ANNONS

Stark och smidig

Hur stark kan en fyrcylindrig traktor bli? Massey Ferguson 6718S är med sina 200 hästkrafter den starkaste fyran när denna tidning går i tryck, men inom kort kommer den sannolikt att besegras av någon annan modell.

Effektstarka fyror har en stor efterfrågan runt om i Europa. Fördelen är en kort traktor som är smidig att köra men som ändå räcker till för de arbeten som ska ske på gården.
Bäst anpassade är de till kraftuttagsarbeten där det behövs stor effekt utan stor vikt.
Traktorn har 45 procent av vikten fram och 55 procent bak. Det innebär att den måste belastas ordentligt i nosen vid tunga dragarbete i fält, då vikt flyttas från framaxeln till bakaxeln så fort traktorn börjar dra.
Men det går även det, som mest får Massey Ferguson 6718S belastas så den väger 11 ton. Därmed kan den dra en hel del i fält och den passar även bra i transport.
Gemensamt för alla nya stora fyror är att de är populära på familjelantbruk och ofta på djurgårdar där de körs med frontlastare.
En finess med traktorn är multispaken till höger om växelspaken. I denna har man två hydraulfunktioner genom att dra den fram och tillbaka eller tilta den i sidled. Passar bra till frontlastarens funktioner eller frontlyft i kombination med hydraulisk tryckstång.
Till det finns ytterligare två hydraulfunktioner via blå knappar, trepunkt upp ner via orange knappar, växling fram/back via en orange knapp samt möjlighet att stega mellan de 6 powershiftstegen.
Det innebär att föraren i stort sett kan utföra alla viktiga funktioner utan att släppa höger hand från denna spak och därmed hela tiden ha vänster hand på ratten.
Framförallt i lastararbete är det en bekväm utrustning.
För att erhålla bästa möjliga känsla i lastararbetet kan man ställa in hur aggressivt transmissionen ska växla mellan fram och back. Detta görs numera i kördatorn och där ställer man även in hur snabbt växling ska ske upp/ner i powershiften.
Massey Ferguson 6700-serien består av flera storlekar från 120 till 175 hästkrafter. När det gäller transmissioner finns det allt från semipowershiften Dyna-4 till helt steglösa Dyna-VT.

Testtraktorn har mellanalternativet Dyna-6.

Det är en välbeprövad transmission rent mekaniskt. Den tillverkas i Gima i Beauvais och sitter i många traktorer från Massey Ferguson. Det är sex powershiftsteg och fyra elhydrauliskt manövrerade grupper. Totalt blir det 24 växelsteg fram/back. Inom varje grupp överlappar powershiftstegen varandra med två. Det innebär att det är lätt att välja grupp.

Transmissionen kan köras manuellt eller i automatläge. Det senare har två möjligheter. Antingen växlar traktorn i både grupper och powershiftsteg från stillastående till maximal framkörningshastighet eller inom gruppen med från föraren valda begränsningar. Det förstnämnda passar bäst i transport och det andra i fält.
Man kan ställa in att traktorn ska frikoppla så fort bromsen trampas ner och på så vis kan den köras som en steglös låda.
Körs transport i högsta gruppen eller traktorn stannas stängs denna funktion av och måste aktiveras på nytt.
När man köper traktor i dag gäller det att ha koll på effekten. I broschyrerna anges flera olika siffror och de högsta av dem kan sällan utnyttjas i alla typer av arbete.
Motorn i 6718S har effektstyrning, och effekt och vridmoment som anges i vidstående faktaruta är de maximala. De värden man alltid har tillgängliga är 175 hästkrafter och 744 Nm vridmoment.
Massey Ferguson 6718S finns i tre grundversioner, Essential, Efficient samt Exclusive, beroende på vilken utrustningsnivå man önskar.
För att erhålla ISOBUS-standard, elhydraulik för yttre hydrauluttag, automatisk luftkonditionering, luftfjädrat säte samt vändtegsautomatik krävs den finaste varianten, Exclusive.
Det samma gäller monitorn som i dag heter Datatronic 4. Den är standard i Exclusive och finns som tillval i Efficient men är inte tillgänglig i Essential, den enklaste modellen.
Men det är inte alla som behöver Datatronic 4. Massey Ferguson 6718S har som standard en dator med display till vänster om ratten i instrumentpanelen och funktionsknappar till höger.
I den kan man se bränsleförbrukningen, arealen, förvalda växlar och varvtal, hyraulikinställningar med mera.
Fördelen med Datatronic 4 är att den sitter lite bättre till, klarar fler vändtegsfunktioner, ger större möjlighet att skifta mellan hydraulfunktioner och reglage samt följer ISOBUS-standard vilket medför redsksapskontroll och styrning i traktorns skärm

Agco erbjuder fabriksmonterad autostyrning på traktorn.
Som mest kan traktorn utrustas med 7 dubbelverkande hydrauluttag fram och bak och har den frontlyft klarar den 3 200 kg.
New Hollands patent på Fast Steer, det vill säga få rattvarv för fullt styrutslag, har tydligen löpt ut. Nu erbjuder Massey Ferguson det samma som tillval och på dessa traktorer kallas det SpeedSteer.
Massey Ferguson 6718S börjar från 1 107 310 kronor i sitt enklaste utförande och stoppar på 1 406 970 kronor för den steglösa Dyna-VT.
Till det finns ytterligare en mängd utrustning för dem som önskar.

 

 

 

Massey Ferguson 6718S Dyna-6 Exclusive

Motor:       Fyrcylindrig Agcopower på 4,9 liter och 147 kW (200 hk) maxeffekt och max vridmoment 840 Nm vid 1 500 rpm

Transmission:             Semipowershift med kopplingsfri fram/back

Däck:        540/65R28 fram och 650/65R38 bak

Bränsletank diesel/AdBlue:            250/30 liter

Lyftkapacitet:             9 600 kg

Max hydraulflöde:       110 l/min

Max hydraultryck:       200 bar

Yttre hydraulik:           4 dubbelverkande uttag

Vikt:          6 000 kg (utan vikter)
Vändradie:  5,5 m

Serviceintervall:          Motoroljebyte 600 timmar (18,5 liter), Transmissionsoljebyte 1800 timmar (70 liter)

Kraftuttag: 540, 540E, 1000 och 1 000E rpm

Pris:          1 288 330 kronor

Pris per hk:                                 6 441 kronor

 

Utrustning:

Luftkonditionering:      std

Frontvikter: 10 x 55 kg: 13 600

Passagerarsäte:           std

Frontlyft och pto:        84 630

Hydraulisk släpvagnsbroms:         std

Femte dubbelverkande uttag:        5 300

Luftfjädrad förarstol:   std

Säkerhetsbälte förare:  std

Säkerhetsbälte passagerare:          std

Vändbar förarplats:      nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std

Framaxelfjädring:        std
Hyttfjädring:               std

Krypväxel:                  20 200

 

Tre plus:

+ Bra transmission

+ Bekväm hytt

+ Lång hjulbas

 

Tre minus:

  • Smal hytt
  • Dålig låsspak för lyftdragkrok
  • Samma olja i hydraulik och transmission

Relaterade artiklar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng