Utstrålar kvalitet och har framskriden teknik
Fendt Favorit 714 Vario utstrålar kvalitet och har framskriden teknik. Den är mycket bekväm att köra men inget vidare snygg att titta på.
Det är tur att Fendts konstruktörer inte designar kläder. Visserligen har Variomodellerna lite finare form än föregångarna men den grågröna färgen är ful och kombinationen med orange fälgar är inte alls lyckad. För nästan en miljon kronor kunde man väl fått något trevligare.
Nej, det är rätt. Utseendet på en arbetsmaskin är inte avgörande, men efter ett par dagars provkörning är just färgen det enda man möjligtvis kan lägga på minussidan när det gäller Fendt Favorit 714 Vario. Allt annat är bra. Det är klart priset är ju ett kapitel för sig, men köparna får samtidigt mycket för pengarna. Om Fendt hade valt tryckluft till lyftdragkroksspärren så hade traktorn inte haft ett enda mekaniskt reglage. Och det är just den avancerade tekniken som är slående. De sexcylindriga Deutzmotorerna med fyra ventiler per cylinder går mycket tyst och jämt. Efter motorn sitter en turbinkoppling följt av den steglösa Variotransmisionen. En konstruktion som är avancerad men mycket lätt att köra. Eller rättare sagt hela traktorn är lätt att använda trots den invecklade tekniken. Något man definitivt inte tror första gången man sätter sig bakom ratten.
Det finns nämligen ganska många tryckknappar till höger om ratten, på höger sidopanel, i joysticken och så är det ju hela Vario-terminalen. Hur ska jag hålla reda på allt?
Men det faller sig naturligt. Tydliga symboler och ett logiskt upplägg i Vario-terminalen innebär att tio minuters instruktion är allt som behövs för att köra iväg utan fortsatta problem. Först väljs hastighetsområde I, fält 0-25 km/h eller II, transport 0-40 km/h. Det görs med frikopplingen nertrampad eller, om man så vill, med den elektriska frikopplingsknappen. Sen behöver man aldrig använda frikopplingen mer. Med säkerhetsknappen intryckt på baksidan av joysticken är det bara att vinkla den framåt eller bakåt beroende på vilken färdriktning man önskar. Så länge spaken hålls kvar accelererar traktorn. Släpps spaken hålls inställd fart och drar man spaken bakåt, framåt när man backar, så minskar farten. I ett vred på joysticken finns fyra lägen på hur snabb accelerationen ska vara. Önskat motorvarvtal väljs med fot eller handgasen och redan vid 1 800 rpm nås 40 km/h, eller 45 km/h som testtraktorn av någon anledning gick i. Det här var det manuella förfarandet, men det finns även ett automatalternativ som heter Tempomat. Då för inställs två hastigheter på Vario-terminalen. Exempelvis 10 km/h för fältarbete och 40 km/h för transport. Med en knapp väljs hastighet ett eller två. När motorvarvtalet ligger mellan 1 400 rpm och fullvarv kan man aktivera tempomaten genom att dra joysticken ut till höger. Då intar traktorn vald hastighet och håller denna så länge motorvarvet ligger kvar inom spannet. Låt säga att man kör i 10 km/h med en gödningsspridare, kommer till fältkanten, stänger av spridaren, svänger upp på vägen, väljer den högre hastigheten, aktiverar tempomaten och vips så åker man i 40 km/h och det enda man använt är pekfingret.
I Vario-terminalen görs även programmeringar för trepunktslyften samt inställningar för yttre hydraulik. Två dubbelverkande uttag styrs från en separat joystick och en, eller två som extra utrustning, styrs med knappar i körjoysticken. Alla knappar och reglage har en bra placering. Traktorn har fjädrande framaxel och hyttfjädring som standard. Hytten är tyst och man sitter bra. Även passageraren har en stoppad stol. Några av alla de finesser som jag fastnat för är två friskluftfläktar, värme i instrumentpanelen och kyla i taket. Arbetsstrålkastare där ljuskäglan kan riktas närmre och längre från traktorn med hjälp av strömbrytaren. Minikylskåp i vänster B-stolpe samt att man trots allt kan se lyftdragkroken från förarstolen. Inte speciellt vanligt på traktorer i den här storleken. Favorit 700 Vario-serien finns i fyra storlekar från 85 – 118 kW (115 – 160 hk).
Teknisk data: Fendt Favorit 714 Vario.
Motor: Sexcylindrig Deutz på 103 kW (140 hk).
Transmission: Steglös Variotransmission med kopplingsfri fram och bak.
Däck: 540/65R28 fram och 650/65R38 bak.
Bränsletank: 275 liter.
Lyftkapacitet: 8 300 kp.
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag.
Vikt: 6 180 kg (utan vikter).
Vändradie: 7,15 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar ( 16,5 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (45 liter), Hydrauloljebyte 1 000 timmar (50 liter)
Pris: 926 400 kronor
Pris per hk: 6 617 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
10 st frontvikter: 9 400
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
1 dubbelverkande hydrauluttag: 9 500
Passagerarsäte: std
Frontlyft + pto: 51 830