ANNONS

Sverige behöver nya affärsmodeller

Att utveckla produkter, tjänster och upplevelsekoncept är viktigt för de flesta företag och branscher. Lika viktigt är att utveckla nya affärsmodeller. I en värld med allt enklare global kommunikation, goda språkkunskaper hos sökande kunder och ständigt nya distributionslösningar ökar konkurrenstrycket. Det gäller även för företag som trodde de verkade på en lokal marknad med bara lokal konkurrens.

 

Ett sätt att hantera konkurrenstrycket är just att utveckla framgångsrika affärsmodeller. Det är föremål för forskning av bland andra Charlotte Norrman och Per Frankelius vid Linköpings universitet. De har nyligen också kommit ut med en bok i ämnet: ”Marknadsföring: Vetenskap och praktik”.

 

– En affärsmodell är den övergripande logiken för hur ett företag utformar sitt erbjudande, organiserar sitt värdeskapande och genom utbyte med kunder realiserar ett värde för såväl kunderna som för företaget och dess ägare, säger Charlotte Norrman.

 

Det finns olika typer av affärsmodeller. Temat för ett nytt projekt vid Linköpings universitet är samarbetsbaserade affärsmodeller.

 

– I litteraturen brukar man ta för givet att det är ett företag som ska utveckla affärsmodellen. Men det är fullt möjligt att flera företag går samman och utvecklar en gemensam affärsmodell, säger Per Frankelius.

 

Projektet genomförs i partnerskap mellan forskningsprojektet Grönovation och studenter på kursen Marknadsföring. Ett seminarium arrangeras 29 mars i med Vreta Kluster, ALMI Företagspartner och LRF Konsult som partners. Evenemanget har rubriken ”Nya affärsmodeller – Ett seminarium om samarbetsbaserade affärsmodeller och marknadsföringskoncept inom de gröna näringarna”.

 

Som framgår av seminariets underrubrik är fokus lika mycket på marknadsföringskoncept. Ofta är kärnan i nya affärsmodeller just smarta marknadsföringskoncept. Poängen med seminariet är att förstå hur man kan se på och utveckla affärsmodeller, särskilt sådana som bygger på samverkan mellan två eller flera företag.

 

– Ämnet är intressant för alla branscher men vi har valt den gröna näringen för att få en röd tråd och god jämförbarhet mellan de olika fallstudier som görs i projektet, säger Per Frankelius.

 

Med gröna näringar avses här i princip alla verksamheter som har sin grund i det som växer på mark, i skogar eller i vatten.

Bok_Marknadsforing_om_affarsmodeller

Här följer en lista på de fallstudier som ingår i projektet:

 

  • Biogassymbolen (symbol framtagen av bland andra Widriksson Åkeri AB och föreningen BiogasAkademin för att tillsammans marknadsföra biogas)
  • Blåklint (studie görs av två team med olika perspektiv på Blåklint)
  • Bondens egen marknad
  • Cleantech Östergötland
  • Flassbro och Gävernäs gård
  • Framtidens Bioraffinaderi
  • Grisuppfödning (en samarbetskonstellation av gårdar)
  • Jord på Trynet (ekologiska grisar)
  • Kretsloppsbaserad avfallshantering (Haninge kommun & Nedersta Gård)
  • Lantmännen och Växthuset
  • LRF/ICA
  • Norrbete
  • Ölands skördefest
  • Östgötamat
  • Reko kyckling
  • Sammarbete mellan aktörer inom energibranschen med utgångspunkt i Tekniska Verken
  • SLU/IKEA
  • Smakriket Jämtland
  • Söderlinds ekologiska grönsaker och biogas AB
  • Teknikmarknad
  • Tesla/Skelleftekraft
  • Vänerlöjrom
  • Vårgårda Herrljunga Biogas
  • Vegafish/Findus, miljövänlig odling av jätteräkor

 

Grönmarkerade fall ovan ingår även som studieobjekt i forskningsprojektet Grönovation. För mer info om det forskningsprogrammet, se www.gronovation.com.

 

Övriga programpunkter (kortare inspel) under seminariet den 29 mars:

 

  • Helen Oscarsson, Vreta Kluster: Vad är på G kring Vreta Kluster?
  • Per Frankelius, Linköpings universitet: Samproduktion av innovation
  • Charlotte Norrman, Linköpings universitet: Affärsmodellmodeller och pitch för en ny bok
  • Peter Björling, ALMI Företagspartner: Utveckling av företag, erbjudanden och affärer
  • Magnus Olsson, LRF Konsult: Digitaliseringens möjligheter
  • Göran Tevell, LIU Relation: Betydelsen av samverkan med Linköpings universitet
  • Per Lindahl, Vreta Kluster: Alternativa marknadskanaler för livsmedelsproducenter

Tre_foretag_i_samverkan (kopia)

FAKTA OM SEMINARIET

 

Tid för seminariet: 29 mars 2016 kl. 9–13

Plats: Vretagymnasiet (ett stenkast från Vreta Kluster), Järngården 3, Vreta Kloster

Seminariet är kostnadsfritt men OSA före 24 mars och anmälan krävs via följande länk:

http://web.vretakluster.eclub.se/Events/Registration/Register/68716200-ed54-48af-8e55-a5cb00fe6dd9

Begränsat antal platser

 

FAKTA OM DOKUMENTATION

 

Dokumentation är planerad i form av en rapport innehållande fallstudier och en syntes.

 

BIFOGADE BILDER

 

Tre_foretag_i_samverkan.png

”Samarbetsbaserade affärsmodeller innebär att två eller flera företag går samman om en gemensam affärsmodell. Illustration: Grönovation.”

 

Helen_Oscarsson.jpg

Helen Oscarsson, Verksamhetsledare på Vreta Kluster. Foto: Per Frankelius.

 

Bok_Marknadsforing_om_affarsmodeller.jpg

”I boken ”Marknadsföring: Vetenskap och praktik” presenteras nya forskningsrön om affärsmodeller. Boken är skriven av Per Frankelius, Charlotte Norrman och Anders Parment och utgiven på Studentlitteratur.”

 

Charlotte_Norrman_Per_Frankelius.jpg

Forskarna Per Frankelius och Charlotte Norrman studerar nya affärsmodeller i samarbete med studenter.

 

Aktivitet_VretaKluster.jpg

Vreta Kluster är en aktivitetsplattform för att utveckla nya affärsmodeller. Bilden visar en ny maskin från Hushållningssällskapet. Foto: Per Frankelius.

 

KONTAKTPERSONER

 

Per Frankelius, 0708-21 29 49

Helene Oscarsson, 0703-19 76 43

Relaterade artiklar