Världspremiär för helt nya Volkswagen Touran
På bilsalongen i Genève (3-21 mars) presenterar Volkswagen en helt nyutvecklad generation av mångsidiga Touran. Den 5- eller 7-sitsiga modellen erbjuder det största lastutrymmet i klassen och assistans- och komfortsystemen sätter ny standard. De nya motorerna är upp till 19 procent snålare med bränslet.
10 viktiga fakta om nya Touran:
Helt nyutvecklade Touran är den första MPV (Multi Purpose Vehicle) som är byggd med den modulära MQB-plattformen.
Nya Touran är längre (+130 mm), bredare (+41 mm) och lägre (-6 mm) än sin föregångare. Vikten har kunnat sänkas med 62 kg.
Förlängd hjulbas gör Touran ännu rymligare.
Med sin lastvolym på 970 liter erbjuder Touran det största lastutrymmet i klassen (lastad till taket till 2:a sätesraden).
De nya sätena i den 5- eller 7-sitsiga MPV:n kan fällas så att lastrumsgolvet blir plant vilket ökar mångsidigheten och variationsmöjligheterna. Den 7-sitsiga versionen är standard på den svenska marknaden, medan den 5-sitsiga är tillval.
Upp till 47 förvaringsfack och nya ”Pure Air 3-zons Climatronic” gör Touran till den perfekta reskamraten i vardagen.
Ingen annan bil i klassen erbjuder lika många assistans- och komfortsystem. Den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, trötthetsvarnare, PreCrash passagerarskyddsystem och multikollisionsbroms är standard i samtliga versioner på den svenska marknaden.
Nytt utbud av infotainmentutrustning – nu för första gången med MirrorLink™ och Android Auto (Google). Även ”CarPlay” (Apple) kan bli aktuellt i Sverige.
TSI- och TDI-motorerna förbrukar upp till 19 % mindre bränsle. Touran 1,6 TDI med DSG-växellåda förbrukar endast 4,1 l/100 km.
Nya Touran lanseras i Sverige i höst. Priserna är ännu ej fastställda.
En reskamrat för det mobila livet, en MPV (Multi Purpose Vehicle) som imponerar med sitt optimalt användbara utrymme och sin perfektion in i minsta detalj – nu presenterar Volkswagen en helt nyutvecklad generation av mångsidiga Touran som hittills sålts i cirka 1,9 miljoner exemplar i Europa, Asien och Afrika. Sedan premiären 2003 har cirka 14 500 exemplar sålts i Sverige. Under 2014 var Touran marknadsledare i sitt segment i Sverige.
– Nya Touran är den första MPV som är byggd med den av Volkswagen framtagna modulära MQB-plattformen. Den ger många konstruktionsmässiga och konceptionella fördelar. Ta till exempel de märkbart kraftfullare proportionerna utvändigt med en påfallande lång hjulbas, mycket korta överhäng och det därigenom banbrytande utnyttjandet av utrymmet, säger Volkswagens utvecklingschef Jakob Neußer.
Den svenska marknaden
Nya Touran lanseras i Sverige i höst, exakt lanseringsdatum är ännu inte fastställt. Priserna är inte heller fastställda. I Sverige är den 7-sitsiga versionen standard och lastvolymen som anges nedan i texten gäller denna versionen. Den 5-sitsiga kan väljas som tillval. Modellversionerna är Masters och GT. Värdena för förbrukning är preliminära.
Lägre vikt och upp till 19 % lägre förbrukning
Precis som för andra modeller som byggts med MQB, har Volkswagen kunnat sänka vikten också för Touran. Detta trots att längden utökats med 130 mm och att både säkerheten och komforten stärkts ytterligare. Upp till 62 kg har sparats in jämfört med föregångaren. Bakom viktminskningen ligger innovativa lättviktskonstruktioner som tillämpats på både drivsystem och karosseri. Sänkt vikt sänker förbrukningen. Samma sak gäller effektiv aerodynamik. Volkswagen har lyckats sänka cW-värdet till 0,296 – ett exceptionellt bra resultat för en MPV.
