Start med tung last
Nu lanserar Volvo Lastvagnar en ny medlem i I-Shift-familjen: I-Shift med krypväxlar. De nya växlarna, som adderas till den automatiska växellådan, skapar en enastående startförmåga för lastbilar som kör med tunga laster i krävande situationer. Systemet är helt unikt i sitt slag för serietillverkade tunga lastbilar. Volvo Lastvagnars nya version av I-Shift gör det möjligt att addera upp till två nya krypväxlar. Detta innebär bland annat att lastbilen kan starta från stillastående med laster på upp till 325 ton.
I-Shift med krypväxlar innebär helt nya möjligheter för tunga lastbilar med automatlåda att reglera hastigheten vid krypkörning och backning. Föraren kan lasta tungt utan att behöva oroa sig för att hamna i situationer som i värsta fall leder till kostsamma stillestånd, säger Peter Hardin, produktchef FM och FMX, Volvo Lastvagnar.
De nya växlarna innebär att lastbilen kan köra i hastigheter så låga som 0,5-2 km/h, vilket är till stor hjälp vid precisionsuppdrag som exempelvis anläggnings- och underhållsarbeten.
Den kraftigt förbättrade körbarheten och startbarheten som de nya krypväxlarna innebär underlättar särskilt för förare som kör i tuff terräng på krävande underlag, som till exempel på byggarbetsplatser, i gruvor eller i skogen. Ju tyngre transport och ju sämre underlag eller terräng, desto mer vinner föraren på att köra en lastbil med krypväxlar, säger Peter Hardin.
För åkerier som utför tunga transportuppdrag på krävande underlag i kombination med vanlig landsvägskörning erbjuder krypväxlarna dessutom stor flexibilitet och möjlighet till förbättrad bränsleekonomi.
Samtidigt som krypväxlarna gör det möjligt att starta tungt i extrema situationer går det att välja en bakaxelutväxling som optimerar varvtalet i högre hastigheter vilket ger lägre bränsleförbrukning på landsväg. Det betyder väldigt mycket för åkerier som kör på den här typen av uppdrag, säger Peter Hardin.
Beroende på användningsområde finns I-Shift med krypväxlar tillgänglig med en eller två krypväxlar samt med eller utan två krypbackväxlar. Krypbackväxlarna gör det även möjligt att backa extremt långsamt vilket är en stor fördel vid backningsmoment som kräver stor precision.
Fakta I-Shift med krypväxlar
- I-Shift med krypväxlar är en vidareutveckling av Volvo Lastvagnars automatiska växellåda I-Shift.
- Den nya versionen av I-Shift är speciellt framtagen för hög startbarhet och för att klara körning i väldigt låga hastigheter.
- I-Shift med krypväxlar kan köra så långsamt som 0,5-2 km/ h och klarar start från stillastående med 325 ton, vilket är unikt för serietillverkade lastbilar med automatväxellådor.
- Växellådan finns tillgänglig som direktväxlad och överväxlad låda med en eller två krypväxlar. Det går även att lägga till två backkrypväxlar.
- De låga krypväxlarna läggs till i en vanlig I-Shift-växellåda. För att klara av den höga belastningen har flera komponenter tillverkats i höghållfasthetsmaterial. Växellådan är 12 cm längre än en vanlig I-Shift. I-Shift med krypväxlar finns tillgänglig med Volvo Lastvagnars 13- och 16-litersmotorer för Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH och Volvo FH16.
Utväxling I-Shift med krypväxlar
- På en växellåda med en krypväxel är utväxlingen 19:1 i en direktväxlad låda, respektive 17:1 i en överväxlad låda. (Utväxlingen på den lägsta växeln i en vanlig I-Shift direktväxlad låda är 15:1.) På en direktväxlad eller överväxlad låda med två krypväxlar är den lägsta utväxlingen 32:1.
- Utväxlingen på den lägsta backväxeln är 37:1 i en direktväxlad låda.