ANNONS

Störst i Tractor of the Year 2012

Med New Holland T8.390 når fabrikatet upp i den absoluta toppen bland konventionella traktorer. Ingen av dem har ännu brutit 400-hästarsgränsen och T8.390 ligger även den precis under den magiska gränsen.

Flera fabrikat som John Deere, Case IH, Fendt, Valtra, Massey Ferguson och New Holland, har tagit fram konventionella traktorer, med större hjul fram än bak och styrning på framhjulen. Gemensamt för dem alla är att deras största traktor ger strax under 400 hästkrafter vid fullt utnyttjande av motorns effektstyrning. Ingen har frestats att passera 400-gränsen och man undrar ju onekligen varför. Det är ju alltid en strid om att ha den största traktorn och då kunde man ju tänka sig att den som kom ut sist på banan plockade någon procent till ur spisen och därmed kunde slå sig på bröstet och säga att vår traktor är störst.
Detta har alltså inte hänt och kanske har det mindre betydelse i praktiken. För att ha nytta av stor motoreffekt måste man kunna överföra kraften via hjulen till marken. Här har vi troligtvis begränsningen i dag. Däcktillverkarna har fullt upp med att ta fram nya konstruktioner både vad gäller fälgar som däck för att matcha de allt större traktorerna. Det gäller inte bara att överföra kraften, markpackningen ska hållas nere och för att klara det måste däcket kunna arbeta med litet lufttryck.
När vi testkörde New Holland T8.390 hade den 650/65R38 bak men prislistan avser en traktor med 710/70R42 bakdäck, vilket är ganska lagom på en så här stor traktor.
Vi körde traktorn i fält med en multikultivator, det vill säga en maskin med såväl pinnar som tallrikar. Den gick tungt och körde man ner den ordentligt kunde man stanna traktorn, trots den ansenliga motoreffekten.
Motorn är tillverkad av Fiat Power Train i Turin i Italien. Den fabriken ingår i Fiatkoncernen precis som CNH som tillverkar New Holland. Motorn har SCR-teknik vilket innebär att den även tillförs urealösningen AdBlue. Detta fyller man på i en 89 liters tank precis bredvid dieseltanken.
Transmissionen är en klassisk fullpowershift fast med växlingsautomatik som heter GSM. Den anpassar motorvarvtal och växel automatiskt efter vald hastighet. Föraren kan välja om traktorn ska prioritera största möjliga dragkraft eller köras så bränsleekonomiskt som möjligt.
New Holland T8.390 är lättkörd och bekväm. Man behöver ingen längre förarinstruktion för att ge sig iväg med den och utföra ett jobb.
Sikten är även den bra och hyttkomforten behaglig. Hytten har riktig klimatkontroll och gott om luftutsläpp med bra placering.
Vi mäter upp ljudnivån i hytten till 70 dBA vid tomgång och 78 dBA vid fullgas och stillastående traktor.
När vi kör i transport med enbart traktorn blir ljudet lite mindre från motorn då den når toppfarten, i Sverige 40 km/h, vid ett reducerat motorvarvtal. Mätaren visar då 76 dBA.
Hela traktorn är konstruerad för tungt dragarbete. Hjulbasen är hela 3 450 millimeter vilket ger bra balans och stor dragkraft. För att hålla nere vändradien har motorhuven kraftiga inbuktningar fram så att framhjulen kan svängas tvärt.
Trots sin längd upplevs traktorn som smidig.
Går man runt traktorn ser man några praktiska finesser. Ett extra tappsteg över bränsletanken innebär att man enkelt når att rengöra framrutan. På bakskärmarna finns knappar för trepunkt, kraftuttag och ett yttre hydrauluttag.
Har traktorn frontlyft finns det knappar även för den ute. Frontlyften klarar hela 5,8 ton.
I monitorn i hytten kan man ställa in två förval vad gäller motorvarvtal. Det heter Engine Speed Management och är bra på så sätt att man kan få rätt kraftuttagsvarvtal direkt med en knapptryckning och sen ha ett annat varvtal på vändtegen eller vid transport. Dessa förval av motorvarvtalet kan ingå som sekvenser i vändtegsautomatiken.
Vändtegsautomatiken kan antingen spelas in medan man kör eller kan man programmera in den, stillastående, i monitorn IntelliView III.
Testtrakron har fjädring på framaxeln, i hytten samt luftfjädrat säte. Tillsammans ger det en mycket lugn och behaglig gång.
Om väljer standardframaxel i stället för den fjädrande TerraGlide-axeln blir traktorn 51 900 kronor billigare. Traktorn har både 540 och 1 000 rpm kraftuttag, vilket är lite ovanligt på en så här stor pjäs. Tycker man det räcker med 1 000 rpm blir avdraget 10 100 kronor.
New Holland T8.390 är förberedd för autostyrning med GPS och följer även ISOBUS-standarden.
I vidstående faktaruta har vi angett motoreffekten inklusive effektstyrning. Den är hela 36 kW (49 hk). Dessa extra hästar kan man tillgå vid kraftuttagsarbete eller i snabb transport. Det är en bra sak på en traktormotor eftersom det minskar energiförbrukningen då motorn inte ger effekt i onödan.
Jämfört med föregångaren, T8000-serien, är det mesta nytt på T8-seriens traktorer. Mellan framaxel och motor sitter en ram som ger hjulbasförlängningen men som även medför att framhjulen kan svänga snävt och på så vis ger traktorn smidighet samtidigt som den blir längre och starkare.
Totalt sett får New Holland T8.390 ett gott betyg av TraktorVärlden. Den är bekväm att köra och gör ett bra arbete.