De nya respektive vidareutvecklade och genomgående starkare turbomotorerna gör nya Touran till en av de piggaste och miljöeffektivaste MPV:erna på marknaden. De tre bensinmotorerna (110 hk, 150 hk, 180 hk) och de tre dieselmotorerna (110 hk, 150 hk, 190 hk) är upp till 19 % sparsammare med bränslet.
Den snålaste dieselmodellen är 1,6 TDI på 110 hk som med en 7-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar endast förbrukar 4,1 l/100 km. Den bränsleeffektivaste bensinversionen är 150 hk starka 1,4 TSI som med en 7-stegad DSG har en snittförbrukning på 5,4 l/100 km. Till standardutrustningen hör alltid start/stopp-system och bromsenergiåtervinning.
Vidareutvecklad design
Även designen har omarbetats.
– Den kraftfulla och precisa designen för nya Touran plockar upp föregångarens avskalade framtoning med sina långa glaspartier på sidorna. Vi har vidareutvecklat designkonceptet, delvis nyskapat det och vässat det ytterligare, allt baserat på hög kontinuitet, säger Volkswagens designchef Klaus Bischoff
Längre fram kommer även R-Line-utrustningen från Volkswagen R att erbjudas till nya Touran, vilket ger en speciellt sportig utstrålning.
Kupé med nya Fold-Flat-säten
Formgivarna har gett den högklassiga interiören en ny design. Tack vare de nyutvecklade Fold-Flat-sätena, har dessutom vikten kunnat sänkas. Bland annat har sätena i den andra raden blivit betydligt lättare. Nedfällda ger de en helt plan lastyta, på det sättet erbjuder Touran med sina kompakta yttermått maximalt med plats ombord. Även med fem personer i bilen rymmer den plats för 917 liter bagage när man lastar upp till taket.
Högteknologi för mer säkerhet och komfort
Framhjulsdrivna Touran är en av de säkraste MPV:erna i världen. Bakom detta ligger en kaross som med hjälp av höghållfasta stålsorter har optimerats för att stå emot kollisioner på ett optimalt sätt: karosstrukturen har gjorts cirka 25 procent styvare, upp till nio krockkuddar, ett mycket neutralt chassi med individuell hjulupphängning, och ett för klassen banbrytande stort urval av nya assistanssystem.
– Innovationskraften i de här systemen penetrerar klassgränserna och berikar segmentet för kompakta familjebussar med aktiv och passiv säkerhet på en aldrig tidigare uppnådd nivå, säger Jakob Neußer.
På den svenska marknaden är multikollisionsbromsen, den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, trötthetsvarnaren och det proaktiva passagerarskyddsystem PreCrash exempel på standardutrustning (samtliga versioner).
Bland tillvalen finns Traffic Jam Assist (som underlättar vid kökörning) och Side Assist med Blind Spot-sensor (som varnar för fordon i den döda vinkeln när man ska byta körfält) inklusive Rear Traffic Alert (som varnar för korsande trafik då man backar ut från en parkeringsplats). För första gången i en familjebuss erbjuds dessutom Trailer Assist (som gör det enklare att köra med släp).
Det finns fler innovativa system som fulländar komforten: nyheter för Touran är till exempel den elektriska öppningen och stängningen av bakluckan, den automatiska öppningsfunktionen Easy Open för bakluckan (aktiveras med en fotrörelse), körprofilsval och ljusstarka LED-strålkastare.
LED ersätter Xenon
LED-strålkastarna (tillval) ersätter den tidigare Xenon-belysningen på nya Touran. Det finns två varianter att välja mellan. I grundversionen är både halv- och helljuset av LED-typ och strålkastarna kan kompletteras med helljusautomatiken Light Assist. Toppversionen av LED-strålkastarna är dessutom försedda med dynamiskt kurvljus, LED-varselljus och (som tillval) den dynamiska helljusregleringen Dynamic Light Assist.
Nya infotainmentsystem
Volkswagen har förnyat hela sitt utbud av infotainmentutrustning. De tre radio- och navigationssystemen hör till den andra generationens infotainmentsystem och är alla försedda med en display från 6,5 till 8 tum. De enskilda 6,5″-enheterna är ”Composition Media” och ”Discover Media” (med navigation) samt radio/navigationssystemet ”Discover Pro” med en 8″-display. DAB+ digitalradio står till förfogande för alla systemen. Samtliga versioner kan dessutom beställas med Dynaudio Sound System. För denna trio av enheter kommer Volkswagen som en nyhet också att erbjuda ”App Connect”.
