Starkare och snabbare
Bandgrävmaskinen EC220E från Volvo Construction Equipment bygger vidare på den tidigare D-seriens goda rykte med minskade utsläpp och lägre bränsleförbrukning samtidigt som den ger mer kraft och högre produktivitet.
Volvo Construction Equipments (Volvo CE) senaste 22-tons bandgrävare, EC220E, är utrustad med en toppmodern Steg IV D6 motor från Volvo som uppfyller strikta utsläppsregler för Nordamerika och reglerade europeiska marknader – utan att kompromissa med styrkan. Det helt optimerade hydraulsystemet och ECO-läget ger exakt den kraft som behövs för att utföra jobbet, medan motorns automatiska avstängningsfunktion hjälper till att ytterligare minska bränsleförbrukningen och utsläppen genom att automatisk stänga av motorn när grävaren har varit inaktiv under en viss tid.
Den ökade ingångseffekten hos pumpen på EC220E ger mycket snabb respons för bättre produktivitet och snabbare cykeltider – och med bommens flytfunktion kan den pumpkraft som normalt används för att sänka bommen sparas eller användas till andra funktioner, vilket också minskar cykeltiden.
En förare som har det bekvämt är en produktiv förare – vilket är varför Volvo EC220E är utformad med komfort i centrum. Alla maskingränssnitt – inklusive joysticks, knappsatser och en tydlig 8-tums LCD-skärm – är ergonomiskt utformade och kan finjusteras enligt förarens önskemål. Antalet knappar har också minskats och klimatreglagen är inbyggda i knappsatsen för att lätt kunna regleras. Extra praktiskt är det att funktioner som vindrutetorkare, kameror, automatisk tomgång och Power max kan tilldelas en genvägsknapp på joysticken. På så sätt kan föraren välja en funktion under arbetets gång, utan att behöva avbryta det.
Som extra säkerhet för både förare och markpersonal finns Volvos 22-tonsmodell nu även tillgänglig med en sidokamera som tillval för att täcka in den döda vinkeln. Både sidovyn och backkamerans bild visas på färgskärmen. Förarsäkerheten förbättras också av bältespåminnaren som ljuder tillsammans med en ljusvarning om tändningen vrids på innan föraren har spänt fast säkerhetsbältet – och som förväntat uppfyller hytten också ROPS- och ISO-standarderna, för att se till att föraren är ordentligt skyddad om grävmaskinen mot förmodan skulle tippa och slå runt.