Valtra får inte säljas med MF och Fendt
Det är de besked vi på NilehnTeknik fått vad gäller den norska marknaden. I Norge blir det nu brist på återförsäljare när Lantmännen Maskin lämnar marknaden. Deras årterförsäljare har sålt Valtra och Claas och redan nu har två av dem valt att fortsätta med Claas och det verkar bli fler som går den vägen. På dessa orter blir Valtra utan representation. Fendt och Massey Ferguson säljs via Eik Maskins återförsäljare, ett helägt dotterbolag till Agco och enligt uppgift ska inte Valtra säljas i samma hus.
I Danmark är det enklare, där säljs också Massey Ferguson och Fendt i en organisation medan det finns separata återförsäljare fär Valtra och Claas.
Upplägget i Sverige med Valtra och Fendt i Lantmännen och Massey Ferguson i ett separat återförsäljarnät fungerar enligt Agcos idé.
Men nu verkar något mer vara på gång.
Vi har fått bekräftat att det är någon form av möte med Agco inom den högsta ledningen denna veckan och ryktet säger nu att något nytt presenteras under Agritechncia.
Ser vi på den internationella marknaden böand tillverkare har vi John Deere, CNH och Agco som är de absolut största. Dessa tre har bra kontroll på varandra, men japanska Kubota ser de som ett stort problem framöver. Man har helt enkelt inte kontroll på Kubota och detta är ett mycket finansiellt starkt bolag.
Kubota har nyligen köpt norska Kverneland och öppnat en ny traktorfabrik i Frankrike. Produktionstakten är 3 000 traktrorer per år men kan naturligtvis skruvas upp till 10 000 så fort man vill.
Men för att sälja traktorer behvöer man återförsäljare, en vara det är brist på. För att komma åt ett återförsäljarnät är det enklaste att köpa ett varumärke med bra täckning på den marknad man vill in i.
Det är därför rimligt att anta att Kubota för förhandlingar med någon av dem som redan är stora på den europeiska lantbruksmaskinmarknaden, någon som har insett framtida problem i en minskad marknad och som rdan nu vill ta höjd för det som komma ska.
Det är även rimligt att tro att något fabrikat försvinner i de kommande strukturförändringarna.
En källa som vill vara anonym nämner Valtra.
– Även om Valtra är stora i Finland och Sverige är de små i världen och Agco kan ha kommit till den kritiska gräns där det inte längre är lönsamt att hålla igång fabriken i Finland med Valtra.
För Agco är det Massey Ferguson som är volymen med Fendt och Challenger som viktiga premiumprodukter på vissa markander, Valtra är inte stora.
Valtra skulle kunna läggas ner eller säljas.
Skulle detta stämma har Lantmännen Maskin gjort ett taktiskt val vad gäller Agco. Man har tagit in Massey Ferguson halvvägs, som generalagent, och försvinner Valtra totalt eller från Agco till någon annan, tar man MF ända ut till slutkund inom egen organisation.
Vi på NilehnTeknik har sökt personer, för en kommentar, på Lantmännen Maskin, Kubota, Kverneland och Agco under hela gårdagen och i dag, utan framgång.