Stor och bekväm traktor
Deutz-Fahr Agrotron 265 är en riktig stordragare som vill ta lite plats och därmed ska tillåtas vara på vägen eller fältet i långa perioder.
Med en vändradie på nästan 8 meter blir man ofta tvungen att växla mellan fram och back ett par gånger extra innan man tar sig fram rätt inne i maskinhallen och kan koppla och köra ut med redskapet.
Troligtvis är det inget stort problem, Deutz-Fahr Agrotron 265 är en stor traktor som till vilken man kopplar ett redskap och sen kör man med det i flera dagar.
På fältet är den mycket bekväm. Med fjädring på framaxeln och hytten och luftfjädrat säte åker föraren jämnt och fint. Vid cirka 2 000 rpm på varvräknaren är det cirka 79 dBA i hytten vilket är okej.
Hyttventilationen styrs från en panel bakom passagerarsätets ryggstöd till höger i hytten. Luften strömmar ut ur utsläpp i instrumentpanelen, i hyttsidorna och bakom föraren vilket ger ett behagligt klimat.
Det är viktigt. Den rundade hytten på Agrotron har enormt stora glasrutor, så även i taket och sikten är alltså mycket bra.
I fältarbetet kör vi med en sexmeters kultivator och sätter i den så det går ganska tungt. Traktorn drar bra och transmissionen fungerar bra. Man väljer en av de sex växlarna i den manuella lådan och sen klarar man sig med de fyra powershiftstegen. Dessa kan antingen växlas med knappar i huvudväxelspaken, genom att vippa körspaken framåt och bakåt eller med automatik. Automatiken heter APS och med den kan föraren ställa in vid vilken belastning traktorn själv ska växla. APS aktiveras med en knapp i körspaken.
I körspaken finns även knappar för trepunkt upp/ner, två dubbelverkande yttre hydrauluttag samt fram/back. Det faktum att fram/back, förutom till vänster om ratten, även finns i körspaken innebär att även den funktionen kan ingå i totalt max sju sekvenser i traktorns vändtegsautomatik.
Om man nu slapp växla i den manuella lådan i fältarbete blir det tvunget vid transport. Här är nackdelen med 265:an. Växelspaken sitter lite för långt fram till höger och man kan inte luta sig ordentligt bak mot ryggstödet när man ska växla. Å andra sidan finns det en frikopplingsknapp i växelspaken vilket är bra.
Andra reglage är okej. I höger armstöd finns även handgas och joystick till ytterligare två dubbelverkande yttre hydrauluttag.
Kraftuttaget växlar man i högerpanelen och långt bak i den finns även en rejäl spak för att låsa upp spärren till lyftdragkroken.
Den testade traktorn hade 600/65R34 fram och 650/65R42 bak medan prislistan hade en större däckdimension. Det är anledningen till olika storlekar i vidstående faktaruta och vid uppgiften om vändradien.
Deutz-Fahr Agrotron 265 har funnits på marknaden sedan år 2003 och tillverkas i Samegruppens traktorfabrik i Lauingen i Tyskland. Motorn som uppfyller avgaskrav steg IIIA kommer från Deutz i Köln.
Även om modellbeteckningen är den samma som år 2003 har en mängd uppdateringar skett genom åren.
Deutz-Fahr Agrotron 265.
Motor: Sexcylindrig Deutz på 7,1 liter och 198 kW (269 hk) maxeffekt och max vridmoment 1 028 Nm vid 1 400–1 700 rpm.
Transmission: Sexväxlad manuell låda, fyrstegs powershift och krypväxel samt kopplingsfri fram/back ger 40 växlar i vardera riktningen.
Däck: 600/65R38 fram och 710/79R42 bak
Bränsletank: 560 liter.
Lyftkapacitet: 10 500 kp.
Max hydraulflöde: 120 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 8 590 kg (utan vikter)
Vändradie: 7,85 m.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (22 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (79 liter), Hydrauloljebyte 1 000 timmar (50 liter).
Kraftuttag: 540 ekonomi och 1 000 rpm
Pris: 1 298 000 kronor
Pris per hk: 4 825 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 10 x 40 kg: 8 500
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 56 500
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Krypväxel: std