Steglös transmission
New Holland TVT 190 är en typisk traktor för snabb körning. Effektiviteten är betydligt större vid lite högre hastighet.
Det visar den effekt och dragkraftsmätning som NilehnTeknik genomfört.
För att öka framkörningshastigheten från cirka 9 till drygt 14 km/h räcker det att redskapet blir 28 procent mindre. Eftersom arbetet är en produkt av framkörningshastigheten och dragkraften innebär det att TVT 190 är mycket effektivare om man låter den gå i den högre av de två testade hastigheterna.
Effekten är alltid större vid högre hastighet, men som framgår av kurvorna ligger effekten kvar på en hög nivå betydligt längre efter det att farten minskats på grund av ökad belastning vid utgångsläget hög hastighet i stället för låg.
Som mest lyckas TVT 190 överföra 101 kW (137 hk) över hjulen. Det är nästan 70 procent av motorns effekt. En siffra något över det normala.
Testtraktorn har 750/55R26 fram och 900/60R32 bak men det vidstående priset avser standardhjul.
Lufttrycket i hjulen och traktorns vikt påverkar effekt- och dragkraftsöverföringen över hjulen. Den testade traktorn har inga extravikter vilket innebär att det finns ett utrymme att belasta den med ytterligare 4 850 kg innan man når upp till traktorns maxvikt 11 500 kg.
Enligt NilehnTekniks mätning i dynamometern ger TVT 190 endast 114 kW (155 hk) på kraftuttaget, det vill säga cirka 77 procent av motorns maxeffekt.
Per Johnssons förklaring till det är att motorn endast går på drygt 1 800 rpm då kraftuttaget ger 540 respektive 1 000 rpm och att nominellt varvtal är 2 100 rpm.
Den steglösa transmissionen på New Holland TVT 190 kan köras på två sätt. I automatiskt läge styr elektroniken hela tiden förhållandet mellan motorvarvtal och transmissionens utväxling. Föraren använder endast körpedalen och farthållaren, plus- och minusknapparna i körspaken.
I det manuella läget körs TVT 190 som en konventionell traktor. Körpedalen fungerar som fotgas och utväxlingen i transmissionen är låst. För att ändra utväxlingen trycker föraren på plus och minus i körspaken.
Flera olika utväxlingar kan lagras i ett minne och intas genom att trycka på knappen för farthållare på körspaken.
Transmissionen har tre hastighetsområden, 0–14, 0–25 och 0–max km/h. Även hastighetsområdena väljs med plus- och minusknapparna och kan ändras under körning. Toppfarten, i Sverige 40 km/h, nås redan vid 1 600 rpm på motorn.
Traktorn har även en väljarratt med vilken man ställer in hur mycket motorvarvtalet tillåts sjunka vid full belastning innan transmissionen växlar ner.
Vid arbete där motorvarvtalet måste hållas konstant, som vid kraftuttagsarbete, väljer man en liten tolerans, men för att få maximal dragkraft över hjulen låter man transmissionen prioritera hastigheten vilket innebär att motorvarvet kan tillåtas sjunka med som mest 700 rpm innan transmissionen kompenserar med lägre utväxling. Vid ett dragkraftstest som det NilehnTeknik gjort är det viktigt att använda den senare inställningen.
New Hollands TVT-serie är exakt samma traktor som Case IH CVX och Steyr CVT.
Modellerna fick år 2003 dock en ansiktslyftning med bland annat ny instrumentering. För någon månad sedan kom även en automatisk effektökning på samtliga modeller i serierna. Då behov föreligger och kriterierna är de rätta ger motorerna ytterligare 15 kW (20 hk). Förutsättningen för det extra effektuttaget är att traktorn körs i över 20 km/h eller att den går med kraftuttagsdrift med utväxlingen 1 000 rpm samt en framkörningshastighet över 2 km/h. Denna effekt märks därmed varken i dynamometern eller i dragkraftstestet.
New Holland TVT 190.
Motor: Sexcylindrig Sisu på 6,6 liter och 145 kW (197 hk) maxeffekt och max vridmoment 790 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Steglös transmission och kopplingsfri fram/back.
Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42 bak.
Vändradie: 7,2 meter.
Bränsletank: 310 liter.
Lyftkapacitet: 9 900 kp.
Max hydraulflöde: 130 l/min
Max hydraultryck: 205 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: 6 650 kg (utan vikter) varav 40 procent på framaxeln.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (20 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (60 liter), Hydrauloljebyte 500 timmar (52 liter).
Kraftuttag: 540, 540 E, 1 000 och 1 000 E rpm.
Pris: 972 300 kronor
Pris per hk: 4 935 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 18 x 45 kg std
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 60 200:-
Femte dubbelverkande uttag: 12 800:-
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare/passagerare: 500:-/500:-
Vändbar förarplats med ratt etc: 75 500:-
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: std