Spannmål från Ukraina
Parallellt med de förhandlingar Turkiet och FN haft med Ryssland och Ukraina om möjligheter att skeppa spannmål från Odessa via Svartahavet har nu Deutche Bahn, DB, börjat planera för att transportera spannmål från Odessa via Rumänien och Polen och till tyska hamnar som Rostock och Hamburg.
Hur mycket av de 20 miljoner ton spannmål som ligger i Odessa och som kan fraktas med tåg i närtid kan DB inte uttala sig om i dagsläget enligt uppgifter från Reuters.
Samtidigt verkar det som att en överenskommelse om båtfrakter kommit till stånd. I dag ska Ryssland och Ukraina underteckna ett avtal i Turkiet och i går släppte Ryssland åter på gasleveranserna i North Steem 1 och EU justerade i sitt sanktionspaket mot Ryssland, vilket nu ska innebära att Ryssland återigen får sälja gödsel i Europa mot att Ryssland garanterar att inte angripa Odessa och fraktfartyg därifrån.
Totalt sett finns det 25 miljoner ton spannmål i Ukraina som behöver fraktas ut från landet för att årets skörd ska få plats.
Om båtfrakterna kommer igång borde alternativet med tåg, som nu DB arbetar med, inte vara något effektivt alternativ.
Om det blir verklighet med båtfrakter med spannmål från Ukraina gäller det förutom hamnen i Odessa även hamnar i Tjornomorsk och Pivdennyj.
FN:s övervakningsgrupp i Istanbul ska övervaka sjöfrakterna så de sker säkert.
Skulle spannmålsexporten från Ukraina komma igång får det sannolikt effekten att priset på spannmål faller initialt. Spannmålen är redan inne i en skördepress, men de flesta analytiker är ändå överens om att priserna på spannmål stiger igen under hösten.
Även om det blir en tillfällig lösning för ukrainsk spannmål nu återstår problem framöver så länge Ryssland krigar i Ukraina.