Uppdaterad österrikare
Den första Case IH Puman rullade ut ur fabriken i St. Valentin, Österrike, år 2007. Hittills har 60 000 traktorer byggts och nu är det dags för de tre mindre modellerna att uppdateras för att följa avgaskrav steg IV. Med det kommer flera andra nyheter.
Case IH Puma 175 CVX är summerat en trevlig traktor som är enkel att sätta sig in i och köra. På de uppdaterade modellerna har man ett helt nydesignat tak med utskurna platser för belysning. För den som önskar kan LED-lampor monteras med kapacitet upp till 25 000 Lumen. I taket finns även ett fönster för att öka sikten vid körning med frontlastare. Något annat som upplevs positivt i hytten är en stor glasruta fram, vilket ökar sikten ner mot framhjulen.
Att även traktorerna i denna storlek går allt längre arbetspass om dagarna märks i Case IHs utvecklingsarbete. Kunden kan numera välja mellan tre olika förarsäten – från luftdämpade stolar med tygklädsel till ventilerade lädersäten med aktiv dämpning. Nytt i branschen är även att den övre delen på stolen kan svängas ut till vänster för att föraren ska få ytterligare stöd vid körning med kroppen vriden bakåt till höger. För den som suttit i eller kört en steglös Puma eller Magnum tidigare, blir det ingen överraskning att komma in i den uppdaterade traktorn. All instrumentering sitter välplacerad och lättöverskådlig i höger A-stolpe. Där ser man de parametrar som normalt sett finns i rattkonsolens instrument. Här har man på Case IH i stället ett fack för exempelvis en pärm med papper eller arbetshandskarna. Föredömligt har de även luftutsläppen i rattkonsolen. Traktorserien ska andas kvalité och det bidrar den läderklädda ratten till, men personligen hade jag hellre haft en fotpedal för inställning av rattens position. Här ska man ner med handen i höjd med sina knän för att justera vinkeln. Till höger sitter armstödet med i princip alla reglage som rör traktorns inställningar och det är bra. Layouten är lättöverskådlig med en uppritad traktor och symbolerna för motorinställningar placerade vid den tecknade traktorns motor, som exempel. Enkelheten gäller fler reglage. Handgasen är tvådelad, där man med den ena delen sätter högsta tillåtna motorvarv och den andra lägsta tillåtna motorvarv.
Trepunktens manövrering sker via membranknappar på den tecknade traktorn och i anslutning till det finns vred för att finjustera höjden på armarna. Detta både för den främre och bakre trepunkten. Körspaken på de steglösa Case-traktorerna är lätt att arbeta med. Den förs fram och tillbaka i ett rakt spår och ju längre fram den förs, desto högre hastighet arbetar traktorn mot. Denna princip ser vi som en fördel, då det går snabbt att hitta rätt hastighet när man kommer till vändtegen och ska manövrera traktorn. Det man dock måste vänja sig vid är att man även för spaken framåt för att öka hastigheten när man kör bakåt. Traktorn har även automatisk parkeringsbroms. Den aktiveras om man lämnar stolen eller om man står stilla i 40 sekunder, även om man sitter kvar. Case IH menar att det dels är ur säkerhetssynpunkt och dels för att transmissionen sparas. Det resonemanget går väl att köpa, men faktumet att trampa på frikopplingen och sedan lägga traktorn i växel med spaken till vänster om ratten är irriterande.
Längst fram i armstödet finns även en stor pekskärm, AFS Pro 700. I den finns två nyheter. Den första är att vändtegsautomatiken kommer i en andra version, vilket innebär att man i förväg kan programmera in vilka funktioner som ska ingå i respektive sekvens. En fördel med detta är att man kan justera sekvenserna efterhand som man kör och sedan kan flytta denna till andra traktorer som följer samma standard. Den andra nyheten är ISOBUS klass tre, vilket innebär att ett redskap som följer samma standard kan styra traktorns funktioner. Exempel på detta är en balpress som styr traktorn efter strängen och även styr hastigheten på ekipaget för att hålla en konstant hög effektivitet. En del märken erbjuder ett förprogrammerat nattläge där ljuset i skärmen dämpas. I AFS Pro 700 får man leta sig in i menyerna för att sänka ljusstyrkan, vilket gör att man vid kortare arbeten drar sig för det.
Vi tar ett varv utanför traktorn och finner en relativt stor och medtagbar verktygslåda ovanpå den kombinerade tanken för diesel och adblue. Bak finns fyra dubbelverkande hydrauluttag, samt LS-kopplingar. Uttagen har ingen färgkodning, men sitter relativt logiskt placerade. Det översta och därmed första uttaget tillhör den vänstra och första vippan i hytten och så vidare. Nytt här är att man i skärmen i hytten kan ställa in vilka hydrauluttag som ska manövreras via knapparna i körspaken och joysticken till höger. Det är bra! Trepunkten lyfter 8 257 kg. Olikt andra traktorer har fortfarande Case IH ett tryckstångsfäste som gör att tryckstången kan röra sid i sidled när det gungar. Det finns därmed risk att den slår i annat bak på traktorn.
Öppnar vi motorhuven – vilken föredömligt öppnas spikrakt uppåt och ger bra åtkomst – finner vi en sexcylindrig motor från FPT på 6,7 liter. Nominell effekt är 132 kW (180 hk) vid 2 200 rpm. Vid transport och kraftuttagsarbete kopplas boosten in och då ger motorn 166 kW (225 hk) vid 1 900 rpm. De frekventa servicepunkterna med rengöring av kylare, motorfilter och kontroll av olja görs enkelt.
Till höger finns framdragna poler till batteriet, katalysatorn där adblue tillsätts och trappstegen för att underlätta rengöring av rutan till höger och backspeglarna. De senare finns med antingen standardspegel eller med en extra vidvinkelspegel.
Case IH Puma 175 CVX
Motor: Sexcylindrig FPT på 6,7 liter och 166 kW (225 hk) maxeffekt och max vridmoment 940 Nm vid 1 500 rpm
Transmission: Steglös
Däck: 540/65R30 fram och 650/x65R42 bak
Diesel / Adblue 330 liter / 48 liter
Lyftkapacitet: 8 257 kg
Max hydraulflöde: 140 l/min
Max hydraultryck: 210 bar
Yttre hydraulik: 5 dubbelverkande uttag
Vikt: 6 480 kg (utan vikter)
Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm
Pris: Uppgift saknas
Pris per hk: Uppgift saknas
Tre plus:
- Intrumenteringen
- Vändtegsautomatiken
- Enkelheten
Tre minus:
- Automatisk parkeringsbroms
- Inget nattläge
- Tryckstångsfästet