ANNONS

Volkswagens nya laddhybrid Passat GTE lanseras nu i Sverige

Nu lanseras Volkswagens nya supermiljöbil på den svenska marknaden. Det är Passat som för första gången erbjuds som laddhybrid. Passat GTE, som i Sverige klassas som supermiljöbil, erbjuds som både sedan- och kombiversion och kan köras upp till 50 km i helelektriskt läge.
– Vi är stolta över att ladda den svenska bilmarknaden med ytterligare en supermiljöbil. En så populär bil som Passat kommer naturligtvis att ta för sig även som laddhybrid. Med tanke på miljönyttan och det låga förmånsvärdet är vi övertygade om att Passat GTE blir en stark utmanare, inte minst bland tjänstebilarna, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Det rekommenderade cirkapriset är från 409 900 kronor (Sportscombi: 419 900 kronor). Passat GTE är också berättigad till full supermiljöbilspremie, för närvarande 40 000 kronor, som beslutas och betalas ut av Transportstyrelsen.

Förmånsvärdet är nu också fastställt av Skatteverket. För tjänstebilsföraren som väljer en Passat GTE Sedan blir den månatliga nettokostnaden endast 1 108 kronor (vid 50 % marginalskatt). För kombiversionen Passat GTE Sportscombi är månadskostnaden 1 150 kronor. Förmånsvärdet grundar sig på likvärdig bil utan alternativ drivlina, därefter reduceras förmånsvärdet med 40 % eller max 16 000 kronor per år. Passat GTE grundar sig på bensindrivna Passat 1,4 TSI 150 DSG med ett grundpris på 286 000 kronor.

Volkswagen satsar stort på elektrisk mobilitet, på den svenska marknaden erbjuds idag elbilarna e-Golf och e-up! samt laddhybriderna Golf GTE och Passat GTE.

Om Passat GTE

Passat GTE är en intelligent mix av långfärdsbil och utsläppsfri drivning. I GTE-läget har denna Volkswagen dessutom en mycket sportig karaktär. Laddhybriddrivningen består av en turboladdad direktinsprutad bensinmotor (TSI) kombinerad med en elmotor som hämtar sin laddning från ett litiumjonbatteri.

TSI-motorn på 1,4 liter utvecklar en effekt på 156 hk och elmotorn upp till 115 hk. Tack vare batteriet kan Passat GTE köras upp till 50 km på el, och då alltså helt utan lokala utsläpp. Med ett enkelt knapptryck kan föraren också aktivera det helelektriska drivläget (E-Mode) när som helst, exempelvis den sista biten på en långfärd där resmålet ligger i stadsmiljö.

Passat GTE är som standard utrustad med en 6-stegad DSG-växellåda med tre kopplingar (dubbla kopplingar plus en frikoppling) speciellt utvecklad för hybriddrivning. Bilen accelererar från 0 till 100 km/h på 7,6 sekunder och har en topphastighet på 225 km/h (i E-Mode: 130 km/h).

Passat GTE baseras på den 8:e generationen av Passat vilket innebär att den erbjuds med samma rika säkerhetsutrustning. En karakteristisk detalj i designen är de C-formade varselljusen i fronten. Bland standardutrustningen finns LED-strålkastare, infotainmentsystemet ”Composition Media” och den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake. Den digitala instrumenteringen ”Active Info Display” är exempel på tillval. Passat GTE kan utrustas med dragkrok och har en maximal släpvagnsvikt på 1 600 kg.
b62929924932d622_400x400ar
Motor: Turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI), 1,4 liter
Drivning: Framhjulsdrift
Växellåda: 6-växlad DSG
Effekt: Bensinmotor: 156 hk, elmotor: 115 hk, systemeffekt: 218 hk
Vridmoment: 250 Nm vid 1 600-3 500 varv/minut (vid ”boosting”: 400 Nm)
Bränsleförbrukning, blandad körning (NEDC): 1,6 l/100 km
Elförbrukning, blandad körning (NEDC): 12,2 kWh/100 km (Sportscombi: 12,4 kWh/100 km)
CO2-utsläpp, blandad körning (NEDC): 37 g/km
Max släpvagnsvikt: 1 600 kg
Rek. cirkapris: från 409 900 kronor (Sportscombi: 419 900 kronor), exklusive supermiljöbilspremien som för närvarande är 40 000 kronor
Förmånsvärde netto vid 50 % marginalskatt: från 1 108 kronor per månad (Sportscombi: från 1 150 kronor per månad)

Relaterade artiklar