Storsäljare i flera versioner
New Holland TM155 är en storsäljare som finns i flera versioner både vad gäller framaxel och transmission.
Från år 2002 då New Holland TM 155 kom ut på marknaden och ersatte TM150 har det sålts över 150 stycken TM 155. Det är en traktor som är intressant för många lantbruk på det viset att den kan fungera som liten smidig traktor, allra helst om den är utrustad med super steer, den snäva vändradien, samtidigt som den kan fungera som dragare för dem som önskar det. Traktorn är ganska lätt, 34 kilo per hästkraft, men den som ska ha sin TM 155 som dragare kan belasta med 990 kilo i fronten samt hjulvikter, allt som allt får traktorn väga 10 ton som mest.
I vidstående prisexempel har vi med en begagnad TM150 och en TM165. Effektmässigt ligger dessa båda precis under respektive över TM 155 och de försvann båda från marknaden när TM 155 kom ut.
New Holland TM 155 finns både med fullpowershift med semipowershift, båda med kopplingsfri fram/back till vänster om ratten.
Semipowershiften är vanligast och består av tre elhydrauliskt manövrerade grupper, A-C samt sex powershiftsteg. Allt växlas med knappar i körspaken. CNH och New Holland var alltså tidigt ute med sex powershiftsteg, något som många andra tillverkare har i dag.
Kraftuttaget har som standard 540 och 1 000 rpm, men 540 ekonomi och drivhjulsberoende fanns som tillval varför man även kan springa på sådana traktorer när man tittar på begagnade TM155.
Framaxeln är en annan sak med flera valmöjligheter. Stel framaxel, fjädrad framaxel och framaxel med liten vändradie, så kallad super steer är alternativen.
Hydraulien är kraftfull, men TM 155 innebar inget steg uppåt. Även föregångaren TM 150 lyfter cirka 8,5 ton och har drygt 110 liter per minut vad gäller hydrauloljeflöde.
New Holland TM 155 har en trevlig hytt med bra sikt och dörrar som går att använda på både vänster och höger sida. Ljudnivån kan skilja mycket från den ena begagnade traktorn till den andra beroende på skicket. I den TM 155 som ATL testar mäter vi 75 dBA vid transport på asfalt i 40 km/h. Det är 3 dBA mer än vad vi tidigare mätt upp i en splitter ny TM 155. Ganska rimligt, eller hur?
New Holland TM 155 kommer att ersättas av en modell i T7000 serien under innevarande år. I och med det skiftet och övergången till motorer som uppfyller steg IIIA blir det slutet för den motorserie som tillverkats i Basildon, England och som sitter bland annat i TM 155. Det är en motorserie som varit med länge nu och som verkar gå bra. Vad ATL erfar är det endast lite elektronik fel då och då medan allt mekaniskt håller måttet.
Redan som original har TM 155 fyra dubbelverkande hydrauluttag bak. Spaken till lyftdragkroken är stor och rejäl och verkar hålla länge. Lyftdragkroken är infäst i ett länksystem vilket innebär att kroken skjuts bakåt samtidigt som den sänks ner. Det är inte lika bra som hydrauliskt utskjut men bättre än inget alls och tullar inte på antalet hydrauluttag. En styrka med lyftdragkroken är att den går ända ner till marken. Bra när påhängsvagnens stödben sjunkit ner på åkern.
New Holland TM155.
Motor: Sexcylindrig CNH på 7,5 liter och 114 kW (153 hk) maxeffekt och max vridmoment 680 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Tre elhydrauliskt manövrerade gruppväxlar och sexstegs powershift samt kopplingsfri fram/back.
Däck: 540/65R28 fram och 650/656R38 bak
Bränsletank: 285 liter.
Hydraulsystem: 112 liter/minut vid 2 200 rpm, max oljetryck 190 bar.
Lyftkapacitet: 8 647 kp.
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm.
Vikt: 5 250 kg (utan vikter) varav 42 procent på framaxeln.
Vändradie: 6,3 meter. (utan super steer)
Serviceintervall: Motoroljebyte 300 timmar (19 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (90 liter).
Nypris 2002: 590 700 kronor.
Vad kostar reservdelarna.
Oljefilter motor 101
Hydrauloljefilter 2 st 495 + 645
Bränslefilter 486
Luftfilter, yttre 685
Luftfilter, innre 1 370
Bakruta: 1 385
Bromslamellsats /sida 1 900
Ägaren: Smidig med hackvagnen, men med ett irriterande fel.
Åke Nilsson, lantbrukare i Vänge utanför Uppsala har en New Holland TM155 som han har delade meningar om.
– Jag har super steer på min traktor och den är mycket smidig när jag kör med hackvagnen, säger han.
Åke Nilsson har 140 mjölkkor och 200 hektar åker. New Holland TM 155 används förutom framför hackvagnen även till transporter och till gödselkörning. Den är fyra år och har gått 2 500 timmar.
Enda problemet med traktorn är enligt Åke Nilsson att en distansring mellan gruppväxel B och C slits ut.
– När det skett slåss liksom växlarna i, säger han.
Han berättar att det är ett allmänt problem på dessa traktorer och att det är kostsamt att reparera. Delarna kostar inte mycket, men det tar drygt 40 timmar.
På gården finns även en Ford TW 20 för all jordbearbetning samt en Valmet 8550.
– Den har jag skaffat lite som reserv eftersom jag inte vet vad som händer med TM155:an.
Verkmästaren: Håll koll på slangarna.
Peter Carlsson, verkmästare på OP Maskiner i Kristianstad tillstyrker att det kan vara ett problem med utslitna distansringar i synkroniseringen mellan grupp B och C. De har till och med bytt dessa två gånger på en och samma traktor. Enligt Peter Carlsson skedde det första av de bytena dock innan distansringarna förbättrades.
– Distansringarna ska vara bättre nu, säger han.
För övrigt tycker Peter Carlsson att New Holland TM155 är mycket säker vad gäller allt mekaniskt.
Däremot ska man hålla koll på insugningsslangarna till motorn.
– Vi har varit ute för att slangarna mellan laddluftkylaren och motorn gått sönder och kör man med hål på dem kan det gå illa, säger han.
Man märker det på att traktorn tappar effekt och risken med ett hål på en slang på motorns insugningssida är att det kan komma in föroreningar i motorn.
En annan sak som är vikigt att kolla är kylarna. Peter Carlsson berättar att man måste hålla kylarna rena annars blir motorn varm och den kan börja läcka olja.
Förutom slangar är det endast lite elkomponenter som brukar behöva bytas på TM155 enligt Peter Carlsson.