom stora så de inte skymmer för mycket och knapparna till kraftuttag och trepunkt på dessa är rejäla och lätta att trycka på även med arbetshandskarna på. Man kan inte få knappar på skärmarna till yttre hydraulik, men å andra sidan kan man manövrera alla fyra med mekaniska spakar över ventilpaketet när man står bakom traktorn, perfekt om man som exempel har en hydraulisk tryckstång.
De fyra yttre hydrauluttagen bak har bra märkning så man vet i vilket uttag man ska sätta slangarna.
Det samlade intrycket av Massey Ferguson 6616 Dyna-VT är att det är en bekväm och lättkörd traktor med seg motor och fin transmission. Den gör ett bra arbete och lever upp till den effekt som anges i specifikationen. Den passar både som transporttraktor och i fält och reglagen har en bra placering i hytten. Det vi saknar är en knapp för att aktivera eventuell autostyrning i körspaken.
Det finns gott om hållare för dryck och papper och hytten har dubbla cigarettändaruttag. Det är bra om man vill ladda telefonen samtidigt som man behöver ytterligare ett uttag till något externt, exempelvis en övervakningskamera

 

Massey Ferguson 6616 Dyna-VT

Motor:         Fyrcylindrig Agco Power på 4,9 liter och 118 kW (160 hk) maxeffekt och max vridmoment 677 Nm vid 1 500 rpm

Transmission:       Steglös med kopplingsfri fram/back

Däck: 540/65R28 fram och 650/65R38 bak

Bränsletank: 250+30 liter

Lyftkapacitet:        8 600 kg

Max hydraulflöde:  110 l/min

Max hydraultryck: 200 bar

Yttre hydraulik:     4 dubbelverkande uttag

Vikt:   6 000 kg (utan vikter)
Vändradie:   6,25 m

Serviceintervall:     Motoroljebyte 500 timmar (14 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (52 liter) Hydrauloljebyte 1 500 timmar (100 liter)

Kraftuttag:   540, 540E och 1 000 rpm

Pris:   1 255 770 kronor

Pris per hk:           7 848 kronor

 

Vad kostar utrustningen

Luftkonditionering:         std

Frontvikter, 12 x 55 kg: 15 460

Passagerarsäte:      std

Frontlyft och pto:  81 340

Hydraulisk släpvagnsbroms:      std

Femte dubbelverkande uttag:     nej

Luftfjädrad förarstol:       std

Säkerhetsbälte förare:      std

Säkerhetsbälte passagerare:       std

Vändbar förarplats:         nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:         std

Framaxelfjädring:   std
Hyttfjädring: std

Krypväxel:            std

 

Tre plus:

  • Transmissionen
  • Hytten
  • Motorhuven

 

Tre minus:

  • Ingen knapp för autostyrning i körspaken
  • Måste tanka AdBlue
  • Kort bytesintervall för motorolja
    Massey Ferguson 6616 Dyna-VT är störst i den nya 6600-serien, och var en av finalisterna i Tractor of the year 2014.

    Massey Ferguson 6616 Dyna-VT är störst i den nya 6600-serien, och var en av finalisterna i Tractor of the year 2014.

    Vändradien är normal för traktorstorleken, 6,25 meter och traktorn är 2,95 meter hög och har 47 centimeters frigång under upplyft dragkrok.

    Vändradien är normal för traktorstorleken, 6,25 meter och traktorn är 2,95 meter hög och har 47 centimeters frigång under upplyft dragkrok.

    Framaxelfjädring är standard och här syns även hållaren till jordbruksdraget.

    Framaxelfjädring är standard och här syns även hållaren till jordbruksdraget.

    Traktorn har hyttfjädring och fyra yttre dubbelverkande hydrauluttag. Knappar för trepunkt och kraftuttag på båda bakskärmarna.

    Traktorn har hyttfjädring och fyra yttre dubbelverkande hydrauluttag. Knappar för trepunkt och kraftuttag på båda bakskärmarna.

    På höger sida sitter tanken för hydraulolja. Här ser vi även batteriet när vi monterat av ett lock.

    På höger sida sitter tanken för hydraulolja. Här ser vi även batteriet när vi monterat av ett lock.

    Hela motorhuven öppnas i ett stycke och längst fram sitter motorluftfiltret lättåtkomligt. Det är även en enkel sak att dela kylarna för att rengöra emellan.

    Hela motorhuven öppnas i ett stycke och längst fram sitter motorluftfiltret lättåtkomligt. Det är även en enkel sak att dela kylarna för att rengöra emellan.

    Vid vänster insteg tankar man både diesel och AdBlue.

    Vid vänster insteg tankar man både diesel och AdBlue.

    Förarplatsen är bekväm och det finns passagerarsäte. Instrumenten är analoga och hela instrumentpanelen följer med när man tiltar ratten.

    Förarplatsen är bekväm och det finns passagerarsäte. Instrumenten är analoga och hela instrumentpanelen följer med när man tiltar ratten.

    I höger armstöd finns körspaken och bredvid den en joystick för att manövrera yttre hydraulik. Man kan välja vilka funktioner som ska vara i denna spak. I monitorn ställer man motorvarvtal, transmissionsprogram, hydraulik och vändtegsautomatik, för att nämna några exempel. Den röda monitorn är till Väderstad Rapid och hör inte till traktorn.

    I höger armstöd finns körspaken och bredvid den en joystick för att manövrera yttre hydraulik. Man kan välja vilka funktioner som ska vara i denna spak. I monitorn ställer man motorvarvtal, transmissionsprogram, hydraulik och vändtegsautomatik, för att nämna några exempel. Den röda monitorn är till Väderstad Rapid och hör inte till traktorn.

    Längst bak till höger finns säkringar och relä under ett lock. Mycket enkelt att komma åt.

    Längst bak till höger finns säkringar och relä under ett lock. Mycket enkelt att komma åt.

    I höger B-stolpe finns en del strömbrytare och här sitter även startnyckeln.

    I höger B-stolpe finns en del strömbrytare och här sitter även startnyckeln.

    Verktygslådan dras ut under bränsletanken. Det är bra om man vill ha den med sig, men den är lite vinglig om man bara ska lyfta på locket och ta ett verktyg.

    Verktygslådan dras ut under bränsletanken. Det är bra om man vill ha den med sig, men den är lite vinglig om man bara ska lyfta på locket och ta ett verktyg.

    För att få värme till golvet finns ett extra aggregat fram till höger.

    För att få värme till golvet finns ett extra aggregat fram till höger.

Relaterade artiklar