Ukraina skeppar spannmål till Afrika
Ukraina har återigen börjat skeppa spannmål från hamnar vid Svartahavet. I fredags i förra veckan avgick fyra fartyg med spannmål från Odessa till hamnar i Afrika.
Det var i mitten av juli som det senaste spannmålsavtalet mellan Ukraina och Ryssland löpte ut och inget nytt avtal tecknades då Ryssland inte längre var intresserade.
Ukraina har efter det varit tvungna att frakta spannmål via lastbil och tåg till EU samt med båtar via Donau.
På senare tid har det även gått fartyg från Ukrainska hamnar vid Svartahavet på internationellt vatten, patrullerat av Nato, men dessa rutter avbröts för en dryg vecka sedan då ryska militärfartyg ansågs som en allt för stor risk.
Nu har således Ukraina återupptagit dessa frakter. Hur länge de fortgår är oklart.
För EU har spannmålsfrakterna via lastbil och järnväg varit betungande då lagren av spannmål ökat i vårt område med prispress som följd.
Nu vidtar ukrainska myndigheter åtgärder för att styra upp denna export.
Enligt Brysselnytt denna vecka gäller följande:
Ukraina ökar kontroller för export av jordbruksprodukter
Som Brysselnytt tidigare rapporterat om har Rysslands anfallskrig i Ukraina resulterat i att stora mängder jordbruksprodukter förts in på den europeiska marknaden, inte minst i grannländerna Polen, Ungern, Slovakien, Bulgarien och Rumänien.
En starkt bidragande anledning till detta är att de traditionella exportvägarna, via hamnar på Svarta Havs-kusten, varit blockerade av Ryssland och att EU som motåtgärd inrättade solidaritetsträckor där spannmålen skulle transporteras landvägen. Dessutom har ukrainska jordbruksprodukter tullfrihet in till EU som ett sätt att stödja Ukraina. Under en period kunde trots detta exporten till havs fortsätta genom ett FN-avtal mellan de stridande parterna, som Ryssland valt att inte förlänga.
Nu har Ukraina valt att vida åtgärder för att öka kontrollen av export av jordbruksprodukter genom att strama upp reglerna för skatteinbetalningar. De nya reglerna innebär också att alla exportörer av jordbruksprodukter måste registreras hos statliga myndigheter, samt bevisa att de bland annat saknar skatteskulder och har betalat moms. Den förväntade effekten är att exporten, främst till EU, kommer att kunna kontrolleras bättre och vid behov enklare kunna justeras.
Parallell har det ukrainska konsultföretaget UkrAgroConsult tagit fram en rapport som visar att Ukraina med hjälp av EU:s stöd och nationella satsningar på hamnar vid Svarta havet kommer kunna öka sin export till “nästa optimala nivåer”. Anledningen till detta är dels att Ukraina lyckats stänga in den ryska flottan i Sevastopols hamn och därmed kunnat öppna hamnarna vid Svarta havet, och dels att de byggt ut infrastrukturen för att öka exporten via hamnar utmed floden Donau.
Enligt UkrAgroConsult innebär detta att exporterna landvägen genom Europa endast kommer vara en bråkdel så stor som tidigare under kriget.