Med nya T8.390 når New Holland upp till i det närmaste 400 hästar.

New Holland T8.390 är störst av de konventionella traktorerna och ämnad för de tyngsta transorterna och fältarbetena.

Motorhuven har kraftiga utbuktningar så att framhjulen ska kunna svänga skarpt. Det ger minsta möjliga vändradie.

Motorhuven har kraftiga utbuktningar så att framhjulen ska kunna svänga skarpt. Det ger minsta möjliga vändradie.

Det är en bra bit upp till hytten men stegen är bra utformad. Här ser vi även tanken för AdBlu bredvid bränsletanken.

Motorhuven öppnas rakt upp och det är lätt att komma åt kylare för att rengöra emellan.

Alla reglage är samalade i höger armstöd. De viktigaste i körspaken medan knappar som man inte trycker på så ofta sitter i en panel längst till höger.

I monitorn gör man alla inställningar vad gäller förvalda motorvarvtal och hydraulikinställningar.

Sikten är bra framåt och det finns kopplingsfri fram/back till vänster: om ratten. Ratten fälls enkelt upp och släpps ner igen genom att man trampar på en pedal.

Passagerarsätet i T8 är inte lika bra som i T6 och T7. Det blir inget stort bord när man fäller ner ryggstödet.

Traktorn har hyttfjädring vilket är ett stort lyft jämfört med föregångarna i T8000-serien.

New Holland T8.390
Motor:    Sexcylindrig FPT på 8,7 liter och 286 kW (389 hk) maxeffekt och max vridmoment 1 671 Nm vid 1 500 rpm
Transmission:    Fullpowershift med kopplingsfri fram/back ger 19 växlar fram och 4 back.
Däck:    600/70R30 fram och 710/70R42 bak
Bränsletank:    651 liter
Lyftkapacitet:    10 203 kg
Max hydraulflöde:    274 l/min
Max hydraultryck:    210 bar
Yttre hydraulik:    5 dubbelverkande uttag
Vikt:    11 300 kg (utan vikter)
Vändradie:     6,3 m
Serviceintervall:    Motoroljebyte 600 timmar (22 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (180 liter)
Kraftuttag:    540 och 1 000 rpm
Pris:    1 807 800 kronor
Pris per hk:        4 647 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    std
Frontvikter, 16 x 100 kg: std
Passagerarsäte:    std
Frontlyft och pto:    65 300
Avgasbroms:    6 400
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Sjätte dubbelverkande uttag:    10 200
Luftfjädrad förarstol:    std
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    std
Vändbar förarplats:     nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std
Framaxelfjädring:    std
Krypväxel:        17 500

Fem plus:
–    Hyttfjädring
–    Lättkörd
–    Stark
–    Bra sikt
–    Smidig

Fem minus:
–    AdBlue
–    Inget stort bord
–    Ingen högerdörr
–    Ingen steglös transmission
–    Svåråtkomligt batteri

Relaterade artiklar