Stor både inne och utvändigt
Subaru Tribeca har fina linjer och är stor både inne och utvändigt, men den upplevs trång för passagerarna.
Subaru Tribeca är en bil som finns i två modeller, 5 sitsig och 7 sitsig. Den jag provade var den sistnämda. Det enda som skiljer dem åt är det extra baksätet i den 7 sitsiga. Bilen är rikligt utrustad i grundutförande, med läderklädda säten med två färger, beige eller grått, multifunktionsratt, navigator och metalliclack som exempel. Just den beiga klädseln är kanske inte det bästa valet om man är arbetsklädd och lite smutsig.
Mitt i instrumentpanelen sitter en skärm där man kan får upp navigatorn, färddator, bränsleförbrukning med mera. Hela menyn till skärmen är uppbygg på ett lätt användarvänligt sett och man kommer snabbt underfund med hur allt fungerar och hur man byter mellan de olika funktionerna. Det flesta placeringarna är genomtänkta i instrumentpanelen förutom för bränslemätaren och temperaturmätaren till motorn. De sitter ute vid sidorna och försvinner bakom ratten.
Ljudnivån i bilen är låg, faktum är att när man står utanför bilen kan man undra om motorn är igång över huvudtaget. Det som höjer ljudnivån något i kupén är den elmanövrerade takluckan.
Bilen har nästan 260 bensindrivna hästkrafter vilket gör bilen ganska törstig. Förbrukningen ligger på 1,16 liter per mil enligt Subaru. Vikten är en av orsakerna. Subaru Tribeca väger nästan 2 600 kilo. Bilen finns dessutom enbart med bensinmotor så det går inte att komma runt problemet genom att välja en dieselmotor.
Trots sin längd på 486 centimeter så upplevs bilen trång för passagerarna i baksätet. De två som sitter fram har elstolar och gott om plats men de andra fem som kan sitta bak har mindre plats för benen. Lastutrymmet är flexibelt, eftersom båda raderna av baksäten är fällbara, så kan man få rejält med plats att lasta på. Föremål på uppemot två meter går att få in i bilen.
Några roliga finesser med bilen är som exempel DVD spelaren som sitter i taket i baksätet. Med den följer två par trådlösa hörlurar som kopplas till spelaren och en fjärrkontroll. En smidig lösning om man ska ut på längre utflykter och är flera i bilen. Man kan även ställa temperaturen i baksätet med ett separat fläktsystem, lätt manövrerat på ett litet vred i baksätet. Bilen har många fack på diverse ställen som upplevs praktiskt och de har även varit duktiga på att utrusta bilen med 12 volts eluttag så man kan ladda sin mobiltelefon eller använda ett litet kylskåp.
Automatlådan gör bilen lättkörd och den symmetriska fyrhjulsdriften gör bilen stabil både på landsvägskörning och på grusväg. Transmissionen har ett system som fördelar drivkraften med 45 % på främre axeln och 55 % på bakre axeln, allt för att alltid ha bästa grepp vid olika körsituationer. Bilen har även ett system som de kallar Vehicle Dynamics Control System (VDC) som samkör ABS systemet (låsningsfria bromsar) och motorstyrningen för att häva sladdar och förhindra olyckor.
Subaru Tribeca 7sitsig i grundutförande
Motor: 6 cylindrig bensindriven boxermotor på 3,6 liter med 24 ventiler
Max effekt: 190 kW (258 hk) vid 6 000 rpm
Max vridmoment: 350 Nm vid 4 000 rpm
Transmission: 5-växlad automatlåda med sportshift (manuell växling)
Toppfart: 207 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 8,9 sekunder
Förbrukning: 1,16 liter per mil blandad körning (enl. Subaru )
Bränsletank: 64 liter
Yttre vändradie: 11,4 meter
Markfrigång: 210 millimeter
Mått: längd 486,5 cm, bredd 188 cm, höjd 172 cm, hjulbas 275 cm
Vikt: tjänstevikt: 1 990 kilo, totalvikt: 2 590 kilo
Pris: 499 900 kronor
Plus:
Tyst motor
Backkamera
Marfrigång på 210 mm
Minus:
Dyr
Trångt baksäte
Törstig