ANNONS

Thomas Svensson ger sin syn på saken

Olika strategitänk fällde till slut avgörandet!
Det säger Söderberg & Haaks vd Thomas Svensson i ett pressmeddelande där han kommenterar separationen från CNH.
– Under senare år har åsikterna mellan Söderberg & Haak och CNH gått allt mer isär i en rad strategiska frågor, exempelvis beträffande hur återförsäljarnätet ska utformas med New Holland- respektive Case IH-försäljning sida vid sida eller inte, respektive om återförsäljare med lägre marknadsandelar ska ut- eller avvecklas. Beträffande logistikfrågor har det nötts och blötts om ett Sverigebaserat centrallager av reservdelar är nödvändigt eller inte liksom om maskinlogistiken ska vara “lean” och kundorderstyrd eller rigid och batchorderstyrd. Vidare har CNH haft synpunkter på våra samarbeten med professionella aktörer som Ålö, Trima, Vreten, DataVäxt, Länsförsäkringar och Danske Finans och så vidare.
Enligt Thomas Svensson gäller gäller alltid ett regelverk som distributör som säger att “om Du utför uppdraget för dåligt blir Du av med uppdraget och om Du utför uppdraget för bra blir Du också av med uppdraget”.
– Efter att sedan 1993, då Ford Motor Company valde att lägga ner sin verksamhet i Sverige för att istället samarbeta med en privat distributör, Söderberg & Haak, ha distribuerat närmre 20 000 maskiner av fabrikaten, Ford, Fiat, New Holland, Steyr och Case IH överlåter vi åt marknaden i form av våra återförsäljare och slutkunder att avgöra vilket som är fallet när pendeln nu svänger tillbaka och CNH väljer att omhänderta distributionen i egen regi.
– Från Söderberg & Haaks sida har vi dessutom allt sedan CNH öppnade eget kontor i Köpenhamn levt med insikten att dagen kommer då man tar det strategiska beslutet att “in house” integrera framåt som man gjort i andra stora marknader och driva distributionen. Att den dagen kom just nu kan nog förklaras med att konjunkturläget är svagt, svagare än i Sverige, i en rad marknader och att man därmed anser sig ha organisatorisk kapacitet till övers.
– För Söderberg & Haaks del är, och ska så fortsatt vara, service och support adelsmärket. Vi är under odlingsåret genom våra tekniker och reservdelsspecialister tillgängliga för våra återförsäljare “från klockan sju till klockan sju, sju dagar i veckan”. Vårt koncept med övernattleveranser av reservdelar innebär att reservdelarna från oss är framme kl 07.00 på morgonen när verkstäderna öppnar och när servicebilarna laddas. Lagerhållningen av stora, tunga och skrymmande reservdelar som tömningsrör, inmatningsskruvar, skärbordsknivar, är betydande, utan den lagerhållningen kan leveranstiderna bli upp till fem dagar långa. Vi driver under vinterhalvåret genom våra egna fälterfarna, mångåriga tekniker kostnadsfri serviceskola för våra återförsäljare, totalt rör det sig om 700 kursdagar. Vi har vidare för tillgänglighetens skull hållit lager av CNH maskiner och reservdelar till ett genomsnittligt värde av 200 msek.
Söderberg & Haaks avtal med CNH löper nu för en ytterligare 24-månaders period, och man utfäster för alla de kunder som, intalar man sig, mycket valt en produkt från Söderberg & Haak på grund av den service, support och långsiktighet företaget representerar, att ihärdigt möta dessa förväntningar.
År 2016 är det 150 år sedan Söderberg & Haak bildades och Thomas Svenssons budskap är att man oförtrutet riktar in sig på 150 nya år.
– Inför denna framtid står Söderberg & Haak starka med de marknadsledande varumärkena Krone, Amazone och JCB i basen, med marknadsledande maskinkompetens, med mångåriga branscherfarenheter och förhoppningsvis med ett renommé som premiumdistributör. Kontakter är redan tagna med branschens viktigaste aktörer, avslutar Thomas Svensson.
Thomas-JCB_270pxSe även intervju med Thomas Svensson på www.lantbruksnytt.com/tv

Relaterade artiklar