Nya uppkopplingsmöjligheter
När nya Touran släpps, är det första gången denna kan fås med ”MirrorLink™” som presenterar olika Volkswagen-appar på infotainmentsystemets display. ”MirrorLink™” har tagits fram av ett industrikonsortium bestående av fordons- och smartphonetillverkare (till de senare hör bland annat Samsung, HTC, Sony och LG). ”Mirror-Link™” kan också fås till Polo, Golf, Golf Sportsvan och Passat.
En nyhet är att Volkswagen redan från marknadslanseringen av Touran dessutom utvidgar smartphoneplattformen ombord med ”Android Auto” (Google). Även ”CarPlay” (Apple) kan bli aktuellt på den svenska marknaden. Precis som MirrorLink™ gör även dessa det möjligt att visa och hantera appar på infotainmentsystemets pekskärm. Systemen från CarPlay, Android Auto och MirrorLink™ sammanför Volkswagen under ”App Connect”. Nya Touran kan på detta sätt erbjuda nya uppkopplingsmöjligheter.
Smarta, genomtänkta detaljer
Det är inte bara assistans- och infotainmentsystemen som visar att det här är en bil som är mycket genomtänkt. Till finesserna hör till exempel de upp till 47 olika förvaringsfacken, däribland en stor, medtagbar behållare under det främre mittarmstödet. Eller en bagagerumsbelysning som med ett klick kan tas loss och användas som ficklampa. Konsekvent genomtänkta lösningar präglar också bilens klimatsystem.
En nyhet är den automatiska klimatanläggningen ”Pure Air Climatronic” (tillval) med tre zoner och ny filterteknik. En luftkvalitetssensor med ett aktivt biogenfilter ser då till att hålla luftkvaliteten på konstant hög nivå och förhindrar att olika föroreningar tränger in, till och med små svampsporer och allergener stoppas. Detta är idag en helt unik teknik.
Hög utrustningsnivå – autobroms standard
På den svenska marknaden kommer två olika modellversioner att erbjudas: ”Masters” och ”GT”. Redan Masters bjuder på en rik standardutrustning: 16-tums lättmetallfälgar, klimatanläggning, Fold-Flat-säten, upp till nio krockkuddar, en starkare TSI-motor (nu på 110 hk mot tidigare 105 hk), B-stolpar i svart högglans, ISOFIX-fästen för bilbarnstolar i alla sätena bak, bältespåminnare även i den 2:a och 3:e sätesraden, kromade dekorlister runt luftinsläpp och kombiinstrument samt insynsskydd med komfortöppning (utdragbar jalusi som lätt kan stuvas undan).
Som standard ingår också omfattande aktiva säkerhetssystem som till exempelvis den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, trötthetsvarnare, PreCrash och multikollisionsbroms. Det nya radiosystemet ”Composition Media” och den likaså nya elektriska parkeringsbromsen är också standard.
Touran ”GT” bjuder utöver allt detta på detaljer som kromlister runt sidorutorna, 17-tums lättmetallfälgar, sportchassi, Ambientebelysning och en ny klimatanläggning med tre zoner (inklusive manöverpanel i andra sätesraden). För första gången kan Touran nu också fås med LED-strålkastare. En extra sportig touch får bilen med exteriör- och interiörpaketen från ”R-Line” som lanseras senare.
Den nya exteriören
Dimensionerna. Volkswagen erbjuder ett av marknadens bredaste och mest attraktiva utbud av MPV:er och familjebussar. På personbilssidan erbjuds Golf Sportsvan, Touran och Sharan medan Volkswagen Transportbilar har Caddy och Multivan i sitt program.
Touran, som är positionerad mellan Caddy och Sharan, mäter i sin nyaste version 4 527 mm i längd och har alltså blivit 130 mm längre. Ändå är den fortsatt en av de mest kompakta familjebussarna i sin klass, men trots detta har Touran det största lastutrymmet i klassen. Detta maximala utnyttjande av yttermåtten och de fördelar som dessa ger när man kör och ska manövrera bilen, kan alla tillskrivas den innovativa modulära MQB-plattformen.
