Världspremiär för nya VW Touareg
Med den tredje generationen av Touareg presenterar Volkswagen en helt ny bil med de senaste infotainment-, komfort- och assistanssystemen samt ny uttrycksfull design.
Under förra året levererade Volkswagen cirka 6 miljoner personbilar till kunder runt om i världen. Nu gör en ny Volkswagen entré på marknaden. En bil som når nya ännu högre nivåer när det gäller den senaste teknologin. Den 23 mars var det världspremiär i Kina för en helt nyutvecklad generation av märkets flaggskepp – Touareg.
Bland annat imponerar nya Touareg med det nya infotainmentsystemet ”Innovision Cockpit” som bildar en helt digital förarmiljö. Förare använder Innovision Cockpit för att anpassa assistans-, kördynamik- och komfortsystemen till sin personliga smak, bilen blir “deras” Touareg. Det öppnar en värld där föraren och passagerarna ombord inte längre behöver anpassa sig till bilen, snarare anpassar bilen sig till dem.
Som en ny smartphone är nya Touareg inställd och anpassad till personliga behov. Detta möjliggörs av en ny hög nivå av uppkopplade system och program − styrd via digitala gränssnitt och multifunktionsratten.
Nya Touareg visar även vägen med de senaste och mest avancerade komfort- och assistanssystemen, varav många är standard på den svenska marknaden.
Utmanar det etablerade
Volkswagens chefsdesigner Klaus Bischoff och hans team har tagit Touaregs design in i en ny era och dimension. Dessutom matchar designen och tekniken varandra perfekt. Med nya Touareg har Volkswagen nämligen tagit positioneringen av sitt flaggskepp ytterligare ett snäpp och gjort den till en exklusiv allroundbil.
Med sin innovativa teknik, mångsidighet, utmärkta komfort och sina dynamiska köregenskaper är den inte vilken bil som helst, utan sticker kaxigt ut och utmanar det redan etablerade. Touaregs mycket uttrycksfulla design avspeglar modellens nya positionering. Klaus Bischoff:
– Vi gavs möjlighet att förverkliga vår mest ambitiösa vision om en stor, exklusiv Volkswagen-SUV. Och den möjligheten har vi naturligtvis utnyttjat fullt ut. Nya Touareg har en design som tydligt visar att den är Volkswagens flaggskeppsmodell.
Nya mått och lägre vikt
Jämfört med föregångaren har den tredje generationen av Touareg vuxit både på längden och bredden. Nya Touareg är 4 878 lång (+77 mm jämfört med föregångaren), 1 984 mm bred (+44 mm) och 1 702 mm hög (-7 mm).
De nya måtten ger inte bara sportigare proportioner utan har också en positiv effekt på utrymmet interiört. Ökningen av längden har till exempel resulterat i att bagagevolymen kunnat utökas betydligt – från 697 till 810 liter (med baksätet uppfällt).
Lasten går att dölja för nyfikna blickar med hjälp av ett elmanövrerat insynsskydd (tillval). Trots att Touareg blivit både längre och bredare, väger karossen 106 kg mindre – allt tack vare en smart materialmix bestående av 48 % aluminium och 52 % högklassigt stål.
”Innovision Cockpit” − standard i Sverige
Med nya Touareg presenterar Volkswagen för första gången sin helt digitala förarmiljö. Här smälter den digitala mätartavlans display (12”) och det avancerade navigationssystemets display (15″) ihop och bildar Innovision Cockpit − ett Infotainmentsystem som nästan helt saknar knappar och reglage av traditionellt slag.
Gränssnittet är nytt och har flera anpassningsmöjligheter, men är samtidigt lika enkelt att använda som på Volkswagens övriga modeller. Innovision Cockpit är standard i Sverige.
Som standard på den svenska marknaden ingår även induktiv laddningsmöjlighet för smartphones, App-Connect som stödjer gränssnitten MirrorLink®, Apple CarPlay™ och Android Auto™ (Android Auto har ännu inte aktiverats av Google) samt möjlighet att ansluta och styra infotainmentsystemet via en smartphone.
Fullproppad med nya innovationer
Touareg lanseras med den största uppsättningen assistans-, kördynamik- och komfortsystem som någonsin integrerats i en Volkswagen. De största nyheterna är:
- Night Vision − Erbjuder föraren en längre siktsträcka än vad halvljuset når genom att visa värmebilder. Detekterade personer eller djur inom bildområdet märks ut med gul färg direkt i infotainmentsystemet. Systemet varnar om det finns risk för en kollision. Om bilen utrustas med LED-matrix skickas även ljussignaler för att varna fotgängaren.
