Ny teknik för enklare arbete
– Jag är mycket positiv till mySwecon, det gör maskinägandet betydligt lättare, säger Per Björklund, operativt ansvarig för maskiner och inköp på Bellmans Åkeri & Entreprenad i Stockholm. Och han ser redan nya möjligheter.
– Tillsammans med Swecon och Volvo CE undersöker vi om mySwecon kan utvecklas för att göra maskinägandet ännu enklare och mer lönsamt.
Webbportalen mySwecon lanserades på Svenska Maskinmässan i juni 2018, men då hade redan en arbetsgrupp, bestående av ett antal entreprenörer, jobbat tillsammans med Swecon i ett år med att utforma tjänsten.
– Det får inte vara för krångligt. Det ska vara enkelt och hanterbart, jag tycker att Swecon kommit långt med sin testversion som vi kör med, säger Per Björklund.
Bellmans är en av fyra kunder som sedan i höst testar mySwecon, innan den släpps fritt till alla Swecons kunder. I dagsläget kan användarna se alla maskiners positioner, drifttimmar, bränsleförbrukning samt kan boka service online.
Regelbundet uppdateras mySwecon med nya anpassningar som varje vecka stäms av med testkunderna.
Bokar service
Per Björklund är mycket nöjd med testversionen av mySwecon, särskilt möjligheten att boka service.
– Jag var först av testkunderna att boka in en service via mySwecon. Efter en halvtimme fick jag bekräftelse från Swecon i Spånga, så det fungerar perfekt.
Han vill inte överbelasta mySwecon med funktioner som ökar krångligheten, men har ett särskilt önskemål för just Bellmans.
– Vi har ett stort jobb på gång i Göteborg som handlar om transport av stora jordmassor. Då är det extra viktigt att vi lastar rätt, inte för mycket och inte för lite. Vi diskuterar möjligheten att kombinera mySwecon med Load Assist på ett smidigt sätt.
– Att utveckla tjänsten nära och tillsammans med våra kunder är precis det vi vill åstadkomma. Samarbetet med testkunderna får oss att utveckla funktioner som gör att mySwecon blir en riktigt bra digital assistent på jobbet, säger Martin Nyrén, produktägare servicemarknad på Swecon.