ANNONS

Sveriges mest sålda modell

Valtra A 75 har ett mycket konkurrenskraftigt pris per hästkraft i grundutförande. Men det krävs en hel del grejor från utrustningslistan för att den ska kunna jämföras med moderna traktorer.
Valtras A-serie har fortfarande golvpedaler. Även om det egentligen ser mer stenåldersmässigt ut än vad det egentligen är reagerar man på det direkt när man kliver in i hytten.
För 250 500 kronor får man en A 75 i grundutförande och den som klarar sig med en tvåhjulsdriven traktor behöver inte betala mer än 215 500 kronor. Det innebär 3 385 kronor per hästkraft för en fyrhjulsdriven traktor vilket är ett mycket lågt pris.
Men man ska ha klart för sig att i den prisnivån handlar det om en enkel traktor och den A 75 som NilehnTeknik provkört kostar drygt 300 000 kronor.
Även om det priset inkluderar onödiga saker som metalliclack och speciell instrumentpanel finns det en sak som man absolut bör beställa. Det är HiShift, det vill säga en elhydraulisk frikoppling som betjänas med valfri knapp i en av de tre växelspakarna. Den kostar 9 250 kronor och med denna utrustning kvittar det att frikopplingspedalen är trög. Den trampar man endast på när motorn ska startas eller när man vill backa till ett redskap med precision.
Övriga saker på testtraktorn är elektronisk trepunktslyft, tredje dubbelverkande hydraulfunktion, extra arbetsstrålkastare, bredare hjul samt luftkonditionering.
Som standard har A-serien en tvåstegs fläkt med värme och luftutsläpp i instrumentpanelen. Med luftkonditionering får man ytterligare en fläkt i taket med både värme och kyla. Med båda anläggningarna har man det mycket bra oavsett väder.
I standardutförande har A 75 två dubbelverkande hydrauluttag som betjänas med en och samma spak. Placeringen är ända nere vid golvet till höger om förarstolen. Där nere sitter även de andra två spakarna om traktorn har 3:e och 4:e hydraulfunktion samt spak för den mekaniskt manövrerade differentialspärren.
Spärren till lyftdragkroken utlöses med ett litet T-handtag. Undertecknad har sett bättre lösningar med rejälare handtag.
Kontrollpanelen för elhydrauliken är bekvämt placerad till höger och även utan elhydraulik sitter spaken för trepunkten betydligt bättre till än de andra hydraulspakarna. Även växelspaken för kraftuttaget, 540/540E, sitter till höger medan tillslaget sitter till vänster om instrumentpanelen. För 4 350 kronor blir till och från av kraftuttaget elektriskt.
Till vänster om föraren finns handbroms och spak för in och urkoppling av fyrhjulsdriften. På denna sidan finns även det mycket enkla passagerarsätet. Det passar en liten person som har tänkt sig en mycket kort åktur.
Valtra A 75 har en liten hytt. Om det är bra eller dåligt är en smaksak. Sikten är bra på alla håll, men dörrarna kunde varit lite större, då hade det varit lite enklare att klättra ut och in ur hytten.
Väl på plats sitter man bra. Den lilla ställbara ratten är sportig och den fyrväxlade grupplådan är lättarbetad även för den ovane.
Om jag fick önska fritt hade jag placerat alla reglage till höger och i armstödsnivå samt försett traktorn med en kopplingsfri fram och back vid ratten. Varför. Jo, för många av dessa traktorer säljs med lastare och då är det perfekt.
Men efter en noggrann provtur kan jag konstatera att det här är en prisvärd traktor som det inte råder något tvivel om varför den är en av Sveriges mest sålda modeller.

Valtra A75.
Motor: Trecylindrig Sisu på 54,5 kW (74 hk) och max vridmoment 296 Nm vid 1400 rpm.
Transmission: 3 x 4 mekaniska växlar och fram/back i separat spak ger totalt 12 växlar i vardera riktningen.
Däck: 420/70R24 fram och 520/70R34 bak.
Bränsletank: 79 liter.
Lyftkapacitet: 2 900 kp.
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag.
Vikt: 3 210 kg (utan vikter).
Vändradie: 5,5 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (7 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (32 liter).
Pris: 298 800 kronor
Pris per hk: 4 037 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter 10 x 37,5 kg: 5 900:-
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Passagerarsäte: std
Fjärde dubbelverkande hydrauluttag: 3 700:-
Frontlyft och frontkraftuttag: 44 900:-
Vändbar förarplats: 5 200:-

Ända upp till fyra dubbelverkande hydrauluttag är bra på en traktor i denna storleken. Det räcker och blir över till välten med hydraulisk crossbord. Den trecylindriga motorn har ett bra vridmoment och ger sig inte trots att crossborden ibland får med sig både jord och tuvor.

Instrumentpanelen Agroline har analog visning av bränsle, varvtal och temperatur medan hastighet, körtimmar och en mängd annan information visas digitalt. Grupp och huvudväxelspak sitter till höger medan fram/backspaken kan sitta både till vänster, som här, eller till höger den med.

Det går att kliva in även på höger sida även om vänstersidan som vanligt är enklare. De rejäla backspeglarna är teleskopiska.

Det är enkelt att ta av jordbruksdraget och så länge lyftdragkroken har kvar sin röda färg kan man se den genom kraftuttagsskyddets perforering. När färgen är borta blir det värre. En spegel i bakrutan är tänkt att lösa problemet.

Relaterade artiklar