Vacker traktor år 1978
Kanske lite trist och kantig design med dagens mått mätt, men tekniskt sett står sig Fiat 70-90 ett tag till.
Fiat 70-90 kom ut 1984 men härstammar från 80-serien som kom sex år tidigare. Även om en del kanske finner hytt, design och färg lite trista i dag ansågs den Pininfarina designade traktorn definitivt som vacker när den första gången dök upp 1978.
Men det som gjorde den italienska traktorn mest känd var fyrhjulsdriften. Det här var en av de första traktorerna som redan från början var konstruerade för fyrhjulsdrift. Det innebar att kraftöverföringen fick plats under traktorn i stället för att tvingas monteras på sidan som var fallet med flera andra fabrikat vid denna tiden. Med en rak drivlina från transmission till framaxel behövde Fiat inte ha några begränsningar för hur stor effekt som fick överföras till framhjulen.
Fyrhjulsdriften kopplas in mekaniskt med en spak nere vid golvet till vänster om föraren. Där sitter även växelspaken till kraftuttaget och en spak för till och från av det samma.
Mekanisk växelspak för fram/back finns till vänster om förarstolen medan växelspakarna till den synkroniserade fyrväxlade lådan och de tre gruppväxlarna sitter till höger.
De flesta traktorerna är utrustade på detta sätt, men det finns några exemplar med endast två växelspakar och då med backen i grupplådan.
Att ha separat spak för fram och back var exklusivt på en jordbrukstraktor 1984. Föraren fick visserligen använda kopplingen, men det är ändå en finness att enbart dra spaken fram och tillbaka och erhålla samma hastighet i båda riktningarna. Vill man ha en ännu bekvämare traktor finns det elhydrauliska kopplingar att köpa och montera på. Det finns elhydrauliska kopplingar att köpa för runt 20 000 kronor monterat och klart, något att tänka på för den som är på jakt efter en begagnad 70-90 i dag.
Snabbväxel finns inte till 70-90. Vill man ha det får man gå på efterföljarna i 94-serien.
Trepunktslyften är helt mekanisk men har ett system som kallas Quick-lift. Det är ett reglage till höger med vilket lyften snabbt kan höjas och sänkas mellan förinställda värden. Spaken för höjdinställningen sitter onödigt långt nere till höger och det gör även de två spakarna till yttre hydraulik.
Traktorn har två dubbelverkande hydrauluttag som standard och det gick även att extrautrusta den med ett tredje. Dessvärre har det tredje uttaget utgått som reservdel varför det är omöjligt att jacka upp en befintlig traktor i dag.
Differentialspärren till bakaxeln manövreras med en golvpedal medan framaxeln har automatisk differentialspärr.
Handbromsen sitter till höger, traktorn har hängande pedaler och nästan plant golv. Fläkten sitter i taket och där finns utsläpp för både värme och friskluft. Traktorn såldes även med fabriksmonterad luftkonditionering som ett alternativ.
Dörrarna är smala men öppnas i framkant vilket innebär att de fungerar som stöd när man går in och ur hytten.
Hela motorn är täckt med huvar. Genom att lossa två klämmor tar man enkelt bort sidoplåtarna. Då kommer man åt luft-, olje- och bränslefilter. Batteriet sitter framför kylaren och blir tillgängligt genom att öppna grillen.
Traktorn har viss siktbegränsning bakåt och snett bakåt. Små trekantiga sidorutor och onödigt breda C-stolpar. Bränsletanken bak hytten gör att den lilla nedre bakrutan saknas och en spegel i bakrutan är enda lösningen för att se lyftdragkroken.
Fiat 70-90 tillverkades fram till 1993 och är såld i 623 exemplar i Sverige, de flesta med fyrhjulsdrift.
I serien fanns bland annat Fiat 110-90 som CNH lät tillverka ända fram till i våras. De sista åren var denna traktor blå och hette New Holland.
Fiat 70-90 DT
Motor: Fyrcylindrig Fiat på 46 kW (64 hk) och max vridmoment 228 Nm vid 1 350 rpm.
Transmission: Mekanisk helsynkroniserad växellåda med 12 växlar framåt och 4 bakåt, alt. 12 växlar i båda riktningarna med fram/back i separat spak.
Däck: 2wd: 9,00×16, 4wd: 11,2×28 fram och 16,9×34 bak.
Bränsletank: 93 liter.
Hydraulsystem: Kugghjulspump som ger 34 minutliter vid 2 500 rpm, max oljetryck 190 bar.
Lyftkapacitet: 3 500 kp.
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag.
Vikt: 3 400 kg (4 wd utan vikter) varav 41 procent på framaxeln.
Vändradie: 4,7 meter. (4 wd)
Serviceintervall: Motoroljebyte 200 timmar (11,7 liter), Transmissionsoljebyte 1 600 timmar (53,9 liter).
Nypris 1985: 184 000 kronor (4 wd)
Pris per hk: 2 875 kronor
Övrigt: Kraftuttag 540 och 1 000 rpm samt drivhjulsberoende.
Vad kostar utrustningen.
Oljefilter motor: 74:-
Hydrauloljefilter 124:-
Bakruta: 980:-
Generator: 1 380:-
Frontvikter 10 x 40 kg 5 150:-
Verkmästaren:
Bo Salsborn var verkmästare på Rosenqvist Maskin när Fiat 70-90 såldes som ny. Han anser traktorn mycket driftspålitlig.
– Det är ju en mycket enkel konstruktion vad gäller transmissonen och då är det ju heller inte mycket som kan gå i sönder, säger Bo Salsborn.
Han berättar att kopplingen är det som slits hårdast, men att så är det på alla fyrhjulsdrivna traktorer. Det har bytts ett antal hydraulpumpar. Ivecomotorn är bränslesnål.
– Det var visserligen inte så viktigt när traktorn var ny, men desto viktigare nu, säger Bo Salsborn.
Han tror att det är svårt att hitta missnöjda kunder och menar att det inte finns någon anledning att tveka om man är spekulant på en begagnad 70-90.
Ägaren:
– Fiat 70-90 är en pålitlig och enkel traktor fast med en del irriterande småfel, berättar Måns Kinberg, lantbrukare utanför Husqvarna.
Måns Kinberg driver mjölkproduktion och all åkermark används till vall. Han köpte sin Fiat 70-90 ny år 1990 och i dag har den gått 3 600 timmar. Måns Kinberg har även skog, men 70-90:n används enbart i vallskörden.
När traktorn var helt ny läckte matarpumpen.
– Det var ett fel som alla dessa traktorer fick och pumpen byttes utan kostnad, säger Måns Kinberg.
Efter det har traktorn gått bra. Kopplingen och generatorn har bytts ut en gång.
Enligt Måns Kinberg är det en enkel och pålitlig traktor som alltid startat. Han är speciellt nöjd med att det inte finns en massa onödiga detaljer på traktorn.
Det som däremot är sämre är att de rostar.
– Det är framförallt hytt och skärmar som far illa och det kvittar hur man sköter traktorn, säger Måns Kinberg.
Även elen kan krångla. Måns Kinberg berättar att ibland när belysningen ska slås till händer ingenting. Då får man öppna motorhuven och dra lite i sladdarna och sen går det en vecka igen.
– Det är ju inte riktigt bra, säger Måns Kinberg.
Måns har även två Fiat 110-90 av samma årsmodell men de rostar konstigt nog inte.