Sverige på rätt väg för att nå klimatmålen
De ser ut att bli en idealisk höst. Det anser i varje fall Mattias Goldmann grundare och vd på 2030-sekritariatet. Regeringen lägger fram en plan som trovärdigt visar vägen till att klara de svenska klimatmålen, EU:s ESR-krav på Sverige, klimatkraven från återhämtningsfonden och ambitionerna att tydligt vara ett föregångsland för andra.
Nationella planen för infrastruktur 2026–2037 arbetas fram utifrån målen som ska uppnås, med starkt fokus på multimodalitet och effektivisering – regeringen lyssnar på expertmyndigheternas kritik mot Trafikverkets underlag.Vår sårbarhet minskar när fossila, importerade drivmedel ersätts med eldrift, inhemska biodrivmedel och e-bränslen, vilket också ger nya jobb och exportintäkter. Nya EU-kommissionen förtydligar EU:s färdplan, Kamela Harris som ny president ger ny fart åt Parisavtalets genomförande.
Myndigheternas arbete samordnas, kommunerna får ökad frihet att gynna omställningen, näringslivet får tydligt och långsiktigt stöd med ”one stop shop” och minimalt regelkrångel. Signalen till hushållen är inte längre att fossila bränslen hålls billiga med konstgjord andning, utan att den som bidrar till omställningen förstås gagnas. Allt detta sker i samma breda politiska enighet som när klimatmålen togs fram, och tar fasta på nya metastudier om kostnadseffektiv policy.
Så ser idealbilden för hösten ut, och den är fullt möjlig skriver Mattias Goldmann och fortsätter:
Mängder av händelser under hösten kan användas som avstamp, med budgetpropositionen 19 september först ut, med sänkt skatt på fossila drivmedel, en begränsad höjning av reduktionsplikten, förlängning av Klimatklivet och stödet för laddinfrastruktur och annat vi ännu inte vet, medverka på vår budgetanalys den 20 september. Följ också utredningen om att undanröja hinder för elektrifiering, Klimatpolitikens effektivitet-uppdraget, Trafikverkets uppdrag att underlätta steg 1 och 2-aktiviteter i fyrstegsprincipen efter att de avvisat kritiken mot dem, Energimyndighetens uppdrag om hur dagens stöd för elektrifiering av fordonsflottan kan samlas bättre, och mycket annat.
I EU börjar Sverige enligt fackpress få ryktet av en bromskloss i klimatomställningen, men såväl amerikansk, spansk som brasiliansk media uppmärksammar Sveriges historiskt sett snabba omställning av transportsektorn, vilket pekar på det globala värdet av att vara föregångsland, det är så vi gör störst skillnad som individer, företag, kommun, region och land.