ANNONS

Stordragare med lagom mycket teknik

Robust och bekväm stordragare med lagom mycket teknik.
Så kan man kort beskriva Massey Ferguson 8280 Xtra. Med sina dryga nio ton och 212 kW (288 hk) är 8280 Xtra en lämplig traktor för jordbearbetning där det ska överföras stor dragkraft mellan motor och mark. För den typen av arbete klarar man sig bra med en handgas, en vanlig powershiftväxellåda och ett antal dubbelverkande hydrauluttag samt bra placerade reglage för dessa. Det har MF 8280.
Eftersom det är en stor traktor sitter man högt och har bra översikt över redskapen. Hytten är rymlig och förarstolen bekväm, vilken kan hissas upp och ner med tryckluft. Har man en passagerare med sig finns det ett bra säte till vänster för denne. Tycker man att passageraren är i vägen när man ska ut fäller man upp ratten och glider ut genom högerdörren i stället. Det hållet funkar det med fast som vanligt lite sämre. Ratten är ställbar i både höjd och teleskopledd och väl på plats är det bara att finna ett passande läge.
Till vänster om ratten sitter spaken för fram, back och neutral och med en kort växelspak längst fram på höger armstöd stegar man upp och ner mellan powershiftväxlarna. I spaken finns även neutral och parkeringsläge. Vill man går det även att stega upp och ner med fram-/backspaken.
Jag lägger växelspaken i körläge, väljer framåt i rattspaken, drar på fullgas med handgasen och håller växelspaken framåt till traktorn stegat upp i elvans växel. Traktorn växlar mjukt trots hög belastning. När jag släpper växelspaken fjädrar den till mittläget.
Motorn mullrar på och nu är det vara att styra. Hytten är varken den tystaste eller bullrigaste av de traktorer jag varit i kontakt med men den är helt okej.
I lyftarmarna sitter en bogserad kultivator med vingskär, tallriksutjämnare och en stor ribbvält längst bak. En körning gör en orörd stubb till färdig såbädd. Numera finns det en uppsjö av jordbearbetningsredskap av den här typen och gemensamt för dem alla är att de ska köras relativt snabbt för att göra ett bra arbete. Det ställer stora krav på traktorerna vad gäller dragförmåga.
MF 8280 Xtra var en av de tio kandidaterna som kvalificerade sig till Årets Traktor 2003. Emellertid kom traktorn bara på en nionde plats där vilket till stor del beror på avsaknaden av all den avancerade tekniska utrustning som flera av de medtävlande har.
Personligen vidhåller jag att det inte behövs mycket mer på den här traktorn, med ett par undantag. Eftersom man ska köra så pass snabbt över fälten hade en fjädrande framaxel samt hyttfjädring suttit fint. Ingen av de sju traktorerna i 8200-serien har hyttfjädring men de tre minsta kan erhållas med framaxelfjädring. Serien börjar med 8210 som har en motor på 113 kW (154 hk) och 8280 Xtra är alltså störst.

Massey Ferguson 8280 Xtra.
Motor: Sexcylindrig Sisu på 212 kW (288 hk)
Transmission: Full powershift med 18 växlar fram och 8 bak. Fram/back i separat spak till vänster om ratten.
Däck: 600/70R28 fram och 650/85Rx38 bak.
Bränsletank: 456 liter.
Lyftkapacitet: 10 000 kp.
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: x xxx kg (utan vikter).
Vändradie: 6,55meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 300 timmar (19 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (156 liter).
Pris: 980 000 kronor
Pris per hk: 3 403 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter 14×55 kg: std
Krypväxellåda: 7 810:-
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Passagerarsäte: std
Frontlyft 33 920:- (finns ej front pto)
Hyttfjädring: Nej
Framaxelfjädring: Nej

Växel 11, 12 eller ibland 13, beroende på förhållandena, men över 12 km/h kommer vi inte. Man kan som vanligt konstatera att det sällan blir hästkrafter över. Med dagens jordbearbetningsredskap finns det användning för stora traktorer.

Instrumenten är analoga och lätta att läsa av och på höger B-stolpe sitter kördatorn. Reglageplaceringen är bekväm och en finess är extra tryckknappar för trepunkt upp och ner bredvid den bra placerade spaken för att lösa ut lyftdragkroken. Den senare är försedd med hydrauliskt utskjut, annars hade den varit omöjlig att se.

Traktorn har ett bra insteg och det finns gott om arbetsstrålkastare riktade på olika håll. Trots att tanken sitter lågt placerad har den ett långt rör vilket innebär att man ändå måste kättra upp en bit för att tanka. Tanklocket ”knäpps” på och av och sitter alltid fast i ena sidan. Det blir man aldrig av med.

NilehnTeknik tittar närmre på Massey Ferguson 8280 Xtra.

Relaterade artiklar