ANNONS

Volkswagen presenterar SUV-konceptet Taigun

På bilmässan i New Delhi, Indien, presenterar Volkswagen nu en ny version av den nästan serieproduktionsklara kompakt-SUV:en Taigun. Denna fyrsitsiga konceptbil har en turboladdad bensinmotor på 110 hk som endast förbrukar 4,7 l/100 km.
Jämfört med den första designen på konceptbilen – som presenterades i São Paulo, Brasilien – har den nya versionen av Taigun fått ett nytt bakparti där reservhjulet sitter monterat på utsidan. Och det här är precis den lösning som de framtida förarna velat se på nya Taigun.
Den konceptversion som visades upp i São Paulo fick ett mycket positivt mottagande. Volkswagen lät ändå utvärdera feedbacken från runt om i världen för att kunna anpassa den nya SUV:en efter kundernas önskemål på ett optimalt sätt.
Den nya versionen presenteras nu på bilmässan Auto Expo 2014 i New Delhi, Indien, (5-11 februari).
Kompakt utanpå, rymlig invändigt. Taigun är 3 859 mm lång (med reservhjulet monterat: 3 995 mm), 1 728 mm lång och 1 570 mm hög (med takreling: 1 605 mm). Hjulbasen mäter 2 470 mm, vilket är mycket med tanke på bilens längd. Det här resulterar i korta överhäng och attraktiva proportioner. Samtidigt ger konceptbilens rymliga interiör en vink om hur Volkswagen tänker sig att en elegant, mångsidig, kompakt och ekonomiskt överkomlig SUV ska se ut.
Avancerad och effektiv motor. Fyrsitsiga Taigun drivs av en ny, bränslesnål 1,0-liters TSI-motor. Det handlar om en nyutvecklad 3-cylindrig bensinmotor baserad på EA211-serien som fått direktinsprutning och turboladdning, och som skriver ett nytt kapitel i Volkswagens downsizing-strategi. Effekten är 110 hk (från 5 000 varv/min). Den erbjuder samtidigt ett högt vridmoment redan vid låga varvtal (175 Nm från 1 500 v/min). Snittförbrukningen ligger på endast 4,7 l/100km, vilket motsvarar 110 g CO2/km. Det här ger en räckvidd på cirka 1 000 km (med en tankrymd på 50 liter). Konceptbilen, som väger 998 kg, klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på endast 9,2 sekunder. Topphastigheten är 186 km/h. Motorn är kopplad till en 6-växlad manuell växellåda.
Byggd för storstadsdjungeln. Taigun, som rullar fram på 17″-lättmetallfälgar med däck av dimensionen 205/50 R17, är tack vare sitt höga vridmoment och höga markfrigång anpassad för terrängkörning. Ändå är denna Volkswagen främst utvecklad för körning i stadsmiljö.
Designen – kraftfull och kaxig
Tydlig silhuett. Taigun har en utvändig design som både är personlig, kaxig, och sportig. Betraktad från sidan är det skärmbreddarna som fångar ögat – deras kraftfulla design smälter perfekt in i silhuetten, som i övrigt är mycket harmonisk och distinkt, och löper vidare in i dörrarna. Sidokonturen förstärks av den vinklade ytan under sidorutorna, den så kallade ”karaktärslinjen” på designerspråk.
Stilistiskt sett förbinder den precisa karaktärslinjen konceptbilens front med dess bakparti, baktill flyter den vidare in i C-stolparna. Den speciella utformningen av C-stolparna är Volkswagen typiskt. Formgivarna har också designat dörrhandtagen bak så att de ligger försänkta, i plan med karossen, i anslutning till rutorna. Hela sidoprofilen utstrålar kraftfullhet och säkerhet.
Sportiga proportioner. På den nedre delen av karossen hittar vi robusta sidolister som sträcker sig över trösklarna, hjulhusen och stötfångarnas nederdel. De korta överhängen är inte bara ett tecken på hur utrymmet utnyttjats utan bidrar också till bilens look – fram är det endast 708 mm och bak 681 mm. Kombinerat med en hjulbas som är lång i förhållande till den kompakta utvändiga längden, resulterar detta i extra sportiga proportioner och, när det gäller körning i terrängen, mycket goda frigångsvinklar (28 grader fram och 35,5 grader bak). Sist, men inte minst, förstärks bilens robusta intryck från sidan också av den praktiska takrelingen med sin inbyggda LED-belysning.
Kraftfull front. Fronten på Taigun har medvetet likheter med de större SUV:arna Tiguan och Touareg. Precis som dessa, uppvisas linjer som domineras av horisontella designdetaljer. Den särpräglade fronten framhäver bredden hos Taigun och förstärker på så sätt dess kraftfulla utstrålning.
De horisontella linjerna löper vidare in i strålkastarna som är integrerade i kylargrillen. De karakteristiska LED-varselljusen flankerar kylargrillen. En hasplåt har integrerats i stötfångarna. Den breda spårvidden på 1 473 mm (fram och bak) i förhållande till bilens bredd (1 728 mm exklusive sidospeglar) bidrar också i högsta grad till dess kraftfulla framtoning sedd framifrån.
Förfinat bakparti. Det nydesignade bakpartiet på den Taigun som presenteras i Indien karakteriseras av att reservhjulet sitter monterat på utsidan. När bakluckan öppnas, följer reservhjulet med – gångjärnen sitter placerade på förarsidan. Bakrutan öppnas separat uppåt, tillsammans med den takspoiler som sitter integrerad ovanför. Bakpartiet på konceptbilen är, precis som fronten, försett med en robust hasplåt. Registreringsskylten har formgivarna placerat i mitten av detta skydd för underredet – mellan avgassystemets ändrör (på vänster sida) och bogseröglan (på höger). En spännande detalj är bakluckehandtaget som sitter integrerat i det högra baklyset.
Effektfull lackering. Taigun är lackerad i pärleffektlacken ”Ultra Orange”. Kulören är tänkt att framhäva konceptbilens sportiga utstrålning ännu mer.
Interiör med optimalt utnyttjat utrymme
Ljus miljö. Precis som exteriören, har formgivarna gett interiören en design av senaste snitt. Alla som dras till det senaste när det gäller smarta telefoner och surfplattor kommer också att gilla interiören i Taigun, reglagens placering och hur sköna ytorna är att röra vid.
Färgerna och klädslarna leker med kontrasterna mellan elegans å ena sidan och sportigt funktionell offroad-karaktär å den andra. Sätesklädseln är beige och har en bikakestruktur – materialet är både slitstarkt och lätt att göra rent.
De orangefärgade bårderna blir till en optisk förbindelselänk mellan exteriören och interiören och utgör samtidigt en fräsch kontrast till säteskulören. Sidosektionernas innersidor är klädda i konstläder.
Robusta ytor. Formgivarna har gett dörrarnas nederkanter liksom de övre och undre sektionerna på instrumentpanelen, en grovkornig, svart och sportig yta. Förvaringsfacken i dörrsidorna, mittkonsolen och området under instrumentpanelen är lackerade i karossfärgen. Den övre delen på instrumentpanelen och kanten runt dörrpanelerna går i beige metallic. Alla dekordetaljer av metall är tillverkade i matt eloxerad aluminium.
Bagageutrymme på 996 liter. Denna SUV är ett bra exempel på ett verkligt optimalt utnyttjande av det utrymme som står till buds. Bakom bakluckan döljer sig ett bagageutrymme på 280 liter – med baksätet nedfällt utökas bagageutrymmesvolymen i en Taigun utrustad med dubbelt lastgolv till 996 liter. Förvaringsfack hittar vi också i den dörrhängda bakluckan (lastbredd: 900 mm) som kan öppnas med ett aluminiumhandtag.
God sikt garanteras. Den höga placeringen av sätena – typiskt för en SUV – kommer sig av kundernas önskan om optimal komfort vid i- och urstigning, och att man ska ha bästa möjliga sikt under färd. Den invändiga höjden fram är 1 036 mm – och bak, där den är 980 mm, erbjuder den tillsammans med det generösa utrymmet för benen i längdled en alldeles utmärkt komfort. Förarplatsen kan optimeras optimalt efter hur lång föraren är – ratten kan till exempel ställas in i höjdled i en vinkel på upp till 25 grader.
Intuitivt handhavande. Alla reglage och funktioner karakteriseras av sitt verkligt intuitiva handhavande. Ett av de bästa exemplen är rattarna i luftinsläppen på instrumentpanelen. med vars hjälp man även kan justera temperaturen och fläkthastigheten och också läsa av inställningarna på ett smart och enkelt sätt.
Taigun är också utrustad med ett infotainmentsystem (på instrumentpanelen) som kan kopplas till alla vanligt förekommande smartphones. Till höger om radio/navigationssystemet sitter ett kombinerat På/Av/Volym-reglage. Ansluter man sin smartphone, dyker ”Taigun Infotainment App” (som är speciellt programmerad för denna SUV), upp på displayen. Appen är färgmässigt avstämd efter interiören.
Med allt i blick. Mitt under infotainmentsystemet sitter knappen till varningsblinkern (i mitten) och de till bakrutedefrostern, luftkonditioneringen och strålkastarbelysningen – alla i finaste aluminium.
Ovanför radio/navigations-systemet på instrumentpanelen sitter tre extra instrument (oljetryck, kylartemperatur och laddtryck). Dessa matchas perfekt av en treekrad läderratt som har en tillplattad nederdel.
Responsen från mässbesökarna i New Delhi och från media är något som Volkswagen nu ser fram emot med spänning – feedbacken från dessa kommer också den att införlivas i den serietillverkade versionen av bilen.

Relaterade artiklar