Bilens längd kunde till ovanligt stor del anpassas efter hjulbasen, den mäter nu 2 791 mm och är därmed 113 mm längre än hos föregångaren. Den förlängda hjulbasen förlänger också de innerutrymmen som kan utnyttjas. Karossen på nya Touran är 181,4 cm bred utan backspeglar (+41 mm) och 162,8 cm hög utan takreling (-6 mm). Genom att ha växt både på längden och bredden samtidigt som den blivit lägre, har förhållandet mellan proportionerna blivit märkbart mycket mer dynamiskt.
Karossdesignen. De nu mer dynamiska proportionerna har tillsammans med Volkswagens uttrycksfulla formspråk gjort nya Touran till en sportig, kraftfull, modern och attraktiv familjebuss. Den utökade längden och den förlängda hjulbasen ger dessutom nya Touran ett mer långsträckt och vuxet intryck. Formgivarna har vidareutvecklat den föregående modellen genom att ge karossen moderna ytor och precisa, horisontella linjer som ger den en ännu kraftfullare utstrålning. Trots sina finslipade proportioner och vässade dynamik, förblir dock nya Touran en bil som står för vad den är – en praktisk och högklassig MPV med gott om utrymme för alla resor.
Fronten. Flera horisontellt inriktade detaljer delar på ett mycket precist sätt upp frontpartiet och får samtidigt bilen att verka bredare. Alla linjerna är avstämda mot varandra på ett logiskt och harmoniskt sätt. Touran är den första MPV från Volkswagen som kan fås med LED-strålkastare (tillval). Rent allmänt präglas Touran av sina fina och högklassigt utförda detaljer. Ett exempel på detta i fronten är den smala, undre luftspalten som framhäver Tourans bredd och låga tyngdpunkt.
Silhuetten. Kraftfulla hjulhus och horisontellt strukturerade designelement ger sidopartierna en dynamisk look. Något man ser direkt är att sidorutorna blivit smalare och mer uttrycksfulla än på föregångaren. Glasytornas nya proportioner, det mer markerade området runt A- och D-stolparna och de högblanka B- och smalare C-stolparna ger tillsammans ett mer exklusivt intryck. För första gången får nu Touran ytterligare en kromlist runt sidorutorna. Under sidorutorna löper en precist konturerad midjelinje, den så kallade Tornadolinjen som är en typisk designdetalj för Volkswagen. Från sidan betraktat, ser Tornadolinjen och dörrhandtagen ut att smälta samman till en linje. Linjen plockar upp strålkastarnas sidoprofil i höjd med A-stolpen och sträcker sig sedan ända bak in i de nydesignade baklyktorna.
En annan markant designdetalj på sidorna är D-stolpen som fått kraftigare och mer dynamiska former än på föregångaren. Genom den markerade vinkeln i sidorutornas former och den snyggt fallande taklinjen verkar den betydligt flackare och därmed sportigare än tidigare. Sist men inte minst kännetecknas nya Touran av sina uttrycksfulla trösklar som förstärker den kraftfulla silhuetten.
Bakpartiet. Den runtomlöpande Tornadolinjen infogar bakpartiet i den övergripande designen. I höjd med VW-märket löper ytterligare en linje som fortsätter in i baklyktorna (som tillval i LED-utförande) och bildar en aerodynamisk kant på bakluckan. Samtidigt får den trapetsformade nummerskyltspanelen tillsammans med baklyktorna bakpartiet att se ännu bredare ut. De smala baklyktorna smälter harmoniskt in i bakpartiets linjer. Den ljusbild de skapar har en ny design. Djupt liggande reflektorer långt ut på kanterna får tyngdpunkten att verka lägre. En stiliserad diffusor i svart markerar nederdelen på bakpartiet.
Den nya interiören
Superflexibla Fold-Flat-säten. Endast om interiören i bilen överensstämmer med förarens och de upp till sex passagerarnas krav och önskemål, kan en MPV bli en verklig storsäljare. Det är just detta som alltid varit Tourans recept för framgång, och med den nya generationen av bilen har det hela finslipats ytterligare.