- Cross Traffic Assist − Reagerar och varnar för korsande trafik (standard i Sverige)
Roadwork Lane Assist − Halvautomatisk styrning och filhållning i acceleration och bromsning upp till 60 km/h (standard i Sverige). - Aktiv fyrhjulsstyrning – En annan avancerad Volkswagen-nyhet är fyrhjulsstyrningen (tillval). Beroende på den aktuella körsituationen, kan alla fyra hjulen på bilen vrida sig samtidigt. Fyrhjulsstyrningen ger en kort vändradie i låga hastigheter. Vid höga hastigheter och dynamisk körning förbättras styrresponsen.
- Adaptiva krängningshämmare − Bidrar till minimal krängning och markant bättre kurvtagningsförmåga vid dynamisk körning.
- IQ.Light − LED matrix-strålkastare − Tillsammans med en kamera och navigationssystemet lyser LED-Matrix upp vägen på bästa sätt. Statiskt kurvljus, allvädersbelysning, dynamiskt kurvljus, dynamiskt helljus med partiell avskärmning av medtrafikanter, korsningsljus, motorvägsljus och stadsljus är alla integrerade i Matrix-tekniken.
- Head-up-display −Projicerar upp relevant information från förarassistanssystem och navigationssystem liksom varningsmeddelanden på insidan av vindrutan. Genom att displayen är placerad i det direkta synfältet, kan föraren se all viktig information utan att behöva ta ögonen från vägen. Head-up-displayen är den största i sitt slag från Volkswagen och har en virtuell yta på hela 217×88 mm. Föraren kan själv variera vilka typer av information som ska visas.
I nya Touareg arbetar dessa system omärkligt i bakgrunden och gör körningen säkrare, enklare och mer intuitiv än någonsin tidigare.
Lanseras med V6-motorer
Volkswagen kommer att erbjuda nya Touareg med turboladdade 3-liters V6:or som både är effektiva och har hög prestanda. I Sverige erbjuds från start en dieseldriven, turboladdad V6:a med 286 hk (600 Nm) som instegsversion. Förförsäljningen startar i början av april och då kommer också priset att släppas.
Sverigepremiären av nya Touareg sker preliminärt i slutet av juni. I samband med den släpps en bensindriven V6:a på 340 hk (450 Nm).
Vid årsskiftet släpps dessutom en prestandaversion i form av en dieseldriven, turboladdad 4,0-liters V8:a som utvecklar 421 hk (900 Nm). Med detta motorutbud garanteras dragvikt på upp till 3,5 ton.
För Kina planeras dessutom en laddhybrid på 367 hk. Lanseringstidpunkt för den europeiska versionen av en laddhybriddriven Touareg är ännu inte fastställd.
4MOTION fyrhjulsdrift
Den nya generation av Touareg fortsätter på den redan inslagna vägen med att ha permanent fyrhjulsdrift (4MOTION Active Control med körlägesväljare) som standard. Denna kombineras med en 8-stegad automatväxellåda (”shift-by-wire”) som effektivt kan hantera drivmoment på upp till 1 000 Nm.
De olika körlägena hanteras enkelt via 4MOTION Active Control-reglaget på mittkonsolen. Via detta vridreglage kan föraren välja fyra högnivålägen och ta fram olika popup-menyer. För att få fram profilerna för vanlig väg vrider man reglaget moturs. Vrider man det medurs kan föraren välja mellan offroad-lägena.
4MOTION Active Control anpassar sekundsnabbt alla relevanta assistanssystem efter körförhållandena. Körprofilsväljare är också standard. Med denna kan föraren ställa in karakteristiken för automatväxellådan, styrningen, olika assistanssystem, fyrhjulsluftfjädringen, den adaptiva farthållaren (ACC), gaspådragsresponsen och den automatiska klimatanläggningen (beroende på vilken standard- och tillvalsutrustning bilen är utrustad med).
Rik standardutrustning i Sverige
På den svenska marknaden har Volkswagen paketerat in en rik standardutrustning med fokus på säkerhet och digitalisering. Som tidigare nämnts är den helt digitala instrumenteringen ”Innovision Cockpit” standard. Andra exempel på standardutrustning är Bluetooth handsfree, induktiv laddning, App-Connect, larm och Keyless Access.
Tittar vi på säkerheten är alla tillgängliga förarassistanssystem för Touareg standard i Sverige: Lane Assist, Emergency Assist, Traffic Jam Assist, adaptiv farthållare, Side Assist, Rear Traffic Alert, Cross Traffic Assist, PreCrash 360, Front Assist med City Emergency Brake inklusive Pedestrian Protection samt Sign Assist.