Swecon – en framgångssaga
Efter 20 framgångsrika år väntar nya utmaningar. ”Det handlar om kompetens och tillgång till kvalificerade medarbetare”, säger Håkan Pettersson, chef för affärsområde Swecon inom Lantmännen. Vi har lyssnat med Håkan som ger sin syn på de år som gått, och hur framtidens utmaningar ser ut för Swecon.
Det började med ambitionen att säkra svenska marknaden. Idag, 20 år senare, är Swecon branschens största partner med 1 200 anställda och 100 anläggningar i Sverige, Tyskland och Baltikum. Håkan Pettersson, chef för affärsområde Swecon inom Lantmännen, förklarar receptet bakom framgångssagan och varför företaget behöver locka fler kvinnor. Nu.
– Precis i början, när Swecon bildades, låg fokus på att öka försäljningen, ta position och lansera nya produkter och tjänster under ett och samma namn, Swecon. Det handlade om att säkra den svenska marknaden kan man säga.
Men så hände något?
– Ja redan efter några år började förhoppningarna om expansion spira. Swecon hade börjat kika åt Baltikum vilket även hängde ihop med Volvo CE:s strategi – att minska antalet återförsäljare och i stället låta ett färre antal växa.
– Sedan gick allt fort, jättefort. Vi tog över verksamheter i Baltikum, började leta efter nya lokaler och byggde allt från scratch kan man säga. Och året därpå, 2003, etablerades vi i Tyskland. Den möjligheten, att expandera i Europa, såg vi inte 1999.
Det låter som en kanonstart?
– Ja, jag tycker man kan kalla det en framgångssaga, med några dippar som för alla företag givetvis. Och det jag tror har burit under alla år är den starka gemenskap och kultur vi har inom Swecon. Det är en trivsel som nästan har gått att ta på. Jag tror att det handlar om en enkel kommunikation, att vi inte har gjort det så komplicerat. Och så har ledarskapet naturligtvis spelat roll.
Ja, vad krävs av ett ledarskap i ett snabbt växande företag?
– Det krävs att man är uthållig och konsekvent. Vi på Swecon har följt vår uttalade strategi och gått vår egen väg. Vi har också sett till att alltid sätta kunden först. Servar vi kunderna bra blir vi också lönsamma.
Vilken är den största skillnaden mellan idag och igår?
– Vår kundbas har inte ändrat sig så mycket, den består fortfarande av mindre och medelstora företag. Däremot har den tekniska utvecklingen tagit ett jättesprång. Allt har blivit mer digitaliserat och i och med att allt blir mer elektrifierat är det mindre du som kund kan göra på egen hand. Det blir tydligt att vi kommer att behövas som partner i framtiden och på lång sikt kan vår roll utvecklas ännu mer.
Och utmaningarna imorgon, vilka är de?
– Det handlar, som det oftast gör, om kompetens och tillgång till kvalificerade medarbetare. Yrkesrollerna ändrar sig i och med den nya tekniken, framför allt för serviceteknikernas del. Det blir ett mer komplext jobb, förhoppningsvis ett mer attraktivt. Jag ser också fram emot att hitta nya generationens ledare och chefer som behöver vara bra på att få med sig folk och att coacha sina medarbetare, det kommer bli än mer viktigt.
– Sedan vill jag också se betydligt fler kvinnor i branschen. Att få in fler kvinnor bidrar till en bättre balans och jämställdhet. Vi inom bygg- och anläggningsbranschen bär alla ett gemensamt ansvar för att förändra kultur och jargong så att den passar alla.