Likaså har kvaliteten och ergonomin förfinats. Här spelar det nya sätessystemet Fold-Flat en framträdande roll. Med detta kan de upp till fem singelsätena i den andra och tredje raden, liksom ryggstödet på passagerarsätet fram fällas ned platt på ett par sekunder och då bilda ett sammanhängande lastgolv.
För att utnyttja hela den maximala lastvolymen på upp till 1 857 liter (last upp till taket fram till framsätenas rygg i den 7-sitsiga versionen), kan ryggstöden i den andra (3) och tredje raden (2) enkelt fällas ned och hela sätena sänkas ned helt i golvet. Resultatet är en plan och sammanhängande lastyta. Alla sätena finns alltså alltid med ombord och kan, när så behövs, fällas ned på ett platsbesparande sätt. När det gäller den andra sätesraden sker detta bekvämt från sidan, och den tredje raden kan lika enkelt fällas ner eller upp från lastutrymmet.
Märkbart längre invändigt. Ett betydelsefullt kännetecken för nya Touran är att längden invändigt vuxit med 63 mm till hela 1 779 mm. Här kommer de konstruktionsmässiga fördelarna med MQB-plattformen till sin fulla rätt: Karosslängden, som jämfört med föregångaren är 130 mm längre, har genom att hjulbasen utökats (med 113 mm) till stor del kommit interiören till godo. Och det här är något man märker tydligt i alla de tre sätesraderna.
Instrumentpanel, instrument, handhavande. Den nya instrumentpanelen är i ännu högre grad inriktad mot föraren jämfört med en förra modellen. Den övre delen av instrumentpanelen är tillverkad med slushteknik. I detta mjuka parti finns ett lockförsett förvaringsfack. I mitten ovanför mittkonsolen sitter de integrerade krominfattade luftinsläppen. Nedanför finns en applikation som likt en vinge sträcker sig över hela instrumentpanelens bredd. På passagerarsidan sitter ett stängbart fack integrerat som också fungerar som handsk- eller mediafack (USB-gränssnitt, Bluetooth för telefonen osv.). I mitten sitter infotainmentsystemet, inramat i svart högglans, och därunder reglagen till klimatanläggningen samt en rad knappar (bl.a. för start/stopp-systemet, körprofilsväljaren, den elektriska bakluckan, och Park Assist).
Både ergonomiskt och utseendemässigt präglas förarmiljön av den sluttande mittkonsolen. Framför växelspaken finns ett förvaringsfack. I detta kan också kopplingsboxen (tillval), som kopplar en smartphone till den yttre antennen, sitta inbyggd. Fler förvaringsfack hittar vi mellan de nya tubinstrumenten och vid golvet på passagerarsidan (för surfplattor).
Modellversion GT är som standard utrustad med Ambientebelysning, för första gången nu inte bara integrerad i dörrarna och vid golvet utan också som ljuslister på sidorna av det stora panoramasoltaket (tillval, nu med en yta på 1,34 m² jämfört med tidigare 1,15 m²) vilket ger den stängda soljalusien indirekt belysning.
Sätesrad 1 (förarsäte och passagerarsäte fram). Föraren och framsätespassageraren sitter 625 mm över vägbanan. En jämförelse: I en Golf GTI är detta avstånd 496 mm. Bägge modellerna erbjuder trots alla sina skillnader perfekt ergonomi. Framsätena, som nu också kan fås med elektrisk inställning som tillval, tillåter en motsvarande upprätt sittställning. Jämfört med den förra modellen är rattstångens vinkel något flackare, vilket gör att ratten (som nu kan fås med rattvärme) är mer upprätt. Förutom förvaringsfacken i instrumentpanelen, har föraren och framsätespassageraren också tillgång till två mugghållare i mittkonsolen, ett stort förvaringsfack under mittarmstödet liksom till stora dörrfack och utdragbara lådor under sätena. Touran är dessutom utrustad med fällbara bord på framsätenas baksida.
Sätesrad 2 (3 singelsäten). Den förlängda hjulbasen kommer också gästerna i den andra sätesraden till godo. Justeringsområdet för de tre separata sätena har ökats med 40 mm vilket gör att de totalt kan skjutas hela 20 cm i längdled. Ryggstödens vinkel kan justeras i tre lägen. Använder man sätena i den 2:a raden, kan föraren se på bälteskontrollen om alla passagerarna i detta säte spänt på sig sina bälten. För första gången i en Touran finns det nu också stolvärme bak och för extra komfort även en klimatanläggning med tre zoner, Pure Air Climatronic (tillval i Masters, standard i GT).
