ANNONS

En traktor för alla

Case IH Maxxum 145 Multicontroller är en flexibel traktor med utrustning och motoreffekt så den passar de flesta. Oavsett vilket transmissionsalternativ man väljer som kund kan övrig utrustning väljas ganska fritt.

Det är i dag många lantbrukare som tvingas välja traktorer med utrustning man inte behöver bara för att traktorn ska erhållas med den önskade transmissionen.
På Case IH har man tagit fasta på det problemet och erbjuder Maxxum med alla möjliga transmissionsalternativ men ändå möjligheten för kunden att välja olika former av utrustningsnivå i hytten.
Den maskin NilehnTeknik testar har semipowershift med åttastegad powershift och tre elhydraulistk manövrerade grupper. Det ger 24 växlar fram och back.
I monitorn kan föraren även välja hur snabbt traktorn ska växla mellan fram och back och transmissionen har även den finessen att trampas bromsen i botten stannar traktorn.
Därmed kan Maxxum köras i lastararbeten i det närmaste som en maskin med converter.
Det stora takfönstret och den anpassade joysticken i höger armstöd är ytterligare finesser som gör frontlastararbetet enklare.
Vi testkör även traktorn i transport och i fält.
Med en knapp i höger armstöd kan föraren välja om traktorn ska växla automatiskt i de åtta stegen inom gruppen eller genom hela registret.
På så vis kan traktorn köras från 0 till 50 km/h som en automatväxlad bil om man så önskar.
De tre grupperna överlappar varandra väl och i steg tre kan man i praktiken köra i transport fån växel ett till åtta i powershiften utan att tappa dragkraft.
Traktorn har en bekväm hytt med bra placering av reglage.
Även klimatanläggningen är genomtänkt med perfekt placerade luftutsläpp.
Det är svårt att finna saker att klanka ner på när det gäller Case IH Maxxum.
Vi sätter ett minus på att det är samma olja i hydraulik och transmission då det ökar risken för haverier i växellådan. Samtidigt har denna konstruktion fördelen att det finns mer olja tillgängligt för hydraulikfunktioner.
Transmissionen har den fördelen att effektförlusterna är små jämfört med en steglös transmission, men ändå är förarkomforten i det närmaste den samma.
Traktorn har även en hel del intressanta utrustningsalternativ för att underlätta.
ISOBUS så att redskapet kan övervakas och manövreras i traktorns terminal och reglage. Autostyrning med integrerad vändtegsautomatik.
För den som inte behöver så stort hydraulikflöde finns det en mindre pump som ger 80 liter per minut och just detta är kanske nya Maxxums styrka. Kunder kan välja och vraka vad gäller utrustning. Man kan välja alla möjliga transmissioner från mekaniska transmissioner, automatiska semipowershift till helt steglösa men ändå fritt välja bland reglage och utrustningsnivå i hytten.
Case IH Maxxum ska passa alla lantbrukare, och vårt test visar att det stämmer.
Traktorn väger endast 5,8 ton och har en hjulbas på 2 642 millimeter. Om man ska dra tungt i fält kan traktorn belastas med frontvikter och hjulvikter så den når hela 10,5 ton.

Case IH Maxxum 145 Multicontroler

Motor:       Fyrcylindrig FPT på 4,5 liter och 129 kW (175 hk) maxeffekt och max vridmoment 650 Nm vid 1 500 rpm

Transmission:             Semipowershift

Däck:        540/65R28 fram och 650/65R38 bak

Bränsletank:               250 liter + 40 liter AdBlue

Lyftkapacitet:             7 864 kg

Max hydraulflöde:      113 l/min

Max hydraultryck:      200 bar

Yttre hydraulik:          4 dubbelverkande uttag

Vikt:         5 850 kg (utan vikter)
Vändradie: 5,4 m

Serviceintervall:         Motoroljebyte 600 timmar (xx liter), Transmissionsoljebyte x x00 timmar (xx liter)

Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm

Pris:          1 089 800 kronor

Pris per hk:                6 170 kronor

 

Vad kostar utrustningen

Luftkonditionering:     std

Passagerarsäte:            std

Frontlyft och pto:        62 500

Hydraulisk släpvagnsbroms:         std

Luftfjädrad förarstol:   std

Säkerhetsbälte förare:  std

Säkerhetsbälte passagerare:           std

Vändbar förarplats:     nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std

Framaxelfjädring:       std

Krypväxel:                 extra

 

Tre plus:

  • Lättkörd
  • Flexibel utrustningsnivå
  • Bekväm

 

Tre minus:

  • Dyr per hästkraft
  • Samma olja i hydraulik och transmission
  • Mekanisk växling av pto
Relaterade artiklar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng