Stor frigångshöjd i ny pickup
Ford Ranger har kommit i en ny version. En bra arbetshäst med rejäl motor och bra lastförmåga men som upplevs lite stötig i körningen.
Amerikanska Ford har haft sin pickup Ranger på marknaden ett tag. Nyligen så kom den i en ny version som påminner mycket om föregångaren. Körningen med bilen flyter på smidigt och motorn som är en turbodiesel med intercooler på 143 hästkrafter är helt klart tillräcklig för att förflytta bilen, även om man hänger efter ett släp. Vi lastade till exempel två kubikmeter ved och gav oss ut i trafiken men det märktes knappt att släpet var med bakom bilen. De stora backspeglarna är helt klart också en fördel när man kör med släp och framförallt när man backar. Motorn sakade inte ens i uppförsbackar utan bara tuffa på.
Rangern upplevs dock lite stötig i bladfjädersystemet bak. Det uppstår lätt lite vibrationer i bilen när man kör på sämre landsväg och grusväg. Det märktes stor skillnad när man hade lastat släpet lite och därigenom lade lite mer vikt på bilens bakaxel. Bilen blev betydligt mjukare. Ofta går dessa bilar som någon typ av servicebil med ett par hundra kilo verktyg lastade i skåpet alltid och då uppstår aldrig detta bekymmer.
Ford Ranger har separat växellåda för fyrhjulsdrift som man kan låsa i ett läge där man kan växla mellan 2wd och 4wd i upp till 80 kilometer i timmen. Man måste dock så stilla när man aktiverar detta läge.
Ford har behållit sin design med ett brutalt och tufft yttre och en finare inre design som påminner om vilken personbil som helst. Testbilen Lantbruk provkörde var en double cab vilket innebär en lösning med riktigt baksätet med plats för tre passagerare. Baksätet är helt ok att åka kortare sträckor i, framförallt om det inte sitter någon lång person fram så man kan dra fram framsätet. Däremot så tycker jag inte om att de har fasta nackstöd bak som inte går att justera. En bagatell som man inte ska snåla på tycker jag. Det finns två dryckeshållare men inget eluttag i baksätet. Vid framsätena i kupén är det helt klart bättre plats. Eftersom det är en Ford så sitter parkeringsbromsen till höger under ratten vilket skapar mer plats mellan sätena för förvaring. Dubbla fack i armstödet och tre dryckeshållare närmare bestämt. Dessutom är där fack i dörrarna och ett rejält handsfack. Instrumentpanelen är svart med silver i mitten och ganska enkelt utformad. Säten är skålade och passar en normaltstor man men om man till exempel ofta har en stor jacka på sig när man kör kortare sträckor så kan nog sätena upplevas lite trånga.
Flaket baktill har rejäl last yta med en längd på 153 centimeter och bredd på 145 centimeter. Det finns sex lastöglor i flak golvet och fyra öglor i ramen runt flaket. Vilket är bra så man kan korsspänna lasten. Lastkapaciteten ligger på 1048 kilo på flaket. Under flaket sitter reservhjulet och fäller man baksätet så hittar man domkraften. Något jag reagera på är att Rangern är ganska oskyddad undertill och till exempel kardanaxel ligger helt fri om man skulle ge sig ut i terrängen och köra på en sten. Kåpa till bilen är ett tillval och börjar någonstans strax över tjugo tusen beroende på hur den ska vara utformad.
Plus:
Smidig
207 millimeters frigångshöjd med en frigångsvinkel fram på hela 34 grader
Avgas broms som är kanon när det är kallt
Minus:
Låg släpvagnvikt på B-körkort
Ingen farthållare
Fördelningsväxelspaken är dåligt placerad, lätt att stötta emot med benet
Fakta:
Ford Ranger Double Cab 4×4 XLT
Motor: Fyrcylindrig 2,5 liters turbodiesel med intercooler
Max effekt: 105 kW (143 hk) vid 3 500 rpm
Max vridmoment: 330 Nm vid 1 800 rpm
Transmission: Femväxlad manuell låda + fördelnings växellåda
Toppfart: ?? km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 12,5 sekunder
Förbrukning: 0,93 liter per mil (enl. Ford) på blandad körning
Bränsletank: 70 liter
Yttre vändradie: 6,3 meter
Markfrigång:207 millimeter
Mått: längd 508 cm, bredd 178,8 cm, höjd 176,2 cm, hjulbas 300 cm
Vikt: tjänstevikt 1937 kilo, totalvikt 2985 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 750 kilo
Pris på testbilen: 242 320 kronor exklusive moms
Några begagnade exempel med liknande utrustning. Alla har diesel motorer. Källa www.blocket.se Priserna är exkl moms.
Modell Årsmodell Mil Pris (kr)
Ford Ranger Doublecab 2007 5 800 148 125
Ford Ranger Supercab 2001 30 000 30 000
Ford Ranger Double cab 2006 12 000 95 000
Ford Ranger Super cab 2003 14 800 59 250