En annan nyhet ombord är armstödet i mittsätet bak för passagerarna på ytterplatserna. Som skydd mot alltför starkt solljus har nu två soljalusier integrerats i dörrarna. Speciellt när man har små barn som passagerare, är detta en viktig utrustningsdetalj.
De nya Fold-Flat-sätena är inte bara praktiska, de bjuder också på bättre sittkomfort och ger mer utrymme i huvudhöjd (+6 mm). I den 2:a sätesraden är Touran 1 518 mm bred i armbågshöjd. Denna bredd garanterar, till skillnad från hur fallet är i många andra familjebussar, att tre bilbarnstolar här får rum bredvid varandra. Alla de tre sätena i den 2:a raden, och även de båda sätena i den 3:e, är dessutom försedda med ISOFIX-fästen inklusive Top Tether-fästpunkter.
Sätesrad 3 (2 singelsäten). Den tredje sätesraden består av två singelsäten. Även här har utrymmet för knäna förbättrats (+54 mm). Det har också blivit enklare att stiga i och ur tack vare att den 2:a sätesraden nu försetts med en Easy-Entry-funktion som gör att sätena kan fällas fram. Takhöjden i den 3:e raden har vuxit med 13 mm.
Lastutrymme. Alla baksätena samt ryggstödet på passagerarplats fram kan fällas ned och kan på så sätt ge ett individuellt anpassningsbart, plant lastgolv. Lastar man en Touran upp till taket och fram till den 2:a sätesraden, rymmer lastutrymmet upp till 917 liter. I det här fallet är ett skiljenät spänt bakom den 2:a sätesraden. Fäster man istället detta nät bakom framsätet, ökar lastvolymen till 1 857 liter. Som tillval finns dessutom ett lasthanteringssystem. Detta består av ett nytt skensystem med ett uppspänt, skjutbart nät. Nätet kan även användas för förvaring.
De nya motorerna: 3 TSI + 3 TDI
Det kommer att finnas totalt sex motorer till nya Touran då den lanseras: tre bensindrivna (TSI) och tre dieslar (TDI). Alla är 4-cylindriga, direktinsprutade och turboladdade och uppfyller utsläppsnormen Euro 6. Start/stoppsystem och energiåtervinning är standard. Trots att de nya motorerna är upp till 19 % snålare med bränslet, är de piggare och levererar högre effekt: TSI-motorerna utvecklar 110 hk, 150 hk respektive 180 hk. Dieselmotorerna har en effekt på 110 hk och 150 hk – toppversionen hela 190 hk. Med undantag av grundmotorn (1,2 TSI på 110 hk) kan alla motorerna kombineras med den automatiska DSG-växellådan med dubbla kopplingar. När det gäller den starkaste bensinmotorn hör DSG till standardutrustningen.
1,2 TSI på 110 hk. Den 110 hk starka instegsmotorn (1,2 TSI) för nya Touran levererar 5 hk mer än motsvarande motor i den förra versionen. Touran 1,2 TSI BlueMotion Technology levereras med en manuell 6-växlad växellåda.
1,4 TSI på 150 hk. På nästa effektnivå erbjuds en 1,4-liters TSI-motor med en effekt på 150 hk, 10 hk mer än i den förra generationen. Som tillval kan Touran 1,4 TSI BlueMotion Technology levereras med en 7-stegad DSG-växellåda vilket ger nya Touran en förbrukning på 5,4 l/100 km.
1,8 TSI på 180 hk. Den starkaste bensinmotorn är en 1,8-liters TSI på 180 hk, alltså 10 hk starkare än den förra versionen. Som standard levereras denna den vassaste motorn med en 7-stegad DSG-växellåda.
1,6 TDI på 110 hk. Precis som instegsmotorn bland de bensindrivna alternativen, levererar motsvarande dieselmotor en effekt på 110 hk. Detta är 5 hk mer än för den förra versionen av denna motor. Som tillval kan Touran 1,6 TDI BlueMotion Technology levereras med en 7-stegad DSG-växellåda även på denna effektnivå. Snittförbrukningen ligger då på 4,1 l/100 km.
2,0 TDI på 150 hk. Den 150 hk starka 2,0-liters TDI BlueMotion Technology har dubbla balansaxlar vilket gör den extra tyst i drift. Den nya motorversionen levererar 10 hk mer än den förra. Som alternativ till en manuell växellåda kan denna Touran fås med en 6-stegad DSG-växellåda.
2,0 TDI på 190 hk. Den starkaste motorn, som också den har två balansaxlar, kan vi också hitta under huven på sportiga Golf GTD. I nya Touran levererar denna motor 190 hk och den är som standard kopplad till en 6-stegad DSG-växellåda.
Innovativa assistanssystem
Till de nya assistanssystem som Touran har att erbjuda, hör multikollisionsbromsen, den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake, det proaktiva passagerarskyddsystemet PreCrash och trötthetsvarnare till standardutrustningen (samtliga versioner).
Bland tillvalen finns Traffic Jam Assist (som underlättar vid kökörning) och Side Assist med Blind Spot-sensor (som varnar för fordon i den döda vinkeln när man ska byta körfält) inklusive Rear Traffic Alert (som varnar för korsande trafik då man backar ut från en parkeringsplats). För första gången i en MPV erbjuds dessutom Trailer Assist (som gör det enklare att köra med släp). Assistanssystemen i detalj:
Trailer Assist. Nya Touran kommer att erbjuds med ett assistanssystem som gör det enklare än någonsin att backa med släp: ”Trailer Assist” – ett system som gjorde debut med nya Passat. För att backa in ett släp på en uppfart utifrån vägen, stannar föraren bilen på en viss punkt och lägger i backen. Systemet aktiveras med en knapptryckning. På kombiinstrumentet visas då den aktuella och den möjliga styrvinkeln. Detta görs med hjälp av bildbehandlingsalgoritmer som används på data från backkameran. Kameran övervakar och utvärderar släpets vinkel i förhållande till bilen. Med hjälp av sidobackspegelns inställningsknapp, som då fungerar som en joystick, kan föraren steglöst ställa in önskad färdriktning för släpet. Touran övertar då styrningen av bilen baserat på förarens kommandon medan föraren bara behöver sköta bromsen och gasen. Inriktningen av bilen sker med hjälp av den automatiska styrningen av det elektromekaniska styrservot.
Side Assist med Blind Sport Sensor och Rear Traffic Alert. Detta system kan bidra till att förhindra svåra olyckor – speciellt i dessa båda situationer:
1) På motorväg, genom att systemet detekterar både snabba omkörande som långsamt körande bilar som befinner sig i den döda vinkeln och i så fall varnar föraren om detta genom att tända en LED-lampa i ytterbackspegeln. På detta vis gör systemet det säkrare att köra om. Om man utöver Side Assist också installerat det kamerabaserade systemet Lane Assist, aktiveras varningen också om man styr mot den farliga sidan (även om blinkern ej används). Systemet styr också aktivt emot om man börjar att byta fil.
2) När man ska backa ut från en parkeringsplats som ligger i rät vinkel mot vägen. I denna situation erbjuder backa-ut-assistenten ”Blind Spot Sensor” med ”Rear Traffic Alert” revolutionerande hjälp genom att systemets radarsensor kan upptäcka fordon som närmar sig från sidan. Om det skulle finnas risk för en kollision, avger systemet först en visuell varningssignal och sedan ett varningsljud. Om föraren inte avvärjer den farliga situationen och det föreligger risk för en kollision, börjar systemet automatiskt att bromsa.
Front Assist med autobromsfunktionen City Emergency Brake. Front Assist är ett system som varnar föraren och själv kan bromsa bilen om det finns risk för en kollision. I Front Assist ingår också City Emergency Brake. Medan det är Front Assist som i höga hastigheter varnar om det finns risk för en kollision eller att avståndet till framförvarande är för kort och också kan bromsa ner bilen om så skulle behövas, är det City Emergency Brake som tar hand om detta i lägre hastighet i stan.
