STILL höjer effektivitetspotentialen med litium-jon-batterier
STILL planerar att ta nästa steg mot elektrisk mobilitet redan 2017 och erbjuda 90% av alla STILL truckar med litium-jon (Li-Ion) batterier. Redan idag erbjuder STILL ett antal truckmodeller med li-jon-batterier t.ex. lagertruckar, dragtruckar och en motviktstruck. Dessa kommer att visas i STILL-paviljongen P35 på CeMAT-mässan i maj i Hannover. STILL använder en egen lösning för både batteri och laddningsteknik för att få ut ytterligare potentiell effektivitet.
Trenden går mot att li-jon-batterier kommer att bli allmänt accepterade. Detta bekräftas av både eltruckarnas tillväxt i marknadsandel av andelen totalt sålda truckar i Europa samt det faktum att allt fler användare inom logistik och industri uppskattar fördelarna med li-jon-batterier jämfört med klassiska blybatterier. Detta bekräftas också av experter vid Fraunhofer ISI (Institute for System and Innovation Research) som i sin studie “Product Roadmap, Lithium Ion Batteries 2030” ansåg li-jon-batterier vara den viktigaste tekniken för framtida (elektriska) drivenheter. Beroende på design sägs li-jon-batterier vara relevanta som en central energibank för alla typer av elektriska truckar men även för eldrivna hybridbilar och andra drivsystem och truckkoncept.
För att STILLs kunder skall kunna nyttja fördelarna med batteritekniken på bästa sätt och dessutom öka utbudet av produkter med li-jon-batterier ligger fokus på omfattande råd i ämnet li-jon-teknik så logistikprocesser kan planeras hållbart på lång sikt. Då kan fördelarna med li-jon-teknologin användas där de är meningsfulla. I detta hänseende prioriterar STILL alltid den bästa lösningen för kundens individuella tillämpning.