Automatisk avståndsreglering (ACC). Precis som Front Assist med City Emergency Brake, använder sig detta system av en radarsensor monterad i fronten. Föraren kan ställa in önskad hastighet i intervallet 30-160 km/h. ACC fungerar både med en manuell växellåda och med en DSG-växellåda. I alla Touran med en DSG-växellåda kan ACC bromsa ner bilen helt till stillastående om man ligger bakom ett fordon som saktar in för att stanna. Efter kvittens från föraren, kan ACC (i kombination med en DSG-växellåda) köra vidare automatiskt. ACC håller den inställda hastigheten och det förvalda avståndet till framförvarande fordon konstant och bromsar resp. accelererar automatiskt bilen i flytande trafik. Via valt körläge respektive vald körprofil (tillval) kan systemets dynamik varieras.
Multikollisionsbroms. En standardmonterad tekniskt avancerad lösning för Volkswagens MQB-modeller är den så kallade multikollisionsbromsen. Systemet kan automatiskt bromsa ned en bil efter en kollision för att få ner rörelseenergin så mycket som möjligt. Multikollisionsbromsen utlöses av krockkuddesensorerna vid en primär kollision. Föraren har när som helst möjlighet att ta över från systemet – ger man gas, kopplas systemet ur. Multikollisionsbromsen stängs också av om föraren själv börjar bromsa med ännu högre bromskraft. I princip kan multikollisionsbromsen bromsa ner bilen till en hastighet av 10 km/h. Den resterande hastigheten är avsedd att kunna användas för att styra bilen till en säker plats efter inbromsningen.
Proaktivt passagerarskyddssystem. Om det proaktiva passagerarskyddssystemet upptäcker att det finns risk för en kollision – till exempel vid full inbromsning med aktiverad bromsassistent – förspänns förarens och framsätespassagerarens säkerhetsbälten automatiskt för att optimera krockkuddarnas och säkerhetsbältenas skyddsverkan. Handlar det om en kritisk situation där bilen är i obalans, som vid en kraftig över- eller understyrning med ESC-ingrepp, stängs dessutom sidorutorna (endast en liten luftspalt lämnas öppen) och panoramasoltaket. Om sidorutor och tak är nästan helt stängda, får sidokrockkuddarna och krockkuddarna avsedda för huvudena bäst stöd och kan då ge bästa möjliga skyddsverkan.
De nya komfortsystemen
Easy Open. Om bilen är utrustad med Keyless Access (ett automatiskt lås- och startsystem), räcker det tack vare Easy Open med en viss fotrörelse bakom bilen för att bakluckan ska öppnas automatiskt. Själva gränssnittet mellan människa och maskin består av en närhetssensor som sitter vid den bakre stötfångaren och kan registrera kickrörelsen med foten.
Körprofilsval. Fyra, eller i kombination med DCC (adaptiv chassireglering) fem, körprofiler står till förarens förfogande: ”Eco”, ”Sport”, ”Normal”, ”Individual” och, i kombination med DCC dessutom, ”Comfort”. I läget ”Eco” har motorstyrningen, klimatanläggningen och andra hjälpsystem en speciellt förbrukningsminimerad inställning. Om bilen är utrustad med en DSG-växellåda, kan man i Eco-läget också använda en frirullningsfunktion: När föraren släpper upp gasen – till exempel i en utförsbacke – kopplar DSG-växellådan ur och motorn går ner på tomgång. Det gör att bilens inneboende rörelseenergi kan utnyttjas maximalt. I läget ”Sport” däremot, blir till exempel dämpningen styvare, motorresponsen mer dynamisk och DSG-lådans växlingspunkter förskjutna – för sportigare körning.
Elektrisk parkeringsbroms. Istället för handbromsspak, som i den förra versionen, hittar vi i nya Touran en strömbrytare och en ”Auto Hold”-knapp på mittkonsolen. Den elektriska parkeringsbromsen har många fördelar: Genom att någon handbromsspak inte behövs, frigörs plats mellan framsätena och dessutom släpper den elektriska parkeringsbromsen automatiskt när man kör iväg. Detta gör det lättare vid start i backe. Sist, men inte minst, förhindrar ”Auto Hold”-systemet att bilen börjar rulla iväg från stillastående.